کد خبر: ۱۰۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
«تجارت آنلاین» دیدگاه کارشناسان در خصوص رشد بازار سرمایه را بررسی کرد
اگرچه رونق بورس در شرایط رکود کنونی نقطه امیدی برای اقتصاد کشور است، اما باید بپذیریم که همه چیز بدین سادگی نیست.

هشدار به تازه واردهای بورس

گروه اقتصادی - کورش شرفشاهی: رکورد شکنی شاخصهای بورس در شرایطی که بورسهای جهان با چالش جدی رو به رو شدهاند، جای سؤال دارد. اگرچه رونق بورس در شرایط رکود کنونی نقطه امیدی برای اقتصاد کشور است، اما باید بپذیریم که همه چیز بدین سادگی نیست. اگر به این رشد سؤال برانگیز دل خوش کنیم، بورس بازانی را نادیده گرفتهایم که از این آشفته بازار بی حساب و کتاب نهایت استفاده را خواهند برد. بی شک باید عدهای زیان ببرند تا سود فرصت طلبان تضمین شود که با سهم اولیها رو به رو میشویم. افرادی که سرمایههای خرد خود را وارد بورس کردهاند تا از بی ارزش شدن نقدینگیهایشان جلوگیری کنند. این افراد گمان میکنند بورس مانند بازار سکه، طلا یا مسکن و خودرو است که بسادگی بخرند، بازار را آشفته کنند، سود ببرند و در سایه بنشینند. اما در واقع این گونه نیست.

نگرانی پلیس از تازه واردها

در این رابطه رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا با اشاره به استقبال بی سابقه مردم از بازار بورس اظهار داشت: بازار بورس در هفتههای گذشته روزهای طلایی را سپری کرده و رشد قابل توجه شاخص بورس در روزهای اخیر باعث شد تا افرادی که تاکنون فقط اسم بورس را شنیده بودند و هیچ شناختی از آن نداشتند، با سرمایه اندک وارد این بازار شوند. محمدرضا مقیمی افزود: بی اطلاعی تازه واردان از نحوه خرید و فروش سهام در بورس میتواند چالش برانگیز باشد و در صورت عدم توجه به خیلی از موارد افراد را با تهدیداتی مواجه کند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی ناجا ادامه داد: افراد علاقه مند به سرمایه گذاری باید با کارشناسان اقتصادی درحوزه سرمایه و بورس مشورت کنند تا با سرمایه گذاری صحیح ریسک سرمایه گذاری را به حداقل برسانند. وی در راستای صیانت از بروز معضلات اقتصادی و آسیبهای مربوطه به افراد تازه وارد سرمایه گذار در بورس توصیه کرد: بازار سرمایه نیاز به صبر دارد و هموطنانی که سرمایه گذاری میکنند باید در نظر داشته باشند که این نوع از بازار بلند مدت بوده و نباید هیجانی عمل کنند و با سرمایههای غیرلازم خود وارد بورس شوند؛ تا حد امکان از سرمایه گذاری با سرمایه مالی زندگی خودداری کرده و به شایعات، تبلیغات و هیاهوی فضای مجازی توجه نکنند و به کارشناسان و نهادهای تخصصی مراجعه کنند.

ورود به بورس با آگاهی

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: حجم معاملات در بورس افزایش یافته، زیرا تعداد زیادی از متقاضیان به بازار سرمایه مراجعه و سرمایهگذاری میکنند. باید سرمایهگذاران حتما با آگاهی وارد بازار شوند و نسبت به سهامی که میخواهند خریداری کنند، اطلاعات مالی شرکتها را بررسی کنند و با افراد خبره و نهادهای تعریفشده و مشاوران مجوزدار رسمی مشورت بگیرند. محمدرضا معتمد در گفتوگو با فارس افزود: برخی افراد سودجو خود را به عنوان مشاور سرمایهگذاری معرفی میکنند، در حالی که مردم باید بدانند اسامی و عناوین همه شرکتهای مشاوره سرمایهگذاری و نهادهای مجوزدار مالی و کارگزاریهای مجوزدار در سایت سامانه بورس و در سایت کدال وجود دارد که مردم از همان افراد مجوزدار خدمات بگیرند و گول افراد کلاهبردار در فضای مجازی را نخورند. معتمد گفت: اگر بخشی از مردم تخصص یا وقت کافی برای رصد کل بازار سرمایه ندارند، بهتر است از نهادهای مالی سرمایهگذاری یا شرکتهای هلدینگ و یا صندوقهای سرمایهگذاری وارد بازار شوند و از نهادهای مالی مجوزدار مشورت تخصصی بگیرند و در خرید و فروش سهام از راهنمایی آنها استفاده کنند، فقط مواظب باشند، افرادی که مورد مشورت قرار میگیرند از سازمان بورس مجوز داشته باشند.

بکارگیری مشاوران امین

از سوی دیگر وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه هم فعالان اقتصادی و هم سهامداران خرد باید مشاوران امین داشته باشند، گفت: بسیاری از سهامداران خرد توانایی تحلیلهای صورتهای مالی را ندارند که باید از مشاوران بهره بگیرند. بازار سرمایه کریدوری است که قابلیت خود افزایی بازار را دارد، به خصوص که ما بازار پول و سرمایه را رقیب هم نمیدانیم بلکه مکمل هم هستند. فرهاد دژپسند با بیان اینکه امسال به اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق میشود، اظهار کرد: همچنین ETF ها، شرکتهای دولتی و نهادهای دولتی را عرضه خواهیم کرد. امکان افزایش عرضه اولیهها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپردهگذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمیشود حذف کرد ولی میتوان آن را مدیریت کرد.

پول ترسو وارد بورس نکنید

در همین رابطه عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه خلیجفارس با تاکید بر اینکه ورود یکباره حجم بالای نقدینگی با هیجان بسیار بالا و رشد بی محابای شاخص در کنار عدم آگاهی افراد جدیدالورود نگران کننده است گفت: متاسفانه این افراد فاقد آموزش و دانش کافی برای حضور در بازار هستند و بعضا چیزی از ارزش بازار و سهام نمی دانند. محمّد رضایی در گفتوگو با ایسنا گفت: در شرایط فعلی مدیریت این بازار و حفظ اعتماد صورت گرفته مهم است. دانشآموخته دکترای اقتصاد مالی افزود: آنچه موجب استقبال بی سابقه مردم به بازار شده را باید در جو روانی شکل گرفته ناشی از رشد بازار و به طور ویژه سیاست های دولت و نیز کاهش جذابیت سایر بازارها جستجو کرد. گفت: مسئولان می بایست از اعتماد و سرمایه اجتماعی شکل گرفته حداکثر استفاده را کنند و با استفاده از راهکارها و ابزارهای مختلف سعی در مدیریت بازار نمایند. توصیه این استاد دانشگاه به تازه واردان بورس این است که هیجانی عمل نکنید و علاوه بر سرمایه گذاری در بازار بر روی خود نیز سرمایه گذاری کنید. به این معنی که درصدی از پول خود را خرج دوره ها و کلاس های آموزشی کنید. چرا که این بازار، بازار علمی است و فردی موفق خواهد شد که با دانش سرمایه گذاری آشنا باشد. البته بسیاری از دوره ها و کارگاه های رایگان آنلاین و آفلاین در کانال ها و شبکه های اجتماعی وجود دارد که می تواند به آنها کمک کند. محمد رضایی عنوان می کند: همچنین پول قرض، وام، فروش املاک و خودرو و به طور کلی پول ترسو را وارد بورس نکنید، چرا که نهایتا محکوم به باخت خواهید بود، و نیز به اندازه ای پول وارد بورس کنید که تحمل از دست دادن آن را داشته باشید. سعی کنید در ابتدای ورود به بورس کل این سرمایه را وارد نکنید و با مبلغ پایین شروع کنید.

رشد شاخص بازار سرمایه و بورس طبیعی نیست

از سوی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است از آن جایی که وضعیت کنونی بازار سرمایه و بورس طبیعی و نرمال نیست، ساماندهی و هدایت آن امری ضروری است زیرا جریان ورود نقدینگی و تقاضا در این بازار طی ماههای گذشته رشد چشمگیری یافت. علی اکبر کریمی در گفتوگو با خانه ملت گفت: عرضه سهام در بازار سرمایه و بورس باید پاسخگوی تقاضای بازار سرمایه باشد که دولت در این زمینه اقدامات مناسب و جدی انجام نداده است، این امر موجب می شود نقدینگی عظیم هدایت شده به بازار سرمایه و بورس که فرصتی طلایی برای اقتصاد است، به تهدید تبدیل شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر ضرورت نظارت و کنترل دقیق بر بازار سرمایه، گفت: در شرایط کنونی ارزش سهام برخی بنگاههای اقتصادی علیرغم اینکه تعطیل بوده یا تولیدی نداشته و در برخی موارد در وضعیت بحرانی قرار دارند، در حال افزایش است که این امر بیانگر اختلال در بازار سرمایه است. کریمی ادامه داد: مردم برای خرید سهام در بازار بورس باید به ارزش ذاتی بنگاهها و ارزش آنها روی تابلوهای بورس نیز توجه کنند، به طور مثال ممکن است مجموع ارزش خالص یک واحد تولیدی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان باشد، در صورتی که ارزش این واحد روی تابلوی بورس حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درج شده بنابراین ارزش سهام آن ۱۰۰ میلیارد تومان حباب دارد که این رشد غیرواقعی در شرایط منطقی ازبین رفته و مردم دچار زیان می شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار