کد خبر: ۱۱۲۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۰

حمید گرمابی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی

افزایش قیمت خودرو باعث تأسف است اما اتفاقاتی افتاد که نشان از دامن زدن به این گرانی داشت. بار روانی توقف خط تولید پراید منجر به گرانی این خودرو شد، زیرا با توقف تولید و نبود خودروی جایگزین با قیمت مشابه، مردم توانایی خرید خودروی ارزان قیمت را نخواهند داشت. اگر خودروسازان برنامههای موردنیاز تولید خودروی جایگزین پراید و پژو ۴۰۵ را معرفی کنند از بار روانی موجود در بازار کاسته شده و قیمتها منطقی میشود. نوسانات اقتصادی و تغییر نرخ ارز یکی دیگر از دلایل گرانی خودرو است و مادامی که مردم مطمئن باشند، خودروسازان نمیتواند نیاز به بازار را تأمین کند، نمیتوان از التهابات بازار کاست. خودرو باید به دست مصرف کننده واقعی برسد اما در حال حاضر حتی افرادی که برای مصرف شخصی در طرحهای پیشفروش ثبتنام میکنند به دلیل تفاوت قیمت خودرو در کارخانه و نمایندگیها وسوسه شده و خودروی تحویل گرفته را در بازار به فروش میرساند تا از سود آن بهرهمند شوند.

با شیوع کرونا نیز تولید خودروسازان کاهش پیدا کرد. همواره در اواخر سال به دلیل افزایش تقاضا، سوداگران زمینه را برای گران کردن خودرو مناسب میبینند، اما در سال گذشته به دلیل شیوع کرونا تقاضا در بازار به شدت کاهش یافت و میتوان ادعا کرد، معاملات این حوزه به صفر رسید بنابراین سوداگران این فرصت را از دست دادند، حال دلالان با قیمت سازی در فضای مجازی به دنبال جبران این زیان
و خسارت هستند.

اگرچه قیمت سازی در فضای مجازی به التهاب بازار خودرو دامن میزند اما نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که اگر خودروسازان با افزایش تیراژ تولید عرضه به بازار را افزایش میدادند، فضا برای جولان سوداگران از بین میرفت. باید با نظارت دقیق بر فضای مجازی، از قیمت سازیها جلوگیری شود. از آنجا که تورم موجود، موجب کاهش ارزش پول ملی شده است، مردم به دنبال سرمایهگذاری و حفظ ارزش نقدینگی خود هستند در نتیجه به سراغ خودرو و بورس میروند. در واقع خرید خودرو به نوعی سرمایهگذاری تبدیل شده است. اگر ریشههای اصلی مشکلات صنعت خودروسازی برطرف شود، دست سودگران از بازار کوتاه میشود. سوداگران همواره به دنبال سوء استفاده هستند اما دولت و خودروسازان باید با برنامهریزی از تحقق اهداف آنها جلوگیری کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار