کد خبر: ۱۱۳۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶

سلامت نیوز:پس از آنکه در هشتم اردیبهشت، روند ابتلای روزانه مبتلایان کرونا در کشور به زیر‌هزار نفر و این روند حدود یک هفته ادامه داشت، اما درچند وقت اخیر شیب صعودی تعداد مبتلایان در کشور با افزایش چشمگیری همراه بوده و بسیاری از استان‌ها درشرایط بازگشت به اعمال مجدد محدودیت‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،همزمان با اول اردیبهشت و شروع کسب و کارها بسیاری از کارشناسان هشدار می‌دادند که روند نزولی آمار مبتلایان به کرونا به‌دلیل شرایط قرنطینه در ایام نوروز بوده است، اما با توجه به آمار روزهای گذشته و شرایط وخیم استان خوزستان، ظاهرا هشدارهای کارشناسان بهداشتی در راستای شیوع دوباره کرونا در کشور با توجه به بازگشایی مشاغل و بازگشت کشور به «روال عادی» تحقق پیدا کرده و این بار شیوع کرونا از استان‌های جنوبی در حال رسیدن به پایتخت است.

هر چند که وضعیت کنترل بیماری در استان‌های شمالی نیز چندان مطلوب نیست و بنا به اعلام مسئولان در شرق کشور (سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی) و در غرب (کرمانشان و لرستان و کردستان) در حال مقابله با موج دوم کرونا هستند. آنچه که از شهرها و وضعیت عبور و مرور مردم نیز نمایان است، فراموشی خطر کرونا، به یک روال عادی تبدیل شده و در تایید این ادعا می‌توان به ازدحام مردم در وسایل حمل‌و‌نقل عمومی، مراکز خرید و اماکن عمومی اشاره کرد. از سوی دیگر از امروز مدارس کشور بازگشایی شدند و به‌غیر از مشاغل خدماتی همچون رستوران‌ها و مراکز گردشگری، همه مشاغل کشور فعالیت خود را ادامه می‌دهند و قرار است مسابقات ورزشی و کنکور 99 نیز برگزار شود.


طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه (25 اردیبهشت) تا جمعه (26 اردیبهشت) 2هزار و 102 بیمار جدید مبتلا به کووید19 شناسایی شده‌اند و مجموع بیماران کووید19 در کشور به 116‌هزار و 635 نفر رسید. با توجه به روند نزولی فوت ناشی از کووید19 در کشور در این مدت 48 بیمار جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان باختگان این بیماری به 6‌هزار و 902 نفر رسید.

تا کنون 91‌هزار و 836 نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. 2727 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در این رابطه معتقد است که در استان خوزستان با اقدامات انجام شده و اعمال محدودیت‌های شکل گرفته، این امیدواری ایجاد شده که در روزهای آتی کاهش موارد بستری و سرپایی را شاهد باشیم، اما کماکان وضعیت در این استان قرمز است. وی در مورد استان‌های لرستان، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی افزود:

«این احتمال وجود دارد که در روزهای آتی شاهد افزایش موارد ابتلای جدید و بستری باشیم.» با توجه به طغیان کرونا در خوزستان، علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که طی 24 ساعت گذشته (از 25 تا 26 اردیبهشت) 534 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در استان شناسایی شدند که با احتساب موارد جدید شمار مبتلایان به 6305 نفر رسید.

همچنین محمد علوی، رئیس مرکز بهداشت خوزستان در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: «همه مردم به کرونا مبتلا می‌شوند و باید کاری کنیم مردم به تدریج این بیماری را بگیرند»، مشابه چنین دیدگاهی البته در سطحی بالاتر، در بریتانیا و از سوی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان که بعد از این اظهار نظر به کرونا مبتلا شد، مطرح گردید او گفته بود «همه باید کرونا بگیریم» که با انتقادهای زیادی همراه شد، از سوی دیگر غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز گفته است که میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این استان ظرف ماه گذشته 200‌درصد افزایش پیدا کرده است.


وضعیت شیوع در استان‌های دیگر
از سوی دیگر در استان‌های فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان شمالی و کردستان افزایش تعداد ابتلای روزانه مشهود است. حسین فرشیدی رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هشدار داد: «در صورتی که روند ابتلا به کرونا به این شکل ادامه یابد مردم در انتظار اعمال محدودیت‌های مسافرت و همچنین اعمال قرنطینه‌های سختگیرانه باشند.»

در استان فارس شمار بیماران مبتلا به کرونا روز پنجشنبه با شناسایی 120 بیمار جدید به چهار‌هزار و 547 نفر رسید. عبدالرسول همتی معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز گفت: «آمارها نشان می‌دهد با روند افزایشی در گسترش ویروس کرونا در استان مواجه هستیم». در کرمان نیز سخنگوی ستاد استانی مدیریت مقابله با کرونا گفته است که با مثبت شدن نتیجه آزمایش 35 بیمار دیگر، شمار مبتلایان به کرونا به‌هزار و 88نفر افزایش یافته است.

همزمان، فرهاد دادگر معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی ایرانشهر نسبت به افزایش نگران‌کننده ابتلا به کرونا در جنوب سیستان و بلوچستان هشدار داد و گفت که با وجود گرمای شدید، 21 مورد جدید کرونا در جنوب این استان شناسایی شده‌اند که حاکی از چرخش فعال ویروس کرونا حتی در هوای گرم و قدرت انتشار فوق العاده سریع آن در تجمعات و اماکن پر ازدحام و پرتردد است.

در کردستان نیز، رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان اعلام کرد: «روند ابتلا به کرونا صعودی است»، قاسم بیانی معاون دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نیز با اشاره به افزایش شما مبتلایان به کرونا در این استان یک‌هزار و 379 نفر، گفت که 33 مادر باردار و نوزاد این استان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند. جعفر طولابی، فرماندار خرم‌آباد از وضعیت قرمز لرستان با توجه به افزایش تعداد مبتلایان خبر داد.


بازگشت به طغیان کرونا قابل پیش بینی بود
در این رابطه یک استاد مددکاری اجتماعی می‌گوید: مرکز تحقیقات دانشگاه شیکاگو اخیرا در نظرسنجی از چند اقتصاددان برجسته آمریکایی و اروپایی در رابطه با تاثیر کرونا بر اقتصاد انجام داد که نشان می‌دهد کم‌ضررترین راه مقابله با کرونا برای اقتصاد کشورها، کاهش فعالیت‌های اقتصادی است و با سه ماه قرنطینه، با احتمال بسیار بالا می‌توان به وضعیت عادی برگشت.

محمد زاهدی اصل در ادامه افزود: آنها اعلام کردند که اگر تا 30‌درصد از مردم‌، محدودیت‌ها و اصول بهداشتی را رعایت نکنند وضعیت از کنترل خارج می‌شود و علاوه بر فروپاشی سلامت، تزلزل در اقتصاد می‌تواند یک تا دو سال، یعنی رسیدن به جامعه‌ای با مصونیت گله‌ای و ساخت واکسن کرونا ادامه یابد. بخش قابل توجهی از مسئولان مرتبط با حوزه سلامت و اکثریت قریب به اتفاق صاحب‌نظران کشور معتقدند که بین تردد پرترافیک و تجمعات‌، با میزان گسترش مبتلایان به ویروس کرونا رابطه مستقیم وجود دارد.

به قول وزیر بهداشت نیز، تهران در شرایطی قرار دارد که می‌تواند پاشنه آشیل کرونا در ایران باشد و به تعبیر اینجانب وضعیت فعلی که از بیست و سوم فروردین شروع شده است می‌تواند در تهران و کلانشهرها، بحران کرونا را به سونامی تبدیل کند. در این رابطه رئیس جمهور نیز ضمن ابراز نگرانی، تلویحا از تلفات احتمالی‌میلیونی سخن گفته‌اند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دولت در حالی فعالیت‌های کشور را از اول اردیبهشت آغاز کرد که کارشناسان ذیربط معتقد بودند کاهش آمار مبتلایان حتی تا نیمه اردیبهشت، نتیجه مراعات محدودیت‌ها بعد از عید نوروز بوده است که نمونه بی‌‌‌نظیر آن را در سیزده عید شاهد بودیم و اصولا ظهور علائم قابل تشخیص این بیماری حدود یک تا دو هفته بعد از ابتلا است.

تنها راه رهایی از سونامی کرونا، گسترش و تداوم محدودیت است و در این راستا برای جلب همکاری و همراهی هموطنان به‌ویژه هموطنانی که به‌صورت یومیه نیازمند تلاش اقتصادی هستند و تحت پوشش هیچ‌نهاد و سازمانی نیستند، حمایت در حد کفایت از آن‌هاست و اینکه کارکنان بخش های دولتی و خصوصی‌، ( البته با حمایت دولت‌) می‌توانند با حضور حداقلی و نوبتی در محل کار خود و با رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی، به ارائه خدمت بپردازند. هم‌اکنون که مردم نجیب ایران دچار بحران ویروس کرونا شده‌اند، شایسته است که بخشی از داشته‌هایمان را برای رفع این مصیبت همه‌گیر هزینه کنیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار