کد خبر: ۱۱۲۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۰
استاد علوم ارتباطات گفت: اعتماد مردم به رسانه ها، سرمایه های هر رسانه است که ممکن است با یک غفلت از دست برود؛رسانه‌های حرفه ای از بحران ها برای جذب مخاطب و جلب اعتماد مردم استفاده می‌کنند و بحران را یک فرصت می دانند.

اکبرنصرالهی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مرکز در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد گفت: «نظر سنجی‌های مختلفی که انجام شده است نشان می‌دهد اعتماد مردم در سال جدید به رسانه‌های داخلی به ویژه صدا و سیما رو به افزایش است و این خیلی چیز عجیبی نیست و قابل پیش بینی است چرا که بحران ها فرصت خوبی برای رسانه ها محسوب می شوند که به نوعی آسیب هایی که نسبت به اعتماد آن ها در مراحل مختلف کار ایجاد شده است بر طرف شود.

وی افزود: رسانه‌های ما به ویژه صدا و سیما قبل از بحران کرونا تحت تاثیر فضای سیاسی و اجتماعی حاکم بر جامعه و همین طور سیاست‌های متولیان بحران، عملکرد خوبی نداشتند. در سال گذشته نیز در خصوص سقوط هواپیمای اوکراینی و همینطور ماجرای اعتراضات بنزینی و اطلاع رسانی در خصوص طرح افزایش قیمت بنزین عملکرد خوبی از رسانه ها شاهد نبودیم چرا که تحت تاثیر سیاست های دولت، برخورد خاصی با مردم داشتند؛ بنابراین آسیب جدی به اعتماد مردم نسبت به رسانه ‌ملی و رسانه‌های رسمی کشور وارد شده بود.

نصرالهی ادامه داد: از ابتدای اسفندماه تا نیمه‌های آن هم رسانه‌های رسمی مثل رسانه ملی مقوله کرونا را کوچک‌نمایی کردند و آن را در حد شوخی هم تنزل دادند و عملکرد خوبی در این خصوص نداشتند اما از نیمه اسفند ماه شاهد بودیم که همه رسانه‌ها و حتی دولت هم با تمام قوا پای کار آمدند و انصافا هم عملکرد خوبی داشتند و تا حدی هم سعی کردند که با برنامه‌های مختلف و متفاوت سونامی اخبار کرونایی را تعدیل کنند.غیر از مطبوعات که در تعطیلات نوروز عملکرد خوبی نداشتند و در این بحران بسیار مهم در کنار مردم نبودند، بقیه رسانه‌ها یعنی خبرگزاری ها و رادیو و تلویزیون در کنار مردم بودند و سعی کردند که اطلاع رسانی کنند و به آن ها آموزش دهند.

استاد علوم ارتباطات گفت: در این خصوص که آیا ادامه پیدا کردن موضوع کرونا می تواند اعتماد جامعه به رسانه ها را افزایش دهد یا خیر گفت: مردم رسانه‌ها را به شکل روزانه و براساس هر رویدادی ارزیابی می کنند و اعتمادی که به سختی به دست می آید ممکن است به راحتی از دست برود. رسانه‌های حرفه ای از بحران ها برای جذب مخاطب و جلب اعتماد مردم استفاده می‌کنند و بحران را یک فرصت می دانند.

وی در پایان تصریح کرد: می‌خواهم این را بگویم که اینطور نیست که مردم به رسانه‌ها کارت سبزی داده باشند و اگر بحرانی ادامه پیدا کرد اعتمادشان هم به همان نسبت افزایش پیدا کند. در هر مرحله‌ای از بحران، چه بحران ادامه یابد و چه در کوتاه مدت تمام شود کافی است که در خصوص یک خبر مورد نیاز مردم رسانه‌ها عملکرد نامناسبی داشته باشند یا دیر یا غلط اقدام کنند و یا عملکرد غیر صادقانه‌ای داشته باشند، آن وقت اعتماد مردم باز هم به سرعت فرو می‌ریزد و کاهش می‌یابد. بنابر این ادامه بحران هم می‌تواند برای رسانه‌ها فرصت باشد و هم تهدید و این موضوع کاملا به عملکرد رسانه‌ها باز می گردد. اعتمادی که به سختی به دست می آید به راحتی از دست می رود. از یاد نبریم اعتماد مردم به رسانه ها، سرمایه های هر رسانه است که ممکن است با یک غفلت از دست برود.»

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر: