کد خبر: ۱۱۲۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸
تدابیر طب سنتی برای روزه‌داری در شرایط کرونایی

سلامت نیوز:خیلی‌ها بر این باورند که ماه رمضان امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته است. پرسشی که این روزها اغلب افراد جویای دانستن آن هستند این است که از دیدگاه طب سنتی برای این‌که افراد در ساعات روزه‌داری احتمالا دچار ضعف سیستم ایمنی بدن نشوند، در فاصله افطار تا سحر چه نوع تغذیه و اقداماتی توصیه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، آیا روزه‌داری می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شود؟ اهمیت موضوع ما را بر آن داشت تا با دکتر الهام پارسا و دکتر مرضیه بیگم‌سیاهپوش، پزشک متخصص طب سنتی ایرانی گفت‌وگو کنیم.

دکتر الهام پارسا:

برای داشتن سیستم ایمنی قوی باید بدن سالم‌تری داشته باشیم. در طب سنتی ایران، داشتن بدن سالم منوط به رعایت شش اصل ضروری است که یکی از این اصول دفع مواد زاید و پاکسازی بدن است.

به عنوان یکی از انواع پاکسازی می‌توان از روزه‌داری و نخوردن و نیاشامیدن نام برد. به دنبال این نوع پاکسازی، بدن ما سالم‌تر و به دنبال آن سیستم ایمنی قوی‌تری خواهیم داشت. البته این موضوع برای افراد سالم مطرح است و اگر کسی بیمار باشد در مورد او صدق نمی‌کند.

دمنوش‌هایی برای تقویت ایمنی بدن

از دیدگاه طب سنتی یکسری دمنوش‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود که می‌توان در فاصله افطار تا سحر از آنها استفاده کرد.اثر دمنوش گیاه سرخارگل که در مطالعات و مقالات در تقویت سیستم ایمنی به اثبات رسیده است و همچنین پونه، آویشن، دارچین، رزماری، چای کوهی، بابونه، هل و زعفران از جمله دمنوش‌های کارا در تقویت سیستم ایمنی هستند.

باید توجه داشت که این دمنوش‌ها برای یک فرد سالم و بدون هیچ مشکلی توصیه می‌شود، اما برای خانم‌های باردار و شیرده مصرف آنها را پیشنهاد نمی‌کنیم. ضمن این‌که به محض ایجاد تب توصیه می‌شود مصرف این دمنوش‌ها قطع شود.

تداخل مزاج روزه با مصرف گرمی‌جات

با توجه به این‌که مزاج روزه گرم و خشک است و این روزها تعداد زیادی از افراد از گرمی‌جات به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده می‌کنند، اگر مصرف گرمی‌جات از حالت تعادل خارج شود سبب ایجاد علائمی مانند عصبانیت و بی‌قراری، بی‌خوابی، سردرد، احساس حرارت و گرگرفتگی کل بدن، احساس سوزش پوست و جوش، سوزش ادرار، تپش قلب، سوزش گلو و گلودرد، تب، درد معده، یبوست و... می‌شود.

اولا از مصرف گرمی‌جات مثل سیر، زنجبیل و دارچین در حد افراط پرهیز شود و مصرف مناسب و به اندازه مایعات در وعده افطار و سحر توصیه می‌.شود برای این منظور مایعاتی مثل آب سیب، شربت آبلیمو و عسل، آب آلو، سکنجبین و شربت خاکشیر توصیه می‌شود. در صورت احساس حرارت زیاد مصرف تخم خرفه پیشنهاد می‌شود.

ضعف ایمنی بدن با مصرف شیرینی‌جات

شیرینی‌جات از عوامل تضعیف‌کننده سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شود. به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت که قند بالاتری دارند در معرض عفونت‌های مختلف زیادی هستند. پس تا حد امکان در وعده افطار و سحر از مصرف شیرینی‌جات پرهیز شود و اگر نیاز است از شیرینی جات طبیعی مثل کشمش، مویز و عسل استفاده شود و حتی مصرف خرما هم به طور محدود توصیه می‌شود.

از دیدگاه طب سنتی در شهرهایی که رویش خرما در آن وجود دارد محدودیت کمتری در مصرف خرما هست ولی در مناطقی مثل تهران که خرما رویش ندارد مصرف بیشتر از یکی دو تا در روز توصیه نمی‌شود و استفاده مواد شیرینی مثل زولبیا بامیه به دلیل غلیظ بودن و هضم سخت باید محدود شود.

عطش کاذب چیست؟

از دیدگاه طب سنتی عقیده بر این است که عطش دو‌نوع واقعی و کاذب دارد و انواع عطش کاذب را به چهار نوع عطش معده، کبد، قلبی و مغزی تقسیم کرده‌اند.دلیل بروز این عطش‌ها چیست و فرد روزه دار چگونه باید با آن مقابله کند؟ افزایش حرارت اعضایی مثل قلب و کبد و ریه باعث علائم تشنگی می‌شود که می‌تواند به دلیل سوء مزاج گرم یا فعالیت بدنی و... باشد که اگر این حرارت کم شود تشنگی هم برطرف می‌شود. این حرارت می‌تواند با خنک کردن موضعی بدن، استنشاق هوای خنک و دوش آب سرد برطرف شود.

تغذیه روزه داران به سبک طب سنتی

روزه داران از پرخوری، درهم خوری و مصرف غذاهای سنگین و غلیظ مثل آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پیتزا، الویه، حلیم و فست‌فودها پرهیز کنند و چون ترشی‌ها و شورها سبب خشکی می‌شوند پس مصرف آنها را محدود کرده و لبنیات را حتما با مصلحاتش مصرف کنند. پنیر را با سیاه‌دانه، شیر را با زنجبیل یا دارچین و ماست را همراه با پونه یا نعنا استفاده کرده و هرگز در مصرف ادویه‌های گرم و خشک مثل فلفل و... زیاده روی نکنند.سیر و زنجبیل هر چند در تقویت سیستم ایمنی بدن مؤثرند ولی مصرف افراطی آن‌ها عارضه‌دار است.

دکتر مرضیه بیگم سیاهپوش:

بر اساس تئوری‌های موجود، روزه‌داری باعث کاهش همان عوامل التهابی می‌شود که در عفونت کووید-19 دلیل ایجاد فرم شدید بیماری هستند. به عبارتی می‌توان از تئوری‌های موجود نتیجه گرفت که روزه‌داری ایمنی بدن را در برابر کووید-19 کم نمی‌کند و شاید افزایش هم بدهد.نقش تغذیه در پیشگیری و درمان کووید-19هیچ مطالعه‌ای ثابت نکرده است که حمایت‌های تغذیه‌ای در پیشگیری یا درمان موثر باشند با این وجود از آنجا که کووید-19 واکسن ندارد، حمایت‌های تغذیه‌ای برای افزایش ایمنی بدن منطقی است، زیرا ایمنی خوب سبب مقابله بدن با ویروس‌ها می‌شود.

خوراکی‌های حاوی آنتی‌اکسیدان و ویتامین و مواد معدنی تقویت‌کننده ایمنی و از تضعیف‌کننده‌ها قندها و چربی‌ها را می‌توان نام برد.در عالمگیری کرونا جبران مایعات بدن در اولویت استنکته بسیار مهم در روزه‌داری در دوران همه‌گیری کووید-19، جبران مایعات بدن در فاصله افطار تا سحر است. مایعات باید به تدریج جبران شوند و مصرف یکباره حجم زیاد مایعات سبب سوء هاضمه و نفخ شده و به قلب و کلیه فشار وارد می‌کند.

در شرایط شیوع کرونا علاوه بر دمنوش‌ها، مصرف شربت‌های کم‌شیرین که خاصیت ضدویروسی یا تقویت‌کننده ایمنی و تامین‌کننده آب بدن دارند نظیر شربت‌های عسل و آبلیمو، زعفران، تخم بالنگو، به لیمو، بهار نارنج، ریواس، جلاب و همچنین آب سیب، آب هویج و آب مرکبات توصیه می‌شود.

همچنین لازم است افراد از حضور در محیط‌های گرم و خشک پرهیز کنند و به منظور مرطوب نگه‌داشتن محیط منزل آب را در ظروف رو باز بجوشانند. ضمن این‌که کم‌خوابی باعث غلبه گرمی و خشکی بر بدن می‌شود و خواب کافی رطوبت‌آور است بنابراین از بی‌خوابی و پرحرفی که از عوامل تشنگی‌آور است در این شرایط بپرهیزید و با ماندن در خانه هم از شر کرونا در امان بمانید و هم از کم‌آب‌شدن بدن.

برچسب ها: روزه‌داری ، طب سنتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار