کد خبر: ۱۱۱۶۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان با اشاره به افزایش موسسات مسافربرهای شخصی در سطح استان گفت: با توجه به وقوع برخی جرائم توسط مسافربرهای شخصی ساماندهی این نوع موسسات از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان حسین عسگری پیش از ظهر امروز  در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طی سال‌های گذشته یکی از برنامه‌های ابلاغی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه اقدامات اجرائی و راهبردی به منظور کاهش گمنامی مجرمان و ساماندهی خودروهای مسافر بر شخصی با هدف پیشگیری از جرم بوده است.

وی بیان کرد: برخی از جرائم توسط مسافربرهای شخصی صورت گرفته و تعدادی از مجرمین ضمن سوء استفاده از خلأهای قانونی و نظارتی موجود در قالب راننده مسافرکشی کرده و اقدام به اخاذی، سرقت، زورگیری و سایر جرائم می‌کنند که این موضوع تهدیدی جدی برای شهروندان به ویژه بانوان است.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با اشاره به اینکه شناسایی مرتکبان جرم و کاهش گمنامی بیش از پیش ضروری است بیان کرد: سال‌های اخیر با افزایش موسسات مسافربری شخصی و اینترنتی برخی مالکین خودرو بدون رعایت ضوابط و مقررات قانونی و گاهی با هدف سودجویی و بازاریابی با چشم‌پوشی از ضوابط اقدام به جابجایی مسافر کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در جامعه، کاهش توان خرید مردم و پایین بودن نرخ خدمات توسط این مسافربرها استقبال عمومی نیز از این خودروها روز‌به‌روز در حال افزایش است اما از طرفی هیچ گونه نظارتی بر اینگونه مسافربرها صورت نگرفته که مرجع متولی ساماندهی این نوع مسافربرها نیز نامشخص است.

عسگری بیان کرد: به پیشنهاد معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان، موضوع توسط تمام معاونت‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم حوزه‌های قضایی کشور مورد بررسی قرار گرفت و راهکارهای طرح کاهش گمنامی این مسافربران جمع‌آوری شد تا ضمن ارتقای امنیت روانی مردم اقدامات پیشگیرانه به منظور ناتوان‌سازی بزهکاران از عملیات مجرمانه احتمالی و زمینه پیشگیری از وقوع جرم فراهم شود.

وی از جمله راهکارهای قانونی این مسئله را ایجاد اتحادیه یا صنف ویژه این رانندگان دانست و افزود: رانندگان باید در مرحله نخست از طریق مراجع قانونی احراز هویت کنند و در صورتی که مانع قانونی برای کسب و پیشه در این صنف نداشته و فاقد سابقه کیفری باشند، می‌توانند برای اخذ مجوز اقدام کنند.

مدیر پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان با بیان اینکه ایجاد ضوابط و مقررات فعالیت صنفی در راستای نظارت بر عملکرد، شناسایی و تایید هویت این موسسات مسافربری از اهمیت ویژه ای برخوردار است گفت: برای کاهش گمنامی رانندگان و ایجاد احساس امنیت خاطر مسافرین، افراد باید نسبت به نصب مشخصات راننده و کد فعالیت وی در خودرو خود اقدام کنند.

انتهای پیام/۸۹۰۲۶/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار