کد خبر: ۱۱۲۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

سلامت نیوز:بارش های رگباری از روز گذشته در برخی استان های نیمه شمالی کشور آغاز شده و طبق پیش بینی هواشناسی تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. این بارش ها در استان های خراسان رضوی و خراسان شمالی شدیدتر بوده و استان های گیلان و البرز را نیز در بر می گیرد و احتمال سیلابی شدن مسیل ها وجود دارد.

نگرانی از سیلاب دوباره در خراسان رضوی


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اواخر فروردین امسال استمرار بارش‌های بی سابقه درشهرستان‌ها و روستا‌های خراسان رضوی و به دنبال آن وقوع سیلاب، منجر به خسارت جانی و زیان های مالی متعددی در بخش کشاورزی و تاسیسات شد. در شهرستان داورزن و سبزوار و روستاهای اطراف بسیاری از خانه ها، زمین های کشاورزی و دام ها از بین رفتند.

حالا اما هر چند بازسازی و جبران خسارت در مناطق سیل زده در حال انجام است، اما بارندگی های پر شدت بهاری و جاری شدن دوباره سیل در برخی شهرستان ها نگرانی هایی را در میان مردم سیل زده این مناطق ایجاد کرده است. طبق گفته یحیی قائنی پور، رئیس اداره پیش‌بینی هواشناسی استان خراسان رضوی، بارش‌ها از شمال غرب استان آغاز می‌شود و به تدریج بیشتر مناطق خراسان رضوی را فرا می‌گیرد.

در شهرهایی مانند قوچان، درگز، جغتای، داورزن و سبزوار احتمال وقوع سیلاب وجود دارد. علیرضا مهری، از اهالی و عضو شورای روستای بهانگر درباره وضعیت این روستای سیل زده می گوید: در جریان سیل فروردین اغلب زمین های کشاورزی، دام ها و خانه‌های این روستا بین رفت و برخی از اهالی به سبزوار رفتند و در خانه دوست و آشنا ساکن شدند.

سه چهار خانه هم سالم مانده که عده ای در این خانه ها مهمان هستند تا خانه هایشان بازسازی شود. او درباره ساخت خانه های موقت در روستا می گوید: خود اهالی روستا با کمک دهیاری در ساختمان هیات ابوالفضل(ع) اتاق‌هایی را برای اسکان موقت سیل زدگان ساخته‌اند تا کسانی که مجبور به مهاجرت شده اند به روستا بازگردند.

مهری از نبود امکانات گلایه می‌کند و می گوید: یک ماه پیش نیروهایی از هلال احمر به روستا آمدند و برخی از تجهیزات را در اختیار اهالی قرار دادند اما پس از آن خبری از مسئولان نشد. تا مدت‌ها آب و برق و گاز نداشتیم. به تازگی آب و برق را وصل کرده اند اما هنوز گازرسانی نشده است. امیدواریم موج جدید بارندگی خسارت بیشتری را به ما تحمیل نکند تا بتوانیم خانه‌هایمان را بازسازی کنیم.


پیشگیری از سیل احتمالی

حسین اسدالهی، فرماندار داورزن درباره طرح هایی که برای پیشگیری از سیلاب های احتمالی انجام شده است، می گوید: ساماندهی رودخانه‌های ساروق و سرخرو و داورزن از جمله کارهایی است که با کمک اداره آب منطقه ای در حال انجام است و تاکنون بخش هایی از این رودخانه ها لایروبی شده است.

اما مشکل اصلی کمبود بودجه برای ساماندهی رودها و راه‌ها است. اگر این رودخانه ها و پل ها پیش از این ساماندهی می شد خسارت های سیل بسیار کمتر بود و ما نگرانی بابت سیلاب های احتمالی نداشتیم.او اضافه می کند: بنیاد مسکن و اداره راهداری به علت کمبود اعتبار هنوز نتوانسته اند در روستاها و شهرستان های آسیب دیده از سیل کاری انجام دهند. بحث جا به جایی روستاهای در معرض خطر نیز مطرح بوده که هنوز به تصویب نرسیده است.


هشدار هواشناسی در خراسان شمالی

بارش های بهاری امسال تاکنون خسارات زیادی به تاسیسات زیربنایی و بخش کشاورزی استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی وارد کرده است. با ورود سامانه بارشی جدید از روز گذشته، مردم این استان بار دیگر شاهد سیلابی شدن مسیل‌ها در ۲ روز آینده خواهند بود. مهری هاشمی دوین، رییس اداره پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی خراسان شمالی در این باره می گوید: فعالیت این سامانه از روز گذشته در استان آغاز شده و شاهد وزش باد شدید در مناطق مختلف استان بودیم.

همچنین رگبار باران و رعد و برق و بارش تگرگ در نقاط مستعد پیش بینی می شود. این سامانه بارشی در شمال و شرق استان فعالیت بیشتری خواهد داشت. او اضافه می کند: تا روز چهارشنبه تندباد پدیده غالب جوی در نقاط مختلف استان است و مردم در 3 روز آینده در گرم ترین ساعات روز، کاهش ۱۴ تا ۱۶ درجه ای دما را تجربه می کنند بنابراین درخواست می کنیم مردم از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند.یکی از مناطقی که پس از هر سیلاب دچار آسیب می شود، منطقه شیروان در خراسان شمالی است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی در این باره می گوید: تا ۴۰ سال پیش در پایین دست شهر زیارت شیروان، کشتزارهای زیادی وجود نداشت، شیب زمین کم بوده و سیلاب ها به صورت شاخه ای پخش ‌شده و راه خود را پیدا می کردند، اما به تدریج با توسعه اراضی کشاورزی، بخش زیادی از آبراهه های بین شیروان - بجنورد نیز به زیر کشت رفته و شرایط منطقه تغییر کرده است. با توجه به محدود شدن آبراهه های متعدد این منطقه به تنها ۲ شاخه، بروز هر سیلابی می تواند خطرآفرین باشد و مشکلاتی را برای منطقه ایجاد کند.

وحید واسطه اضافه می کند: شهر زیارت نیز یکی از مسیرهای عبور آب زیرگذر حسین آباد است که با توجه به لایروبی نشدن مسیر عبور آب، بخشی از آب سیلاب ها نیز در جنوب این شهر تجمع پیدا می کند که ضروری است ساکنان این منطقه همکاری لازم را برای ساماندهی مسیر عبور سیلاب داشته باشند.معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی از ساماندهی و لایروبی این زیرگذر برای جلوگیری از سیلاب های احتمالی خبر می دهد و می گوید:

در شرایط کنونی بیشترین خسارت ناشی از سیلاب متوجه اراضی کشاورزی منطقه می شود اما زیرساخت های اصلی جاده شیروان - بجنورد را تهدید نمی کند. عملیات لایروبی زیرگذر روستای حسین‌آباد شیروان به سمت رودخانه اترک، با هدف انتقال آب‌های سیلاب و جلوگیری از تجمع آن در مسیر جاده شیروان – بجنورد نیز به پایان رسیده و این اقدام باعث می شود بخشی از سیلاب های منطقه که قبلاً وارد زمین های کشاورزی می شد و به آنها آسیب می زد، مسیر خود را پیدا کرده و راهی رودخانه اترک شود.


بارش‌های بهاری در گیلان

موج بارش ها در آخر هفته به گیلان هم خواهد رسید اما این بارش ها به شکل رگبارهای بهاری در مناطق کوهستانی و جلگه خود را نشان خواهد داد. براساس پیش بینی‌های هواشناسی گیلان، بارش‌های بهاری در آخر هفته گیلان مشاهده می ‌شود که البته کارشناسان می ‌گویند به شکل جاری شدن سیل نخواهد بود. مدیرکل هواشناسی گیلان در این زمینه می گوید:

با آغاز بارش باران بهاری در گیلان شاهد وزش باد، مه آلودگی هوا، رعد و برق و تگرگ در آخر هفته خواهیم بود. محمد دادرس با اشاره به بارش شدید باران، لغزندگی جاده ها، احتمال آبگرفتگی معابر و بالا آمدن آب رودخانه ها از مردم خواست از مستقر شدن در نزدیکی رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنند.

همچنین این مدیرکل از صاحبان واحدهای تولیدی و گلخانه داران خواست برای جلوگیری از خسارت به محصولات، تمهیدات لازم را بیاندیشند. شبنم هادی زاده، کارشناس پیش بینی هوای گیلان نیز شرایط استان در آخر هفته را در وضعیت زرد یعنی آگاهی عنوان می کند. هشدارهای زرد برای طیف وسیعی از شرایط جوی، هنگامی صادر می شوند که احتمالاً اثرات منفی ضعیفی از جمله اختلال در سفرها در برخی نقاط ایجاد شود. او اضافه می کند: دریای خزر برای امروز و فردا با ارتفاع موج 70 سانتی متر تا 2 متر برای فعالیت های دریانورد نامناسب خواهد بود.


بالا آمدن آب رودخانه کرج و سرریز سد طالقان

وزش باد شدید همراه با بارش باران هفته گذشته سبب مصدومیت ۲ نفر و خساراتی در استان البرز شد. حالا سرپرست اداره کل هواشناسی استان البرز اعلام کرده است که طبق بررسی نقشه های پیش یابی هوا، این هفته نیز وزش باد شدید و باران پراکنده تا روز پنجشنبه مهمان استان البرز خواهد بود. آرش بهاروند احمدی می گوید:

از ابتدای سال زراعی جاری (مهرماه ۹۸) تاکنون حدود ۴۷۸ میلی متر بارندگی در استان البرز ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود چهار میلی متر بیشتر است. همچنین بارندگی های اخیر موجب سرریز سد طالقان و بالا آمدن آب رودخانه کرج شد.

برچسب ها: هواشناسی ، بارندگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار