کد خبر: ۱۰۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
بنا به ادعای بلومبرگ دولت مادورو این میزان طلا را بابت اجرت و هزینه بازسازی صنعت نفت این کشور، با یک پرواز ماهان به تهران منتقل کرده است.

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ آمریکا در گزارشی مدعی شده دولت ونزوئلا در برابر کمک ایران به بازسازی پالایشگاه‌های بنزین این کشور، 9 تن شمش طلا به ارزش 500 میلیون دلار به ایران فرستاده است.

به گزارش عصرایران، بلومبرگ در گزارشی مدعی شده دولت ونزوئلا برای احیا و بازسازی صنعت نفت این کشور به ایران 9 تن طلا داده است. دولت مادورو که دیگر در خزانه پول نقد ندارد، از ذخائر 70 تنی شمش طلا برای پرداخت اجرت بازسازی صنعت نفت ونزوئلا استفاده کرده است.

بسته های حاوی شمش طلا متعلق به بانک مرکزی ونروئلا/ 2018/ عکس آرشیوی/ بلومبرگ

بلومبرگ: ونزوئلا 9 تن طلا به ایران داد

به نوشته بلومبرگ، شرکت "ماهان ایر" ایران در هفته گذشته چندین پرواز به ونزوئلا انجام داده و در این پروازها قطعات، افزودنی‌های لازم و تکنیسین‌های ایرانی را برای کمک به تعمیر یکی از پالایشگاه‌های حساس ونزوئلا در شمال غرب این کشور ارسال کرده است. همچنین ماهان هواپیمای دیگری را به یک فرودگاه بین‌المللی در خارج از کاراکاس فرستاده تا شمش‌های طلا را به مقصد تهران بارگیری کنند.

به نوشته بلومبرگ کارمندان بانک مرکزی ونزوئلا که به خاطر قرنطینه سراسری در مرخصی بودند در جریان این بارگیری نبودند و محموله 9 تنی طلا به وسیله نیروهای امنیتی از بانک مرکزی ونزوئلا بارگیری شده و به فرودگاه مقصد اسکورت شد. بلومبرگ مدعی شده مقامات بانک مرکزی ونزوئلا و وزارت خارجه ایران به سوال این خبرگزاری درباره صحت این گزارش، پاسخی نداده‌اند.

ایران و ونزوئلا  که هر 2 کشور تحت تحریم‌های سخت آمریکا هستند، تلاش دارند در برابر تحریم‌های آمریکا، شیوع ویروس کرونا و کاهش کم‌سابقه قیمت نفت که درآمد آنها را به شدت کاهش داده،مقاومت کنند.

به نوشته بلومبرگ با انجام این کمک ایران به ونزوئلا، یک معامله 2 سر بُرد شکل گرفته که هم تهران تحت فشار اقتصادی تحریم به 500 میلیون دلار درآمد دست یافته و هم ونزوئلا مشکل عرضه بنزین خود را رفع کرده است. دولت ونزوئلا در پی قرنطینه پس از شیوع ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی ناشی از کاهش بی‌سابقه قیمت نفت، نگران شورش‌های احتمالی اجتماعی در این کشور است.

با این معامله پایاپای بین تهران و کاراکاس، ایران تبدیل به جدیدترین مقصد برای طلای ونزوئلا شده است. آمریکا پیشتر با معامله‌های مشابهی که دولت مادورو با روسیه، ترکیه و امارات انجام می‌داد، برخورد کرده بود.

ایران و ونزوئلا که از زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز و محمود احمدی نژاد روابط دوجانبه را گسترش دادند، قراردادهایی در زمینه پروژه‌های انرژی، کشاورزی و مالی امضا کرده و یک  کارخانه مونتاژ خودروی مشترک در غرب کاراکاس راه اندازی کرده بودند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار