کد خبر: ۱۱۱۳۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۸

دکتراکبرنصراللهی
دکتری مدیریت رسانه

چند نکته مهم در خصوص زلزله ۱/۵ ریشــــتری بامداد نوزدهم اردیبهشت ۹۹ دماوند:
۱. عملکرد شبکهخبر و رادیوپیام در پوشش اخبارزلزله درخور قدردانی و گامی رو به جلو است؛ پوشش ویژه این رویداد از ساعت حدود ۲.۱۵دقیقه در شبکه خبر و ارتباط تلفنی و تصویری متعدد با خبرنگاران و مسئولان از جمله این اقدامات قابل انتظار است.
۲. با وجود بسیج خبرنگاران شبکه خبر و ارتباط زنده تلفنی و تصویری با آنان، آمادگی محتوایی ناکافی در گزارش بحران مشهود بود؛ استفاده از واژه هایی مثل" هنوز به پمب بنزین حمله نشده است"، اگر چه سهوی بود اما از نکات قابل ذکر است.
۳. ارتباط با مسئولان از حدود ۱.۴۲ دقیقه باتاخیر در شبکه خبر برقرار شد از جمله ارتباط با آقایان مهماندار، دکتر کولیوند، نجار، دکتر مرادی،دکتر سلیمی و... درخور تامل و قابل رفع در بحران های بعدی است.
۴. استفاده از #کارشناسان مرتبط و مطمئن در ارتباطات تلفنی و تصویری در مواقع بحران ضروری است اما شبکهخبر تا ساعت نوشتن این یادداشت فقط با سه روانشناس و کارشناس مذهبی ( دکتر حاجیآبادی در ساعت ۲.۳۶ دقیقه ، دکتر قیصری در ساعت ۳.۴۳دقیقه و آقای شهاب مرادی در ساعت ۳.۵۵ دقیقه ) ارتباط تلفنی داشت .
۵. مردم در کنار #نیازخبری به #اطلاعاتآموزشی در زمان بحران نیاز دارند. باوجود اینکه رسانههای حرفه ای از قبل بستههای آموزشی تصویری و گرافیکی و ... را آماده و در این مواقع انتشار میدهند اما شبکهخبر از این ظرفیت استفاده نکرده است. در مقابل در فضای مجازی به این نیاز به وفور پاسخ داده شده است .
۶. پخش زنده تصاویر نخستین جلسه #مدیریت_بحران دماوند در ساعت ۳.۷ دقیقه مهم اما به نظر می رسد نخستین ارتباط با خبرنگار در ساعت ۳.۳۷ باتاخیر بوده است.
۷. اگر چه آقای نجار غائب بزرگ #بحرانکرونا بوده است اما سایت سازمان مدیریت بحران بر خلاف بحران گذشته به خبر مرتبط ( مصاحبه با نجار، دستور وزیر کشور به استاندار تهران ، احتمال وقوع پس لرزه های دیگر) را منتشر کرده است که با توجه به انتقادهای قبلیام به این سازمان ، قدم درخور قدردانی است .
۸. با توجه به اهمیت #فضایمجازی و تغییر مصرفرسانهای مردم، حضور فعال متولیان بحران از جمله صدا و سیما و سازمان مدیریت بحران کشور ضروری است .

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار