کد خبر: ۱۱۳۹۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
ایرنا نوشت: منتخب مجلس یازدهم رقابتی نبودن انتخاب رییس و هیات رییسه مجلس را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: پیشنهاد ما این است که وقتی ما ۱۲ نفر برای هیات‌رییسه می‌خواهیم فراکسیون در یک لیست، ۲۴ نفر در صحن مجلس معرفی کند و هر نماینده‌ای به هر کس خواست، جلوی چشم مردم رای بدهد.

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» شب گذشته در نشستی که به میزبانی مجمع جهانی ایثارگران دفاع مقدس، برگزار شد، با بیان اینکه تمام زوایای مجلس را طی ۲۰ سال فعالیت در مجلس می‌شناسم و می‌توانم کارها را به سرعت پیش ببرم، خاطرنشان کرد: قدرت ارتباط با تمام کلونی‌های داخل مجلس را دارم و خط قرمز در مجلس ندارم و خط قرمز هیچ جا هم نیستم.

وی در خصوص نقش اصلاح‌طلبان در مجلس یازدهم نیز گفت: تعداد اصلاح طلبان مجلس شاید به ۲۰ نفر هم نرسد و بقیه مستقلین هستند و اکثر مستقلان هم از جنس نیروهای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند.

عضو هیات رییسه پیشین مجلس شورای اسلامی درباره احتمال مطرح شدن طرحی برای محدود کردن اختیارات رییس مجلس نیز گفت: متاسفانه در مجلس بر اساس آیین نامه، تعریفی که برای رییس مجلس وجود دارد شبیه به ریاست جمهوری است و اگر طرحی برای اصلاح آن مطرح شود باید معقول باشد و با نیازهای این جایگاه در مجلس همخوانی داشته باشد.

منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم اظهارداشت: بر اساس آسیب‌شناسی که از مجالس قبل کردیم، در این مجالس، همه نمایندگان دخیل در کارهای مجلس نبودند.

وی با بیان اینکه ما نماینده و نماینده‌تر داریم، تصریح کرد: کاری باید کنیم که همه نماینده‌ها در قدرت شریک باشند، در این صورت هیات رییسه قدرتمند می‌شود و مورد حمایت تک‌تک نماینده‌ها خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش دولت دهم با بیان اینکه هیات رییسه مجلس باید برای توزیع قدرت و ثروت در کشور به عدالت تلاش کند، گفت: مجلس یازدهم باید جامعه را که به خاطر مشکلات اقتصادی و شیوع بیماری کرونا در اضطراب است را از چنبره حزب و گروه و تعصبات گروهی دور کرده و به سمت کارآمدی ببرد.

حاجی‌بابایی خواستار سفرهای استانی هیات رییسه و کمیسیون‌های مجلس شد و گفت: هیات‌رییسه مجلس یا کمیسیون‌های مجلس در مناطق مختلف مختلف کشور حضور پیدا کنند و از نزدیک اقتدار تک تک نمایندگان را رقم بزنند و  مشکلات را بررسی کنند و به کمک دولت بشتابند و مشکلات مناطق را به دولت گوشزد کنند و اگر دولت اجرا نکرد از تمام امکانات نظارتی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باید دولت را کارآمدتر کنیم و تمام شرایط را برای دولت فراهم کنیم تا حرکت کند و کار را جلو ببرد، گفت: در کنار کمک به دولت، اگر جایی نیاز به اصلاح یا تذکر برای کارآمد کردن دولت وجود دارد، مجلس باید در چارچوب قانون ورود کند.

 این فعال اصولگرا تصریح کرد: مردم از مجلس، بهبود معیشت و رفاه عمومی می‌خواهند و مجلس خودش قدرت اجرایی ندارد و باید بتواند از طریق دولت، این خواسته‌ها را تحقق بخشد.

مجلس باید سرمایه اجتماعی را ارتقا دهد

منتخب مردم همدان در مجلس یازدهم به مشارکت ۴۲ درصدی مردم در انتخابات این دوره مجلس اشاره کرد و افزود: مجلس یازدهم باید بتواند سرمایه اجتماعی کشور را از ۴۲ درصد کنونی به بالای ۵۰ درصد در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ افزایش دهد و اگر این کار را انجام ندهد، آسیب پایین بودن مشارکت جدی است.

انتخاب رییس مجلس باید رقابتی باشد

حاجی‌بابایی درباره تعیین رییس مجلس و ترکیب هیات رییسه مجلس یازدهم نیز گفت: مجلس یازدهم ۲۷۶ نماینده دارد که هیچ کدام برتری بر دیگری ندارد و تعدادی از این نمایندگان برای مسئولیت‌های گوناگون مجلس کاندیدا شده‌اند و همه را شایسته می‌دانم و اختلافی نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه مجلس رکن دموکراسی کشور است، تصریح کرد: اگر ما یک فراکسیون داشته باشیم و در خفا تصمیمی هم بگیرد، مردم با تصمیم این فراکسیون کار ندارند بلکه انتخابات هیات رییسه که روزهای اول مجلس برگزار می‌شود را مدنظر قرار می‌دهند و نمی‌شود یک لیست به نمایندگان بدهیم و یک رییس، ۲ نایب رییس و در مجموع ۱۲ نفر معرفی کنیم و بگوییم هر کس به اینها رای می‌دهد، بدهد و اگر رای نمی‌دهد هم رای سفید دهد و این روش دموکراتیک و رقابتی نیست.

عضو پیشین هیات رییسه مجلس، رقابتی نبودن انتخاب رییس مجلس و هیات رییسه را غیرقابل پذیرش دانست و گفت: اینطوری نمی شود؛ این رقابت نیست و پیشنهاد ما این است که وقتی ما ۱۲ نفر برای هیات‌رییسه می خواهیم فراکسیون در یک لیست، ۲۴ نفر در صحن مجلس معرفی کند که هم وحدت و همدلی حفظ شود و هم ۲ نفر کاندیدا باشند که هر نماینده‌ای به هر کس خواست، جلوی چشم مردم رای دهد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: چهار نفر به عنوان کاندیدای نایب رییسی مجلس به نمایندگان معرفی شوند و مجلس به ۲ نفر رای دهد و  ۱۲ نفر برای دبیری کمیسیون‌ها معرفی شوند و ۶ نفر انتخاب شوند و در نهایت ۶ نفر برای ناظری کمیسیون‌ها معرفی شوند و سه نفر برای ناظر شدن انتخاب شوند که در این صورت هم شکل زیبایی پیدا می‌کند، هم وحدت و اقتدار فراکسیون نیروهای انقلاب حفظ می شود و اختلاف پیش نمی‌آید و هم رقابت شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه رای گیری وقتی قابل قبول است که در صحن مجلس انجام شده باشد، تاکید کرد: اگر رای تمام نمایندگان را بیرون از مجلس با امضا بگیرید قابل قبول نیست و انشاءالله در سایه این وحدت بتوانیم مجلس آینده را شکل دهیم.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس پنجم به جلسات خود با دیگر نامزدهای ریاست مجلس اشاره کرد و گفت: قرار ما این شد که من، آقایان نیکزاد، میرسلیم، حسینی، قالیباف و دیگران که کاندیدای ریاست مجلس هستند و کاندیداهای نایب رییسی و کمیسیون‌ها هر کدام رای آورد در مسئولیت قرار گیرد و احترام همه نیروها را حفظ کنیم.

حاجی‌بابایی در پاسخ به سئوالی درباره تشکیل جلساتی بین نامزدهای ریاست مجلس برای «نه» گفتن به قالیباف و انتخاب نامزد ریاست بین خودشان نیز گفت: بعضی جاها صحبت از این می‌شود که «نه» به این کاندیدا یا «نه» به آن کاندیدا؛ از نگاه من «نه» به هیچ کس وجود ندارد و «آری» وجود دارد و «آری» به حاج بابایی و آری به هر شخص دیگری که نامزد ریاست مجلس است.

وی با بیان اینکه همه این نمایندگان شایسته هستند و در نظام خدمت کرده‌اند، تصریح کرد: مردم کسانی که منفی‌باف هستند و به یکدیگر حمله می کنند را خیلی دوست ندارند و حمله و نقدهای غیرمنصفانه کار آدم‌های ضعیف است.

کار نکنیم، مردم همان کاری را با ما می‌کنند که با مجلس دهم کردند

عضو پیشین کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هر هیات رییسه‌ای انتخاب کنیم، سرنوشت چهار سال مجلس را تعیین می‌کند و مجلس یازدهم نمی‌تواند بگوید ما اقلیت بودیم و نتوانستیم و هیچ‌گونه بهانه‌ای قابل قبول نیست و هرآنچه که به مردم قول دادیم را باید اجرا کنیم و گرنه مردم با کسی عهد اخوت نبسته‌اند و همان کاری را با ما می کنند که با مجلس دهم کردند.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه آمده‌ام که آبرویم را برای این مردم و این نظام هزینه کنم، گفت: نه حزب و گروه و باند و ثروت دارم و نه کار خصوصی دارم و نه می‌خواهم داشته باشم و معتقدم هر مسئولی در جمهوری اسلامی هر کجا که مسئول می‌شود، همزمان نباید کار اقتصادی کند چون تولید رانت می‌کند.

وی ادامه داد: مردم از مسئولین نظام توقع دارند که زندگی متوسط رو به پایین داشته باشند و زندگی اشرافی برای هر کس در نظام اسلامی ننگ است.

مجلس ستیزه‌جو و حاشیه‌ساز مورد قبول مردم نیست

 نماینده ۶ دوره مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد که مجلسی قدرتمند، کارآمد، انقلابی و دارای قوه عاقله شکل گیرد و گفت: مجلس ستیزه‌جو و حاشیه‌ساز و درگیر تعصبات حزبی مورد قبول مردم نیست و جز رهبری کسی را به عنوان ریل گذار نمی شناسیم و به هر کسی هم ماورای اسم و رسمش، به اندازه‌ای اعتقاد داریم که در این مسیر حرکت کند و رهبری هم جز خدمت به مردم نمیخواهد.

حاجی‌بابایی درباره سازوکار فراکسیون موقت انقلاب برای معرفی هیات رییسه و رییس مجلس نیز افزود: الان یازده نفر به عنوان کارگروه اجرایی فراکسیون انقلاب انتخاب شده‌اند که کار آنها تمشیت امور است و نمی‌توانند تصمیمی بگیرند و بر اساس آیین‌نامه داخلی و قانون، تصمیمی قابل اجراست که اگر در فراکسیون باشد کلیه اعضای فراکسیون تصمیم بگیرند و برای خودشان اخلاقا الزام آور باشد.

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره جلسات خود با دیگر نامزدهای ریاست مجلس نیز گفت: ما جلسات گوناگونی داشتیم، آقایان میرسلیم، زاکانی، نادران، نیکزاد، آقاتهرانی و حدود ۲۰ نفر دیگر از نمایندگان حضور داشتند و از دکتر قالیباف هم دعوت شد و تصمیم گرفته شد که کسانی که کاندیدای ریاست مجلس هستند با هم جلساتی داشته باشند و ما چندین جلسه هم با حضور حجت الاسلام تقوی و قالیباف و نادران و نیکزاد و میرسلیم داشتیم و بعضی کارها را هم هماهنگ کردیم.

حاجی‌بابایی با بیان اینکه تاکید من بر این است که خروجی هیچ جلسه ای نباید «نه» به کسی باشد، خاطرنشان کرد: هر جلسه ای «آری» به خودشان است و قبول ندارم درجلسه ای باشم که «نه» به کسی باشد.

وی افزود: کسی را خط قرمز نمی‌دانم و ممکن است کسی را بیشتر قبول داشته باشم و کسی را کمتر. اما ۲۷۶ نماینده امروز هیچ کدام خط قرمز نیستند زیرا مورد تایید شورای نگهبان هستند و نمایندگان دور یازدهم دوست دارند همه نماینده باشند و دوست ندارند من به آنها بگویم چه کار کنند و من دنبال مجلسی هستم که اگر به من برای ریاست مجلس رای دادند خودم را جدای از بقیه نخواهم دانست و رفتار من در ۴۰ سال گذشته هم این را اثبات می کند و خودم را تبلیغ نمیکنم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دهم با بیان اینکه باید مجلسی را شکل دهیم که همه نمایندگان احساس وجود کنند و رییس مجلس اجازه ندارد بدون رای نمایندگان نظری را در جایی که تاثیر بر امور مردم دارد بیان کند و نماینده‌ها تاوان آنرا بدهند بلکه باید با همه نماینده مشورت کند و نظر آنها را برآورده کند و سخنگوی مجلس باشد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: رییس مجلس جاهای مختلفی مسئولیت دارد و در جاهای مختلف باید حضور پیدا کند و نظر دهد و استدلال ارائه کند اما اگر قرار باشد جایی رای دهد که بنزین سه هزار تومن شود نمیتواند از طرف خودش نظر بدهد و باید نظر مجلس را بخواهد.

وی به نقش خود در تدوین برنامه ششم و تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: حس خودم این است که توانایی کار به عنوان رییس مجلس را دارم و به این دلیل نامزد ریاست شده‌ام که ششمین دوره مجلس من است و سه دوره کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و ۲ دوره کمیسیون برنامه و بودجه و ۲۰ سال رییس فراکسیون فرهنگیان و رییس فراکسیون نمایندگان ولایی و رییس کمیسیون تدوین برنامه ششم و وزیر آموزش پرورش بودم.

این نماینده اصولگرا تصریح کرد: هر نماینده‌ای که می‌خواهد عضو یا دبیر کمیسیون شود برایش ۱۰ شرط تعیین کرده‌ایم که باید سابقه داشته باشد، رشته اش با کار کمیسیون هماهنگ باشد اما سئوال اینجاست که آیا برای نایب رییسی و ریاست مجلس هم شرطی تعیین کرده‌ایم.

2727

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار