کد خبر: ۱۱۰۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
تیمی از متخصصان با تجربه پاندمی شناس در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد پیش بینی کرده‌اند که بیماری کرونا حداقل بین ۱۸ ماه تا دو سال دیگر گسترش یابد یعنی تا زمانی که ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت جهان را آلوده کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، آن‌ها توصیه کرده‌اند که آمریکا باید خود را برای بدترین سناریوی ممکن آماده کند که شامل موج دوم و بزرگ عفونت کروناویروس در پاییز و زمستان سال جاری است. طبق پیش بینی این متخصصان حتی در خوش بینانه ترین حالت هم کماکان کرونا جان انسان‌ها را خواهد گرفت.

مایک اوسترولم، رئیس مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های واگیردار (CIDRAP) در دانشگاه مینه سوتا و محقق این پروژه معتقد است که ویروس کرونا تا زمانی که بین ۶۹ تا ۷۰ درصد مردم را آلوده نکند متوقف نخواهد شد و این که ما فکر کنیم این اتفاق می‌تواند خیلی سریع رخ دهد کاملا غیرعلمی است.

اوسترولم به مدت ۲۰ سال است که درباره بیماری‌های همه‌گیر می‌نویسد و به چندین رئیس جمهور آمریکا نیز طی این مدت مشاوره هایی داده است. او این گزارش را به همراه اپیدمی شناس دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد، مارک لیپسچ ، که یک متخصص برتر در زمینه بیماری‌های همه گیر است، نوشت. دیگر همکاران آنان در این پروژه دکتر کریستین مور ، مرکز سابق کنترل و پیشگیری از بیماری های همه‌گیر است که اکنون مدیر پزشکی مرکز تحقیقات و سیاست‌های بیماری‌های واگیردار است. جان بری، تاریخدانی که کتاب "آنفولانزای بزرگ" را سال ۲۰۰۴ درباره همه‌گیری آنفولانزای ۱۹۱۸ نوشت هم دیگر محقق این پروژه است.

آن‌ها می‌گویند هیچ کس در برابر کووید-۱۹ مصون نیست چرا که این بیماری کاملا جدید است. به گفته این تحقیقات دوره گسترش این بیماری همه‌گیر ۱۸ تا ۲۴ ماه خواهد بود.

این تیم از گزارشات منتشر شده از جزئیات بیماری کووید-۱۹ و داده های تاریخی همه‌گیری های قبلی برای ارائه پیش بینی خود استفاده می‌کنند.

لیپسچ در این باره می‌گوید: من مدت‌ها پیش گفته‌ام که وقتی می خواهید بفهمید یک بیماری واگیردار چگونه در حال پیشرفت است، باید به تاریخ و مدل‌سازی‌ها اعتماد کنید. به عنوان مثال، شیوع بیماری‌های همه گیر در تابستان، بر عکس آنفولانزای فصلی کاهش پیدا نمی‌کند.

آن‌ها در این گزارش نوشته‌اند: به دلیل دوره نهفتگی طولانی‌تر، شیوع بدون علائم بیشتر و R۰ بالاتر، به نظر می‌رسد که بیماری کووید-۱۹ راحت تر از آنفولانزا گسترش پیدا می‌کند. R۰ به میانگین تعداد افرادی گفته می‌شود که توسط یک بیمار آلوده می‌شوند.

آن‌ها در ادامه گزارش خود می‌گویند: افزایش R۰ به این معنی است که افراد بیشتری قبل از پایان یافتن بیماری همه گیر، باید به این ویروس آلوده شده و مصون شوند. براساس آخرین نمونه‌های همه‌گیری آنفولانزا ، این شیوع احتمالاً بین ۱۸ تا ۲۴ ماه طول خواهد کشید.

این محققان توصیه کرده‌اند که مقامات دولتی باید از گفتن این‌که شیوع به پایان می‌رسد خودداری کنند و درعین حال شهروندان را برای یک دوره طولانی آماده کنند.

سه سناریو امکان پذیری که از سوی محققان مطرح شده است به این ترتیب است:

سناریو اول:

موج اول کووید-۱۹ در بهار ۲۰۲۰ توسط یک سری از موج‌های آلودگی کوچکتر که در طول تابستان رخ می دهد و سپس به طور مداوم طی یک دوره یک تا دو ساله ادامه پیدا خواهد کرد و به تدریج در سال ۲۰۲۱ ضعیف می شود.

سناریو دوم:

این سناریو خطرناک ترین و محتمل ترین سناریو ممکن برای کرونا است.

به دنبال موج اول همه گیری کرونا موج همه‌گیری بزرگتری در پاییز یا زمستان رخ می‌دهد و چند موج کوچک‌تر همه‌گیری در سال ۲۰۲۱ نیز خواهیم داشت.

طبق این الگو دولت‌ها باید اقدامات کنترلی و پیش‌گیرانه خود را تا پاییز افزایش دهند. محققان معتقدند که تنها از این طریق می‌توان با بیماری مقابله کرد.

سناریو ۳:

این فرضیه می‌گوید همه‌گیری کنونی کرونا تنها موج شیوع گسترده آن است و از طریق انتقال مداوم کم کم ضعیف می‌شود. البته این گزینه نامحتمل ترین فرضیه محسوب می‌شود. در این سناریو به احتمال زیاد نیازی به تجدید اقدامات پیشگیرانه وجود ندارد.

محققان در این گزارش توصیه می‌کنند که کشورها باید برای سناریوی دوم که بدترین حالت ممکن است برنامه ریزی کنند.

آن‌ها می‌گویند: مقامات دولتی باید برنامه های مشخصی از جمله افزایش مجدد محدودیت‌ها و اقدامات پیشگیرانه را برای مقابله با اوج شیوع بیماری در هنگام وقوع آماده کنند.

لیپسچ و اوسترولم اذعان داشتند که از تصمیمات بسیاری از ایالت ها برای رفع محدودیت‌ها با هدف کنترل شیوع ویروس شگفت زده شده اند.

نام:
ایمیل:
* نظر: