کد خبر: ۱۱۱۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
تجارت آنلاین از نگرانی نسبت به افزایش بی رویه قیمت ها گزارش میدهد
در حالی که قیمت تمامی کالاها و خدمات رشد سرسام آوری داشته است، اما افزایش قیمت پراید در صدر اخبار حوزه اقتصادی قرار دارد و مبنای اظهار نظر و ملاک اثبات گرانیهای لجام گسیخته شده است.

بازار کالاها متأثر از قیمت پراید

اقتصادی کورش شرفشاهی: در حالی که قیمت تمامی کالاها و خدمات رشد سرسام آوری داشته است، اما افزایش قیمت پراید در صدر اخبار حوزه اقتصادی قرار دارد و مبنای اظهار نظر و ملاک اثبات گرانیهای لجام گسیخته شده است. بی شک افزایش قیمت پراید گرانی تمامی کالاها را تحت اشعاع قرار داده و نگرانی از این آشفته بازار به شدت احساس میشود. امروزه کارشناسان، نمایندگان مجلس و اقتصاددانان رسیدن قیمت پراید به آستانه ۹۰ میلیون تومان را وحشتناک توصیف میکنند. البته این یک واقعیت است که پراید هرگز بدین اندازه ارزش نداشته و ندارد. سال گذشته بود که کارشناسان قیمت واقعی پراید را ۵ میلیون تومان اعلام کردند و باعث اعتراض خودروسازان شد. ا لبته نگرانی کارشناسان واقعیت دارد زیرا امروزه پراید بهانهای برای توجیه گرانی دیگر کالاها شده است. تاکنون رسم بر این بود که افزایش قیمت دلار را بهانه گرانی کالاها و خدمات میکردند اما امروزه از هر کس که دلیل گرانی کالاها یا خدمات را سؤال میکنیم تنها یک پاسخ میدهند "پراید ۹۰ میلیون شده این که دیگه چیزی نیست". اما آش آنقدر شور شده که صدای آشپز هم در آمده و نمایندگان مجلس دهم که در برابر گرانیها سکوت اختیار کرده بودند، لب به اعتراض گشودند.

تبدیل جهش تولید به جهش قیمت

در این رابطه یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از سیر تصاعدی قیمت برخی اقلام در کشور گفت: برخی دستها در کار است که جهش تولید را به جهش قیمت تبدیل کند. احد آزادیخواه در تذکر شفاهی به رئیس جمهور گفت: مردم از وضعیت قیمتها گلایهمند هستند. پراید یک نمونه و یک مشت از خروار است. قیمت اقلام زیادی به صورت تصاعدی افزایش پیدا کرده است. این جهش تولید که رهبر معظم انقلاب فرمودند برخیها یا برخی دستها در کارند که این جهش تولید را به جهش قیمت تبدیل کنند. وی افزود: این ظلم به مردم آسیب پذیر است. در شورای اقتصادی باید در این باره تدابیری اندیشیده شود. بسیاری از مراجعه کنندگان میگویند که سبد معیشتی که بعد از کرونا به خانوارها اختصاص مییافت به بسیاری از نیازمندان تعلق نگرفته است.

پرواز قیمت پراید مانند هلیکوپتر

از سوی دیگر عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از وضعیت نابسامان خودروی داخلی گفت: شما پراید تولید میکنید نه هلیکوپتر، اما قیمت پراید همچون هلیکوپتر دائم در حال پرواز است. علیرضا سلیمی با انتقاد از افزایش قیمت خودرو داخلی گفت: شما پراید تولید کردهاید نه هواپیما، نه هلیکوپتر، اما قیمت آن همچون قیمت هلیکوپتر دائم در حال پرواز است. آقای رئیس جمهور آیا الان وقت آن است که به وزیر صنعت دستور بدهید که قیمت خودرو را بررسی کند؟ آیا الان وقت آن است؟ لازم است به قیمت سایر اقلام نیز رسیدگی کنید. وی اضافه کرد: آقای جهانگیری آیا فراموش کردهاید که در زمان انتخابات به مردم میگفتید در گذشته هر روز صبح که بیدار میشدید قیمتها تغییر میکرد. لازم است صحبتهای خود را مرور کنید.

مگر ۹۰ درصد قطعات پراید تولید داخل نبود

همچنین سخنگوی کمیسیون عمران مجلس ابراز عقیده کرد که بی برنامگی دولت دست دلالان را با سیاستهای نادرست باز گذاشته و وضعیت کنونی را در بازار خودرو رقم زده است. صدیف بدری بیان کرد: آقای روحانی در روزهایی که کرونا آرامش را از جامعه گرفته است و سلامت جسمانی مردم را تهدید میکند اقتصاد خانوادههای ایرانی نیز مختل شده و دولت در کنترل قیمت کالاهای اساسی و تنظیم بازار منفعلانه عمل کرده است. نماینده اردبیل تاکید کرد: متاسفانه در بازار خودرو نیز دولت نتوانسته توازن بین عرضه و تقاضا را برقرار کند. صنعت خودرو سازی انحصاری و از بین بردن امکان رقابت باعث ایجاد این نابسامانی شده است. تا حد قابل توجهی التهاب کنونی بازار ناشی از بی برنامگی دولت و باز گذاشتن دست دلالان با سیاستهای نادرست است. وی خاطر نشان کرد: چندین و چند ماه است که خبری از عرضه خودرو با قیمت کارخانه نیست و ثبت نام خودروهای پیش فروش شده نیز که یک سال دیگر تحویل داده میشود دردی را دوا نمیکند؛ در این شرایط که تحت تأثیر سیاستهای نادرست تقاضا در بازار تلنبار شده و خودروسازها نیز رغبتی برای عرضه محصولات خود با قیمت تعیین شده ندارند، سخن از دلالان و حباب بازار خودرو تنها پاک کردن صورت مساله است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: آقای روحانی پراید در آستانه ۱۰۰ میلیونی شدن است.

آیا نمیخواهید کاری کنید؟ مگر ۹۰ درصد قطعات پراید تولید داخل نبود؟ چرا به بهانه تبدیل ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی و افزایش چندین برابری قیمت پراید چراغ سبز نشان دادید؟ متاسفانه دولت دست بر روی دست گذاشته تا ملت تاوان بلند پروازی شرکتهای خودروسازی را بدهند. بازار به حال خود رها شده و دلالان قیمت تعیین میکنند. وی افزود: گرانی کمر مردم را شکسته است و قیمت یک کیلو گوجه در طول یک سال از ۱۰۰۰ تومان تا ۱۵ هزار تومان نوسان دارد که به زیان کشاورز و به نفع دلالان است. وزارت جهاد کشاورزی باید به کشاورزان برنامه کشت ارائه کند. گرانی و تورم بیداد میکند. آقای روحانی بیش از این تعلل در کنترل بازار و وادادگی مدیریت جایز نیست.

آشفتگی بازار خودرو و مسکن

در همین رابطه عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به آشفتگی بازار مسکن و خودرو گفت: افزایش قیمت مسکن در شرایط شیوع ویروس کرونا مشکلات را افزایش داده است. عباس گودرزی در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور افزود: آقای رئیس جمهور کارگران ساختمانی و روزمزد را شناسایی و آنها را مورد حمایت قرار دهید. با این وضعیت آشفته بازار خودرو و مسکن هیچ جوانی از قشر متوسط و پایین جامعه توان خرید خودرو و مسکن را ندارد. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: دولت باید به بازار خودرو و مسکن رسیدگی کند اما متاسفانه هیچ نظارتی انجام نمیشود و افراد هر قیمتی که تمایل دارند تعیین میکنند. قیمت مسکن در شرایطی که ویروس کرونا شیوع یافته مشکلات را افزون کرده است که در مجلس یازدهم به همه این موارد به صورت جداگانه ورود میکنیم.

فرمان حرکت در دست دلالان

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزایش قیمت خودرو را واکنش دلالان به رونق بازار بورس دانست و نسبت به افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات هشدار داد. جهانبخش محبی نیا در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه ما چرخه معیوبی را در اقتصاد کشور شاهد هستیم که به شکل ناگهانی با یک افزایش سرسامآور قیمتها مواجه میشویم و بعد در فاصله زمانی یک تا دو ماه این افزایش قیمت به سایر کالاها و خدمات نیز تسری مییابد؛ این افزایش قیمت بیدلیل عادت اقتصاد ماست و این بار هم از بازار خودرو شروع شده است. وی افزود: براساس الگوی پیشین یک و نیم ماه بعد از افزایش قیمت خودرو، قیمت سایر اقلام مثل روغن، برنج، گندم و حتی مهر نماز هم از این افزایش قیمتها تأثیر میگیرد و این در شرایطی اتفاق میافتد که مردم با بیکاری، بحران کرونا و هزار و یک بدبختی مواجه هستند اما متاسفانه مسئولان اقتصادی ما حوصله مطالعه دقیق رفتار بنگاههای خرد را ندارند و در حوزه کلان، غرق شاخصها میشوند. نماینده میاندوآب با بیان اینکه بدون شک دسیسهای پشت افزایش قیمت خودرو است، یادآور شد: دلالانی هستند که به این روش حسادت خود را نسبت به رونق بورس نشان میدهند، در واقع افزایش قیمت خودرو واکنش دلالان به رونق بورس و پارو کردن نقدینگی است. محبی نیا تاکید کرد: دولت باید حواسش باشد دلالانی که فرمان حرکت بازار در دستشان است این موفقیت نسبی در بازار بورس را به هم نریزند. انتظار داریم دولت با هوشیاری در یک و نیم سال آخر فعالیت خود اجازه بازیهای سیاسی در این عرصه را ندهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار