کد خبر: ۱۱۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹
معاون برون‌مرزی صداوسیما با اشاره به نکته قابل تأمل در قطع الکوثر تلویزیون همزمان با روز قدس، گفت: مسأله و مشکل درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی و گاهی اوقات لجبازی و چه بسا تعمد و شاید سیاسی‌کاری و گروکشی است.

تسنیم نوشت: شبکه الکوثر شبکه عربی‌زبان برون مرزی صداوسیما است که در راستای ترویج سبک زندگی اسلامی قدم برمی‌دارد. شبکه‌ای عمومی و 24 ساعته که در همه حوزه‌های سرگرمی، معارفی، سیاسی، سبک زندگی و ... برنامه دارد؛ از سال 1384 فعالیتش را آغاز کرده است. ماجرای تبدل شدن شبکه سحر عربی به شبکه الکوثر 24 ساعته هم قابل توجه است؛ زمانی که یوتل‌ست در سال 1384، شبکه سحر را به خاطر پخش کارهایی همچون "چشمان آبی زهرا" و سریال‌ها و برنامه‌های ضدصهیونیستی‌ دیگر، برون‌مرزی شبکه‌ای دیگر را تحت عنوان شبکه الکوثر 24 ساعته روی آنتن آورد.

این شبکه بین مخاطبین محبوبیت دارد، چون شعارش خانواده سالم است و یکی از بهترین و قدیمی‌ترین و موفق‌ترین اقداماتِ شبکه، مسابقه " مفازا" است که اولین مسابقه قرآنی تلویزیونی در ایران و کشورهای عربی به شمار می‌رود. این مسابقه در میان داوران و قاریان عرب‌زبان، مسابقه‌ای مشهور و کاملاً شناخته شده است که هر سال ماه رمضان پخش می‌شود. در ماه رمضان امسال هم روزهای آخر خودش را سپری می‌کند و روز عید فطر برندگانش مشخص می‌شوند.

تلویزیون , معاونت برون مرزی , صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران , ماه مبارک رمضان , ویروس کرونا ,

کسانی که در مسابقه مفازا شبکه الکوثر شرکت می‌کنند واقعاً حضور و برگزیده شدن در این برنامه را برای خودشان اعتبار بزرگی می‌دانند. حالا در آستانه روز قدس، پخش شبکه الکوثر در یوتل‌ست متوقف می‌شود.

پیمان جبلی معاون برون‌مرزی صداوسیما ناراحتی‌اش به خاطر روز قدس و رسالت دو چندان شبکه‌های برون‌مرزی است. 

او گفت: بدهی‌های صداوسیما به دلیل مشکلات بودجه‌ای ارزی صداوسیما، باعث شد تا بدهی برون‌مرزی هم به یوتل‌ست پرداخت نشود و این شرکت در اولین قدم پخش شبکه را از ماهواره خودش متوقف کند.

جبلی تأکید کرد: مشکل اصلی کمبود بودجه و کمبود ارز نیست‌ چرا که دستگاه‌های مسئول اجرایی در فضای عمومی کشور و خارج از رسانه‌ملی بودجه‌های بسیار کلان توزیع می‌کنند که شاید در جای خود لازم هم باشد اما مسأله و مشکل ما درک ناقص و فهم ناکافی از ضرورت‌های کار رسانه‌ای بین‌المللی و گاهی اوقات لجبازی و چه‌بسا تعمد و شاید سیاسی‌کاری و گروکشی است.

وی افزود: ما می‌گوییم مسببان قطع "الکوثر" باید پاسخگو باشند، چون جبهه رسانه‌ای مقاومت در آستانه روز قدس ضربه خورده است. زمانی که همه کشور بسیج شده تا در شرایط ویژه مناسبت قدس و سخنرانی امسال رهبر انقلاب را پوشش دهد و ما در شبکه‌های برون‌مرزی وظیفه و مأموریت دو چندان برای انعکاس ویژه آن داریم، پوشش شبکه‌ ما در ماهواره‌ای معتبر متوقف شود این جز بی‌تدبیری و فهم ناقص برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر نیست که نسبت به اهمیت و حساسیت شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیما یا بی‌خبرند و یا سهل انگار.

 معاون برون‌مرزی صداوسیما همچنین در جریان رونمایی از مستندهای "آخرین سرباز" و "شهر آرام" تولید گروه مستند شبکه‌ پرس‌تی‌وی هم اعلام کرد که سهل‌انگاران باید پاسخگو باشند. ما در سخت‌ترین شرایط و دوره‌های حیات رسانه ملی این جلسه را برگزار می‌کنیم. فشارهای روزافزون رقبا در کنار سهل‌انگاری یا عدم درک صحیح برخی از دستگاه‌های تصمیم‌گیر و فهم ناقص آن‌ها از ظرفیت رسانه بین‌المللی، باعث شده است شبکه‌های برون‌مرزی تحت فشار باشند.

وی تأکید کرد: ما در آستانه روز قدس شاهد اتفاقی تلخی‌ایم و یکی از اصلی‌ترین شبکه‌های جهان عرب که روی ماهواره یوتل‌ست دریافت می‌شد قطع می‌شود. الکوثر یکی از شبکه‌های برند معاونت برون مرزی است و برنامه «مفازا» در ماه رمضان برند این شبکه بود که شرکت‌کنندگانی از نقاط مختلف جهان به صورت تصویری در این برنامه ظاهر شدند. این شبکه به عنوان پرچمدار جمهوری اسلامی ایران بود و امیدوارم مشکلات حل شود.

جبلی خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد کم شدن مشکلات رسانه ملی باشیم. ما تلاش داریم توضیح دهیم به نهادهای تصمیم‌گیر که اهمیت رسانه‌های بین‌المللی و برون مرزی در چیست.

وی در عین حال تأکید کرد تحت هیچ شرایطی اجازه نمی‌دهیم پرچم رسانه‌ای انقلاب پایین بیاید و اگر حتی کورسویی از چشم‌انداز فعالیت‌های رسانه‌های برون‌مرزی هم روشن باشد، قطعاً ما ایستادگی می‌کنیم و این مشکلی هم که پیش آمده است را پیگیری می‌کنیم تا حل شود.

جزئیات قطع شبکه الکوثر از یوتل‌ست

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست امروز پخش شبکه الکوثر را به بهانه بدهی‌های انباشته سازمان صدا‌وسیما به این شرکت ارائه خدمات ماهواره‌ای قطع کرد. پخش شبکه عربی زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد.

با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست.

الکوثر شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی‌برای کشورهای عربی است که از سال 1384 تاکنون در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب شبکه عمومی فعالیت دارد و مورد توجه و اقبال مخاطبان خود در کشورهای عربی است.

این شبکه برنامه‌های متنوع برای مخاطبان منطقه‌ای خود پخش می‌کند و از محبوبیت قابل توجهی در بسیاری از کشورهای عربی برخوردار است.

الکوثر که از سابقه پخش چند دهه‌ای برخوردار است تا سال 1384 به عنوان شبکه سحر عربی فعالیت می‌کرد و از آن زمان، با افزایش برنامه‌ها و تبدیل آن به شبکه 24 ساعته مستقل تحت عنوان «الکوثر» به فعالیت خود ادامه داد.

شبکه الکوثر به ویژه در کشورهای عراق، عربستان، لبنان، بحرین و نیز کشورهای شمال آفریقا مخاطبان فراوانی را جذب کرده است.

معاونت برون‌مرزی رسانه ملی مدت‌هاست هشدار داده انباشت بدهی ارزی به شرکت‌های ماهواره‌ای سایر شبکه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی ایران را نیز در آستانه توقف پخش قرار داده است.

مدیرکل روابط عمومی رسانه‌ملی پس از توقف پخش الکوثر روی یوتل‌ست اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین شبکه‌های جبهه رسانه‌ای مقاومت در حالی قطع می‌شود که چند ماه است همه مراحل قانونی برای تخصیص بودجه ارزی طی شده و همه مخاطرات آن برای مسئولان اجرایی توضیح داده شده است.

در حاشیه این اتفاق و رونمایی از دو مستند تلویزیونی

2 مستند "آخرین سرباز" و "شهر آرام" رونمایی شدند؛ معاون برون‌مرزی با اشاره به رونمایی این دو مستند، گفت:  ما در این جلسه رونمایی با دو نمای متضاد روبه‌رو بودیم اپیزود اول انسان‌هایی که به وحشی‌ترین موجودات تبدیل می‌شوند که در مستند «آخرین سرباز» با محوریت داعش به تصویر کشیده شد. از سوی دیگر صحنه‌های بسیار زیبایی در مستند "شهر آرام" از همدلی، کمک و نوع‌دوستی بود که در مستند دیگری با محور کرونا و پرستاران و همدلی‌های مردم در این زمینه نمایش داده شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار