کد خبر: ۱۱۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۹
هشدار وزیر بهداشت:
وزیر بهداشت گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم که در مورد سفرها و حجم رفت و آمدها، رعایت کنند.

به گزارش وبدا، سعید نمکی در حاشیه رونمایی از پیشرفته‌ترین لباس محافظتی کادر درمانی ساخت ایران که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: امروز وضعیت کرونا نسبت به گذشته مطلوب‌تر است، اما هر لحظه ممکن است این ویروس در دقیقه 90 از دروازه‌ای که از آن بی‌خبر هستیم، به ما گل بزند بنابراین از مردم می‌خواهیم همان‌گونه که در شب‌های قدر و بازگشایی مساجد، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کردند، این همراهی را فراموش نکنند.  
نمکی افزود: بازگشایی اماکن زیارتی و متبرکه به بعد از عید سعید فطر موکول شد که بهانه‌ای برای افزایش حجم مسافرت به سمت شهرهای زیارتی نباشد و در شهرهایی مانند مشهد مقدس با فشار سنگین سفر زائران روبه‌رو نباشیم، اما در استان‌هایی مانند خوزستان، شاهد افزایش موارد ابتلای قطعی به کرونا هستیم، گرچه همکاران ما به شدت مراقبت می‌کنند و امیدواریم که هفته آینده شاهد نزول سیر بیماری در این استان باشیم اما استان‌هایی مانند لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های همجوار با خوزستان ممکن است در خطر شیوع کرونا قرار داشته باشند.
وی تاکید کرد: چنانچه مردم اوایل خردادماه همانند ماه‌های گذشته با ما همراهی کنند، می‌توانیم به مردم بگوییم که تیرماه بسیار راحت‌تری خواهند داشت، اما اگر این همراهی وجود نداشته باشند، نمی‌دانم چگونه می‌توان تضمین کرد که روزهای سخت‌تری در پیش نداشته باشیم.
وزیر بهداشت اظهار داشت: امروز در بازی کرونا حداقل پنج به یک از آمریکا و اروپا جلوتر هستیم و مردم نباید با تصور اینکه کرونا تمام شده به سمت بی‌خیالی و عدم توجه به اهمیت رعایت مسائل بهداشتی پیش روند و ما را دچار گرفتاری‌های تازه کنند.
معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد:
لزوم تغییر بسیاری از مناسبات
طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده
برای کنترل کرونا
معاون کل وزارت بهداشت گفت: در خوش ‌بینانه‌‌ترین پیش‌بینی ‌ها می‌‌گویند که ویروس کرونا بعد از ۱۸ الی ۲۴ ماه در کشورها بومی‌شود، بنابراین، در این مدت باید بسیاری از مناسبات‌مان را تغییر دهیم.
به گزارش وبدا، ایرج حریرچی، در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهارداشت: مقام معظم رهبری در نشست اخیر ستاد ملی کرونا بر دو نکته مهم تاکید داشتند که اولین نکته، اهمیت دادن به شبکه ‌های بهداشتی و درمانی کشور بود. ایشان در این باره گفتند، شبکه بهداشتی و درمانی بسیار مهم است و اگر آنطور که حدس می‌‌زنند و مکرر می‌‌گویند، در برهه‌‌ای بازتولید این ویروس را داشته باشیم، این شبکه می‌‌تواند در مقابله با این ویروس موثر باشد.
حریرچی افزود: شبکه بهداشتی و درمانی جمهوری اسلامی ایران، بستر بسیار مناسبی برای دسترسی عموم مردم به مراقبت‌‌های سلامت بوده و تقویت آن می‌‌تواند سهم بسزایی در بهبود شاخص‌‌های سلامت مردم ایفا کند.
وی ادامه داد: بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با حضور تعداد زیادی از پیراپزشک، ماما و بهداشت محیط و بهداشت حرفه ‌ای، مشغول به کار هستند.
 اثرات نظام شبکه بهداشت و درمان
 در طول 4 دهه
معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: نظام شبکه بهداشتی و درمانی کشور در طول چهار دهه عمر خود توانسته امید به زندگی ایرانیان را از حدود ۵۰ سال به بالای ۷۷ رسانده و میزان مرگ و میر کودکان زیر پنج سال را از ۱۸۵ به کمتر از ۱۵ در هزار تولد زنده برساند و میزان مرگ و میر مادران را از ۲۷۴ در ۱۰۰ هزار تولد به 17/7 مورد کاهش دهد.
پیش‌بینی موج‌های جدید کرونا
حریرچی درخصوص پیش ‌بینی آینده کرونا، گفت: سه پیش ‌بینی عمده موجود است؛ ‌یکی اینکه در نیمکره شمالی ما در پاییز مجددا با موج‌‌هایی مواجه می‌‌شویم که گرچه شدت آن از اسفند و فروردین ماه کمتر است، اما منجر به قرنطینه و تعطیلی ‌هایی از کم تا زیاد خواهد شد. دوم اینکه، مطابق با همه‌ گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم خصوصا در پاییز و در نیمکره شمالی شدیدتر باشد و تعطیلات بیشتر و اقدامات بیشتری نیاز داشته باشد. پیش ‌بینی سوم هم این است که در پاییز موج‌‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.
نامعتبر بودن ادعاهای کشف داروی کرونا
وی ادامه داد: ادعاهایی که درباره موثر بودن برخی داروها مطرح می‌ شود، درست نیست و هنوز داروی اختصاصی برای این ویروس کشف نشده
است.
کمبود شدید نیروی پرستار در کشور
معاون کل وزارت بهداشت درخصوص وضعیت ورودی پرستاران به دانشگاه‌‌ها نیز بیان کرد: باید توجه کرد که کمبود شدیدی در حوزه نیروی پرستاری در کشور داریم. بدیهی است که در بخش دولتی و خصوصی با کمبود پرستار مواجه هستیم و نسبت‌پرستارمان هم به تخت بیمارستانی و هم نسبت به ۱۰۰۰ نفر جمعیت پایین است و هم نسبت‌پرستار به پزشک هم پایین است.
 لزوم تغییر مناسبات تا پاییز ۱۴۰۱
حریرچی تاکید کرد: درخواست ما این است و به طور مشخص می‌ گویم در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده، یعنی تا پاییز ۱۴۰۱ باید بسیاری از مناسبات‌مان را تغییر دهیم. بشر بر این ویروس در دراز مدت پیروز می‌شود. حال اینکه رفتار اجتماعی این ویروس در درازمدت از نظر میزان درگیری، شبیه به ویروس آنفلوآنزا می‌‌شود یا شبیه به ترکیبی از ویروس‌‌ها می‌شود، مشخص نیست. در حال حاضر دهه ‌هاست که سرخک را می‌‌شناسیم و واکسن آن را هم در اختیار داریم، اما بسیاری از کشورهای اروپای غربی موفق به ریشه ‌کن کردن آن نشده‌اند.
وی یادآور شد: در خوش ‌بینانه‌‌ترین پیش‌بینی‌‌ها می‌‌گویند که این ویروس بعد از ۱۸ الی ۲۴ ماه در کشورها بومی‌شود. بنابراین، در این مدت باید بسیاری از مناسبات‌مان را تغییر دهیم. یکی از این مناسبات رفتارهای اجتماعی‌ مان مانند دست دادن و در آغوش گرفتن است. باید بسیاری از سفرها را هم کنار بگذاریم. البته ما متوجه صنعت گردشگری هستیم، اما پیش‌بینی نمی‌‌کنیم در دو سه ماه آینده بسیاری از زیرساخت ‌های ایمن دراین حوزه ایجاد شده باشد. در عین حال در این مدت باید تلاش کنیم که هر چه که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد، به حداکثر برسانیم و هرچه که اثرات اقتصادی ندارد، اما منجر به انتشار کرونا می‌‌شود به حداقل برسانیم.
کاهش 80 درصدی بستری و مرگ و میر کرونا در کشور
معاون کل وزارت بهداشت درخصوص احتمال موج دوم کرونا در کشور‌ گفت: ما سه معیار افراد بستری در بیمارستان، میزان مرگ و میر کرونا و میزان شناسایی افراد جدید را داریم. در زمینه بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشته ‌ایم. اگر موجی داشته باشیم آمارهایمان در همه معیارها افزایشی می‌شود، اما اکنون یک ماه است که در پلاتوی پایین هستیم.
بنابراین، میزان مرگ و میر و بستری در بیمارستان‌‌ها به طور واضحی کاهش داشته است، اما قدرت بیماریابی‌ مان افزایش یافته است. به طوری که از یک هزار و 500 تا دو هزار موردی که شناسایی می‌ شود، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدش ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت و بی‌علامت و پیگیری افراد در تماس نزدیک با آنها است. این یک دستاورد و موفقیت بزرگ بوده و قابل تقدیر است. کشور ما توانسته بیماریابی و آزمایش‌‌ها را به درستی انجام دهد.
 روند مناطق سفید صعودی است
حریرچی درخصوص وضعیت مناطق سفید در کشور اظهارداشت: روند مناطق سفید صعودی است و تعداد مناطق سفید از ۱۳۲ به ۲۱۸ مورد رسیده است. در عین حال مناطق سبزی را هم تعریف کرده‌ایم که این مناطق سبز به تدریج اعلام خواهند شد. مناطق زرد و قرمز هم روند نزولی دارند.
وی درخصوص تغییر رفتار بیماری کرونا، افزود: رفتار بیماری تغییر قابل توجهی نداشته است. البته از نظر تئوریک ویروس‌‌ها در میان ‌مدت و دراز مدت، وقتی منتقل می‌ شوند، به درجات متفاوتی تضعیف می‌ شوند، منتها ممکن است این درجات بسیار اندک باشد و در طولانی مدت خود را نشان دهد. برخی ویروس‌ها دهه‌ها و صده‌ها هستند، اما هنوز خصوصیات اولیه خود را دارند. برخی ویروس‌‌ها هم مانند ایدز طی چند دهه مقداری تضعیف شده‌‌اند. خواهرخوانده کرونا یعنی سارس هم در کمتر از یکسال از بین رفته است. حال درباره کرونا هنوز تضعیف قابل توجه مشاهده نمی‌‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار