کد خبر: ۱۱۳۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸

سلامت نیوز: مدیرکل اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه:«دستگاه UV به عنوان استریل کننده هوا و کالاهایی مثل مه پاش که به عنوان ضدعفونی کننده سطوح استفاده می شوند در سطح دنیا تایید نشده است و تاییدیه ای از سوی وزارت بهداشت برای آنها صادر نشده است.» درباره ماسک های خارجی گفت:« اطمینان می دهم ماسک خارجی به صورت قاچاق وارد کشور نمی شود چون قیمت تمام شده آن بیشتر از تولیدات داخلی است.»


مهندس سید حسین صفوی ، در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئو کنفرانس درباره استفاده از دستگاه های UV و مه پاش در برخی مکان ها برای ضدعفونی گفت:«دستگاه UV به عنوان استریل کننده هوا و کالاهایی مثل مه پاش که به عنوان ضدعفونی کننده سطوح استفاده می شوند در سطح دنیا تایید نشده است و اثربخشی اینها با توجه به گردش هوایی که وجود دارد ممکن است متفاوت باشد لذا اثر ثابتی در همه محیط ها ندارند و تاییدیه ای از سوی وزارت بهداشت برای آنها صادر نشده است و اگر جایی از آن استفاده می کنند براساس مسوولیت خودشان است.»


وی در ادامه گفت:« در چند ماه گذشته در حوزه تولیدات تجهیزات پزشکی بخصوص تجهیزات پزشکی مرتبط با کرونا به دلیل اینکه در سطح دنیا داروی خاصی برای درمان و پیشگیری کرونا کشف نشده است لذا بر روی جلوگیری از شیوع این بیماری تمرکز ویژه ای شد بر روی استفاده از وسایل کمک تنفسی که در بیمارستان ها و مراکز درمانی می تواند به بیماران کمک کند تمرکز زیادی شد. در سطح دنیا تقاضا برای ماسک و لباس های یکسره و کیت تشخیص کرونا و ونتیلاتور و مانیتورهای پزشکی افزایش پیدا کرد.»


وی افزود:« در کشورمان از نعمت وجود شرکت های دانش بنیانی که در زمینه تجهیزات پزشکی کار می کنند برخوردار هستیم. این شرکت ها روزانه توان تولید 10 دستگاه ونتیلاتور را داشتند اما امروز توانایی تولید 40 دستگاه ونتیلاتور در روز را دارند. ما اجازه دادیم که این دو شرکت مازاد تولیدات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند. در حوزه کیت های تشخیص کرونا قبل از شیوع کرونا هیچ تولید کننده ای نداشتیم ولی در حال حاضر در زمینه کیت های مولکولی سه شرکت مجوز تولید گرفته اند و ظرف یک ماه و نیم اینده مقرر شده نیاز وزارت بهداشت و مراکز تشخیصی را به یک میلیون و نیم کیت مولکولی فراهم کنند همینطور در زمینه اقلامی که در کنار کیت استفاه می شد مثل کیت های استخراج هم چنین است.یک تولید کننده نیز مجوز برای تولید کیت های سرولوژی دارد که علاوه بر تامین نیاز داخل صادرات هم می تواند داشته باشد.»


وی خاطرنشان کرد:« در زمینه اقلام حفاظتی مثل ماسک های N95 ، لباس سرتاسری ،شیلد و دیگر اقلام حفاظتی که نیاز مبرم مراکز درمانی و جامعه بود، تولید ماسک های سه لایه را توسعه دادیم در ابتدای شیوع کرونا تنها توان تولید 500 تا 600 هزار ماسک سه لایه را در روز داشتیم که با کمک بخش خصوصی و دولتی ماشین های تولید ماسک را تهیه کردیم و در حال حاضر روزانه بیش از دو میلیون و 500 هزار ماسک تولید می شود.علاوه براین گروه های جهادی و گارگاه های نیمه صنعتی و اصناف اجازه پیدا کردند محصولات را به صورت کارگاهی تولید کنند.»


وی گفت:« درخصوص ماسک N95 قبل از شیوع کرونا حدود 15 هزار تولید روزانه داشتیم که در بخش صنعت استفاده می شد بخش خصوصی نیز اقدام به تولید کرد و امروز بیش از 150 هزار ماسک N95 در روز تولید می شود که برای مصرف مراکز درمانی و همچنین دپو کردن برای شیوع های دیگر و صادرات استفاه می شود. در زمینه لباس های یکسره تولیدات روزانه ما کمتر از ده هزارعدد بود که در حال حاضر به بیش از صد هزار عدد در روز رسیدیم که بیش از نیازمان است و می توانند صادر کنند.»


وی درباره صادرات کیت به آلمان و ترکیه ، گفت:« کیت های سرولوژی در واقع دو هفته گذشته بعد از اینکه تاییدیه وزارت بهداشت را دریافت کرد دو محموله از کشور برای آلمان و ترکیه صادر شد و خروج آنها از گمرک صورت گرفت. کیت های PCR صادر نمی شوند و باید تولیدات ما نیاز داخل را پوشش دهد. درباره واردات کیت ها ما تولیدکننده کیت تشخیص کرونا نبودیم و در ابتدی شیوع کرونا بخشی از کیت های تشخیص کرونا را از طریق سازمان بهداشت جهانی و بخشی را از طریق چین دریافت کردیم. نمونه کیت های دریافتی توسط انستیتو پاستور بررسی می شود و مجوز واردات و ترخیص صورت می گیرد. کیت های وارداتی واجد کیفت هستند البته برخی محموله ها حمل و نقل آنها حساس است و کنترل می شوند تا اثر منفی در تشخیص بیماران نداشته باشند.»


وی گفت:«اتفاقی که در زمینه شیوع کرونا در جهان افتاد آسیب پذیری کشورهای مختلف را در حوزه تامین تجهیزات پزشکی و خدمات درمانی کاملا به وضوح نشان داد. کشور ما در شرایطی که در وضعیت تحریم به سر می برد در تامین برخی کالاها با مشکلات جدی روبرو است و اما با وجود تحریم ها توانستیم در زمینه کنترل کرونا و اقلام پزشکی مورد نیاز در مدت کوتاهی نیازهای اصلی را از طریق تولیدات داخل تامین کنیم.در زمینه ماسک به سرعت توانستیم نیازهایمان را تامین کنیم که حتی مجوزهایی که داده شد برای واردات برخی اقلام حفاظتی الان تقاضای زیادی برای مصرف آنها در سطح بازار وجود ندارد. نیازهای سطح کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می شود. اگر خودمان را با کشورهای منطقه مقایسه کنیم وضعیت تامین اقلام حفاظتی خوب است.»


مهندس صفوی افزود:« با شیوع کرونا در زمینه ونتیلاتور کشورهایی که تولیدکننده اصلی هستند نیازمند واردات از کشورهای دیگر شده اند که حتی برندهای ناشناخته را وارد کرده اند اما ما با تلاشی که بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان داشتند به نحوی شرایط را مدیریت کردیم که نیاز مراکز درمانی را از طریق تولیدات داخلی تامین کردیم و برنامه ریزی که برای تخت های ویژه شده تولیدات داخل می تواند این نیاز را برطرف کند. اگر پیک دوم در راه باشد برای تامین اقلام حفاظتی تکیه به تولیدات داخلی داریم و وضعیت فعلی کشور را بسیار خوب و مثال زدنی می توان ارزیابی کرد.»


وی درباره قیمت ماسک ها گفت:« قیمت ماسک های نیمه صنعتی برای مصرف کننده را 1600 تومان مشخص کردیم. قیمت ماسک های N95 بین 7هزارتومان تا 16 هزارتومن مشخص شده است. و ماسک های وارداتی حدود25 تا 40 هزار تومان قیمت دارند. اطمینان می دهم ماسک خارجی به صورت قاچاق وارد کشور نمی شود چون قیمت تمام شده آن بیشتر از تولیدات داخلی است.»

ادامه دارد...

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار