کد خبر: ۱۱۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۴
درباره آمار جدید تعداد مبتلایان به ویروس کووید 19 را بخوانید

سلامت نیوز:زلزله بامداد جمعه در استان تهران تا حدودی توجه مردم را به سمت این موضوع جلب کرده اما نکته اینجاست که کرونا همچنان با ماست و در این میان وضعیت تهران نیز همچنان قرمز است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در دو روز گذشته آمار ارائه‌شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت و درمان نیز از افزایش تعداد مبتلایان حکایت دارد. اگرچه گفته می‌شود این افزایش تعداد به دلیل بیشتر‌شدن تعداد تست‌های مرتبط با کروناست.آقای کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان ظهر دیروز آمار مبتلایان جدید به بیماری کووید19 از ظهر روز پنجشنبه تا ظهر روز جمعه را 1556 نفر اعلام کرد.

بر این اساس تعداد کلی مبتلایان به این بیماری در سراسر کشور به 104 هزار و 691 نفر رسید. وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه در مدت زمان یادشده ۵۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۶۵۴۱ نفر برسد. جهانپور درباره بهبودیافتگان این بیماری نیز اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون ۸۳ هزار و ۸۳۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند اما متاسفانه ۲۷۱۱ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی درباره آزمایش‌های تشخیص کووید 19 نیز گفت:

تاکنون ۵۵۸ هزار و ۸۹۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه موضوع بیماریابی روز به روز در حال فعال‌تر‌شدن است، گفت: قاعدتا اگر امروز ۱۵۵۶ نفر مورد جدید ابتلا به کرونا شناسایی شده، دوسوم این تعداد مربوط به موارد سرپایی و افراد در تماس نزدیک بوده است. به این معنا که موارد شناسایی‌شده جدید بیش از گذشته بوده و حتی افراد بدون علامت نیز امکان شناسایی و تست پیدا ‌کردند. بیماری به صفر نخواهد رسیداز ابتدای اسفند که کرونا به‌طور رسمی وارد کشور شده، موجب تغییر سبک زندگی ایرانیان و حتی جهانیان شده است.

حالا این روزها بسیاری از مردم آرزو دارند به شرایط چهار ماه قبل برگردند و به‌راحتی بتوانند با خانواده و دوستان خود در ارتباط باشند و به امور روزمره خود برسند اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد کرونا همچنان با ما خواهد بود و باید تا نهایی‌شدن واکسن و داروی این بیماری به مواردی چون فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر توصیه‌های بهداشتی پایبند باشیم.

دکتر داوود یادگاری، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرانجامِ اپیدمی کرونا به رعایت بهداشت توسط افراد جامعه بستگی دارد، ‌اظهار کرد: اپیدمی تا یکی دو ماه آینده روند کاهشی خود را طی خواهد کرد؛ اما همچنان خطر وجود دارد و تا زمان کشف واکسن و انجام واکسیناسیون عمومی، باید خطرات آن را جدی بگیریم.

وی با اشاره به آینده اپیدمی کرونا به ویژه با فرارسیدن فصل تابستان یا پاییز و زمستان، به ایسنا گفت: شدت بیماری و روند رو به کاهش یا افزایش آن هنوز مبهم بوده و جای سوال دارد؛ ممکن است بیماری شدت خود را داشته باشد اما از نظر شیوع و میزان آلودگی روند رو به کاهش است، یعنی در آینده موارد بیماری به مراتب کمتر می‌شود ولی میزان ابتلا به صفر نخواهد رسید.


فاویپیراویر نتوانسته نمره قبولی بگیرددر مدت زمانی که بیماری کرونا شیوع یافته، داروهای متعددی از سوی کادر درمانی در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار گرفته است؛ اما چند دارو هستند که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته یا حتی جریان‌ساز شده‌اند. از این جمله می‌توان به داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر اشاره کرد. داروی فاویپیراویر که اصالتا دارویی ژاپنی است و در چین نیز مورد استفاده قرار گرفت و گفته شد که نتایج خوبی در درمان کرونا داشته، در کشور ما هم مورد استفاده محدود قرار گرفت.

این داروها از سوی چین و ژاپن به نظام سلامت و درمان کشور اهدا شده بود و هنوز مراحل تایید و تولید آن در ایران انجام نشده است. رییس سازمان غذا و دارو درباره داروهای یادشده که تولید آنها از سوی افکار عمومی نیز مورد سوال بود، گفت: فاویپیراویر در حال طی‌کردن مراحل آخر تحقیقات است؛ اما برخلاف اطلاع‌رسانی‌های برخی همکاران، نتوانسته نمره قبولی را دریافت کند. هرچند همچنان منتظر نتایج نهایی هستیم اما تاکنون نتوانسته نمره قبولی اخذ کند. آقای محمدرضا شانه‌ساز در ادامه افزود:

داروی رمدسیویر نیز در دنیا مطرح شده که بارقه‌های امید در مورد آن پررنگ شده اما نمی‌توان اظهار نظر قطعی درمورد این داروها داشت؛ هر دو دارو مورد کارآزمایی بالینی در کشور قرار می‌گیرند و در صورت تأیید نهایی توان تولید هر دو دارو در کشور وجود دارد. وی درباره روند تولید واکسن کرونا در ایران بیان کرد: در حوزه واکسن نیز مراکز خصوصی و دولتی در حال انجام تحقیقات هستند و در برخی موارد از کشورهای دیگر جلوتر هستیم اما نباید فراموش کرد این ویروس رفتار خاصی دارد که همین موضوع سبب شده تولید واکسن برای آن راحت نباشد.

وی در مورد برنامه‌های این سازمان برای تهیه واکسن آنفلوآنزا در کشور نیز بیان کرد: در نظر داریم برای سال جاری حدود ۱۰ برابر سال گذشته برای بخش بهداشت و درمان و همچنین بخش خصوصی واکسن آنفلوآنزا تهیه کنیم. این واکسن حداکثر تا تابستان باید وارد کشور شود.

هر سال «سوش» آنفلوآنزا تغییر می‌کند و نمی‌توان از واکسن سال گذشته برای امسال استفاده کرد. پیش‌بینی‌های لازم در زمینه واکسن آنفلوآنزا انجام شده است و امیدواریم به دور از شیطنت‌های آمریکا و متحدانش بتوانیم تامین واکسن را انجام دهیم. در خصوص تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا هم چند سال است که تلاش می‌شود و امیدواریم از سال‌های بعد از واکسن تولید داخل استفاده کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار