کد خبر: ۱۱۳۳۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
سالیان سال است که سرمایه‌های نصف‌جهان با رهاسازی ابرپروژه‌های نیمه‌کاره استانی و ملی به خواب سهمگین فرو رفته‌ و لقب سرزمین پروژه‌های نیمه‌تمام را برپیشانی نصف‌جهان حک کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، مردم دیار زاینده‌رود و گنبدهای فیروزه‌ای قریب 2 دهه چشم‌انتظار افتتاح پروژه ملی و حیاتی نصف‌جهان هستند پروژه‌هایی که می‌تواند منبع درآمد بالقوه‌ و رونق اشتغال در پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی باشد، اما هنوز مردم آن نتوانسته‌اند از این مزیت‌ها بهره ببرد.

هرچند که تلاش‌های بسیاری هم از سوی دولتمردان و هم بهارستان‌نشیان برای اتمام پروژه‌های استانی و ملی اصفهان صورت گرفت، اما این وعده‌ها گاهی مبتنی بر واقعیت جامعه نبوده و جنبه تبلیغاتی داشته است، پروژه‌هایی که هر از گاهی وعده افتتاح آن ورد زبان مسئولان می‌شود، اما زمانی نمی‌گذرد که این وعده‌ها از تب و تاب می‌افتد و این پروژه حیاتی در کما فرو می‌روند.

بحث پروژه‌های نیمه‌تمام استان اصفهان و نبود اعتبار کافی برای اتمام آنها به داستان غم‌انگیز این روزهای شهر اصفهان بدل شده و از میان پروژه‌هایی که سال‌ها در استان بر زمین مانده و تکمیل آنها نقش فراوانی در بهبود وضعیت اشتغال و معیشت مردم نصف‌جهان دارد 518 پروژه نیمه‌تمام استان در پیچ و خم و بن‌بست اعتبارات سرگردان مانده‌‌اند.

هرچه که هست تعداد این پروژه‌ها آن‌قدر زیاد شده که تکمیل آنها از مطالبه اقتصادی تبدیل به چالش اجتماعی شده‌اند زیرا اعتماد مردم به وعده‌های مسئولان را تحت‌تاثیر قرار داده است.

اتمام پروژه سالن اجلاس سران، قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران، راه‌اندازی تراموا در شهر، سد سوم کوهرنگ، تونل بهشت‌آباد و تونل گلاب، مصلی، حلقه چهارم ترافیکی شهر، شهرک طلا و شهرک سلامت، پروژه نمایشگاه بزرگ بین‌المللی اصفهان، موزه دفاع مقدس، بندر خشک و چندین ابرپروژه دیگر در اصفهان و شهرستان‌های استان که این روزها تعدادشان کم نیست با کمبود اعتبار، تغییر مدیریت و یا حتی واگذاری اجرای آن از بخش دولتی به بخش خصوصی و... اتمام آن را به تأخیر انداخته است.

براساس این گزارش عباس رضایی استاندار اصفهان در اوایل اردیبهشت امسال درباره اینکه استان اصفهان در حرکت روبه رشد خود متوقف نخواهد شد و از آزمون بزرگ جهش تولید با موفقیت بیرون خواهد آمد، گفت: ساخت 3 پروژه شاخص اجرای سد کوهرنگ3، تونل کوهرنگ 3 و خط سامانه دوم آبرسانی در حوزه آبرسانی و همچنین تکمیل و احداث آزاد راه شرق اصفهان به عنوان بخشی از کریدور شمال به جنوب، اجرای پروژه قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، آغاز عملیات اجرایی قطار خونه‌ای بین اصفهان، شاهین‌شهر، مبارکه و بهارستان از پروژه‌های شاخص عمرانی استان است.

اکنون با گذشت قریب 2 دهه چشم‌انتظاری اصفهانی‌ها از افتتاح پروژه‌های نیمه تمام ملی، استانی و حیاتی نصف‌جهان که در پیچ و خم و بن‌بست اعتبارات سرگردان مانده‌‌اند در روزهای اخیر شنیده‌ها و خبرها حاکی از این است که دولت در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده، تنها برای پروژه‌هایی که در سال 99 تکمیل می‌شوند، اعتبار تخصیص داده است. با چنین تدابیری سوالی که ذهن‌ها را درگیر می‌کند این است آیا ابرپروژ‌های نیمه تمام نصف جهان که به گفته مسئولان سال‌ها از زمان بهره‌برداری آنها سپری شده تا پایان امسال به اتمام خواهد رسید.

در این میان پژوهشگر بودجه و استاد اقتصاد دانشگاه هنر اصفهان معتقد است؛ کل درآمدهای اصفهان در لایحه بودجه 99 حدود 110 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شد و استان در همین زمینه رتبه دوم کشوری را دارد.

به گفته ناصر یارمحمدیان درآمدهای پیش‌بینی شده برای اصفهان در بودجه 99، حدود 8 درصد از کل درآمدهای استانی کشور است که بر اساس لایحه بودجه 99 فقط 10 میلیارد ریال به‌عنوان اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی به استان اصفهان برمی‌گردد، که این نسبت پایین است در حالی که در برخی استان‌ها 70 تا 80 درصد و در بعضی دیگر بیش از 100 درصد درآمدهایشان به عنوان بودجه به آنها برگردانده می‌شود.

در همین راستا به گفته نعمت‌الله اکبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان درآمد استان در لایحه بودجه سال 1399 معادل 114069 میلیارد ریال پیش‌بینی شده که از رشد 15.5 درصد نسبت به‌ سال 1398 برخوردار است. ازلحاظ اعتبارات هزینه‌ای، اعتبار استان معادل 6723 میلیارد ریال و از رشد 5.3 درصد و از لحاظ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دارای 9428 میلیارد ریال اعتبار بوده که از رشد 8.2 درصد در مقایسه با سال 1398 برخوردار است.

همچنین اکبری اعلام کرد، در لایحه بودجه سال 1399 تعداد 32 طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی ویژه با مبلغ 1243 میلیارد ریال و تعداد 70 طرح ملی با مبلغ 4024 میلیارد ریال به استان اختصاص داده شده است. این استان در لایحه بودجه سال آتی دارای 24 طرح ملی و استانی ویژه مشارکت عمومی خصوصی موضوع تبصره 19 است. در این لایحه علاوه بر اعتبارات هزینه‌ای استانی مبلغ 105613 میلیارد ریال اعتبار به منظور تأمین اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های تابع بودجه‌های متمرکز و ملی برای استان اصفهان پیش‌بینی شده است. استان اصفهان در لایحه بودجه سال 1399 دارای 13 طرح مطالعاتی و اجرایی است که طرح‌های مزبور در بخش حمل و نقل، تأمین آب و آبرسانی و ایجاد فاضلاب بهداشت و درمان تعریف شده‌اند.

براساس این گزارش سمیه محمودی نماینده مردم شهرضا در مجلس با انتقاد از اقدام دولت در سازمان برنامه و بودجه برای پروژه‌ها، گفت: در سالی که به نام جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، دولت تنها برای پروژه‌هایی که در سال 99 تکمیل می‌شوند، اعتبار تخصیص داده و به سایر پروژه‌ها که در سال‌های آینده تکمیل می‌شود، اعتباری اختصاص پیدا نمی‌کند، این ظلم بزرگی به سایر پروژه‌ها است.

وعده و عیدهای 20 ساله مسئولان در اتمام پروژه‌های اصفهان

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به اینکه سرنوشت ابرپروژه‌های نصف جهان با عدم تکمیل تا سال‌جاری چه می‌شود، گفت: بحث دولت فعلی نیست متاسفانه دولت‌ها و مجلس‌ها نوعی تفکر در ذهنشان ایجاد شده که استان اصفهان تمام بودجه‌ها را برده و تمامی امکانات در اصفهان وجود دارد اما این ظلم بزرگی به این استان بوده که هم در دولت و هم مجلس اصفهان ستیزی است.

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی با گلایه‌مندی از اینکه نگاه برخورداری مسئولان، دولت و مجلس به استان اصفهان در تعیین بودجه و اعتبارات برای اصفهان در دورهای هشتم و نهم و حتی دولت دهم وجود داشته است و با بیان اینکه عدم پیگیری به موقع پروژه‌ها از سوی مدیران و کوتاهی وزارتخانه‌ها در زمان تصویب بودجه در دولت و عدم ارائه پیشنهادات لازم در مجلس در زمان بودجه‌بندی در وزارتخانه‌ها بسیار نقش دارد، اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از پروژه‌ها که باید با تعیین بودجه‌های مشخص در 3 سال به اتمام می‌رسید اکنون بیش از 20 سال از وعده وعید‌های آنها گذشته است.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس علت اصلی طولانی‌شدن پروژه‌های نیمه‌تمام استان اصفهان را در وهله نخست سوء مدیریت و عدم پیگیری به موقع مدیران و کم‌کاری وزارتخانه‌ها و پس از آن کمبود بودجه عنوان و بیان کرد: تنها و تنها راه نجات آن مدیریتی کارآمد و هماهنگی بین دستگاهی است تا در مدت زمانی مشخص تمام پروژه‌ها به اتمام برسد.

تامین آب عمده‌ترین معضل فعلی استان اصفهان

وی پیرامون اینکه بزرگترین معضل استان اصفهان آب است، تصریح کرد: از 2 ابرپروژه آبرسانی به استان هنوز هیچ‌کدام به اتمام نرسیده است و حتی با سوءمدیریت افتتاح آنها به تاخیر افتاده به عنوان مثال افراد دست‌اندرکار برای طرح سوم کوهرنگ طی 25 سال تونل حفر کردند و پس از اتمام تونل متوجه شدند که احتیاج به سد است.

موسوی لارگانی درباره اینکه آیا راکد ماندن و عدم اتمام پروژه‌ها سبب پایین آوردن سطح اعتماد عمومی نسبت به تصمیمات عمرانی مدیریت شهری است، خاطرنشان کرد: بدون شک همین‌طور است با برخی برنامه‌ها و تصمیمات سبب شدیم مردم بی‌اعتماد به مسئولان شوند بنابراین هنگامی افراد در جایگاه‌هایی توسط شهروندان جامعه منصوب می‌شوند باید ارائه خدمات به هموطنان را در اولویت نخست اقدامات خود قرار دهند.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه استان اصفهان دومین پرداختی مالیات را به خزانه کشور دارد، افزود: متاسفانه اصفهان در تعیین اعتبارات در ردیف بیست و هشتم قرار گرفته حتی در مقابل استانی یک‌هزار و 800 نفری هم بودجه به آن تعلق نمی‌گیرد.

عاید ضررهای جبران‌ناپذیری به نصف‌جهان با عدم اتمام پروژه‌ها

استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان یکی از دلایل زمان‌بر بودن اتمام پروژه‌ها را تورم و رکود بیان کرد و گفت: پروژه‌های بزرگ و زیربنایی که جنبه توسعه‌ای دارد و در ردیف بودجه عمرانی دولت و دستگاه‌های دولتی قرار می‌گیرد برای سالیان متمادی به واسطه تورم و رکود با کمبود بودجه مواجه می‌شوند.

کمیل طیبی درباره اینکه انباشتگی حجمی بودجه به تدریج سبب توقف و عدم اتمام پروژه‌ها می‌شود، اظهار داشت: در این شرایط نه تنها منابع دوره گذشته بلکه هزینه‌های جاری هم باید برای بهره‌برداری پروژه‌ها مدنظر قرار بگیرد زیرا با کسر بودجه انباشت کمبود اعتبار ایجاد می‌شود و این اجرای طرح‌ها را به تعویق می‌اندازد.

استاد تمام دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان پیرامون اینکه با عدم اتمام پروژه‌ها و راکد شدن سرمایه‌ها ضررهای جبران‌ناپذیری عاید استان‌ها می‌شود، افزود: نکته برتر همین است هنگامی که پروژه‌ها نیمه‌کاره می‌مانند یک نوع خواب سرمایه اتفاق می‌افتد زیرا ساخت و سازهای به موقع و عدم رها‌سازی سبب ایجاد کسب و کار و درآمدزایی می‌گردد. زیرا هر پروژه‌ای هم حین اجرا و هم پس از افتتاح شغل‌های جدیدی را ایجاد می‌کند.

وی درباره اینکه سوءمدیریت افراد دست‌اندرکار سبب پایین آوردن سطح اعتماد عمومی نسبت به تصمیمات عمرانی مدیریت شهری می‌شود، بیان کرد: به نظرم سوءمدیریت در اجرای پروژه‌ها هم در حین راکد ماندن و هم قبل از عدم توقف کامل پروژه‌ای ایجاد می‌شود.

طیبی افزود: سیستم دولتی به جای اینکه خودش طرح‌ها را اجرا کند باید آنها را واگذار کند و چنانچه مدیریت نظارتی دقیق به وجود بیاید پروژه‌ها باوجود کسری منابع به طور کامل متوقف نمی‌شوند.

به گزارش تسنیم، استان اصفهان، سال‌های سال است که در کلاف پیچیده پروژه‌های نیمه تمام به خود تابیده است پروژه‌هایی که یا به خاطر کمبود بودجه یا عوامل مدیریتی بهره‌برداری از آن به تاخیر افتاده و امروزه هزینه مازاد آن از جیب مردم کم می‌شود. این پروژه‌ها در دوره‌ای فرصتی برای برخی مدیران فراهم کرد تا در طول دوره مدیریتی خود به بهانه اجرای طرح،‌ درخواست بودجه دهند و به منظور اینکه نشان دهند پروژه‌ای در کار است، کلنگ اجرای آن را بدون هیچ زیرساخت و مطالعه‌ای به زمین ‌زدند و همین امر لقب "سرزمین پروژه‌های نیمه‌کاره" را بر پیشانی نصف‌جهان حکاکی کرد و اکنون در سالی که به‌عنوان جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده، دولت تنها برای پروژه‌هایی که در سال 99 تکمیل می‌شوند اعتبار تخصیص داده که با عدم اتمام پروژه‌ها شاخص اصفهان ضررهای جبران‌ناپذیری عاید چشم‌انتظاری‌ چندین ساله اصفهانی‌ها می‌شود.

انتهای پیام/162/ت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار