کد خبر: ۱۱۴۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

سلامت نیوز:بیماری کاوازاکی این روزها همزمان با شیوع ویروس کرونا سبب نگرانی مردم شده اما متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند این بیماری کابوس نیست و آن را نباید با کرونا مطابقت داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایرنا،رضا معتمدی متخصص بیماریهای عفونی روز پنجشنبه گفت: کاوازاکی بیماریی است که بیشتر در کودکان خردسال، باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود و این یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی در کودکان است، اما در صورت تشخیص سریع پزشکان این بیماری قابل درمان بوده و بیشتر کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند.


وی با بیان اینکه التهاب بیماری کاوازاکی می‌تواند به عروق کرونر کودک، که خون را به قلب آنها منتقل می‌کند، آسیب برساند، افزود: همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکل در غدد لنفاوی، پوست و غشای دهان، بینی و گلوی کودک شود.


معتمدی ادامه داد: هنوز علت دقیقی برای بیماری کاوازاکی وجود ندارد و این بیماری ممکن است به ژن‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر موارد موجود در اطراف کودک مانند مواد شیمیایی و مواد تحریک‌کننده مرتبط باشد.


این متخصص بیماری های عفونی گفت: این بیماری احتمالاً مسری نیست، اما بعضی اوقات در گروه و جمعیتی از افراد جامعه اتفاق می‌افتد. کودکان بیشتر در زمستان و بهار به این بیماری مبتلا می‌شوند و در کودکان زیر پنج سال تاثیر می‌گذارد.


وی با بیان اینکه احتمال ابتلای به کاوازاکی در پسران ۱٫۵ برابر بیشتر از دختران است، تصریح کرد: تب بالا که بیش از پنج روز طول می‌کشد و حتی با مصرف داروهای تب‌بر نیز تبِ کودک پایین نمی‌آید، جوش و التهابات پوستی یا پوسته‌ پوسته شدن، اغلب بین قفسه سینه و پاها، تورم و قرمزی در دست و کف پا، چشمان قرمز، غدد متورم، به ویژه در گردن، درد مفاصل، شکم درد و مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ از علایم این بیماری است.


مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیشتر به ایرنا گفت، کاوازاکی یک بیماری است که تقریبا در کودکان زیرپنج سال رخ می دهد و یکی از دلایل بیماری‌های قلبی بوده و رگ ها و شریان های قلب را درگیر می کند که با کرونا اشتباه گرفته شده است.


وی افزود: این بیماری از ۵۰ سال گذشته وجود داشته و مردم نگران نباشند؛ کاوازاکی ربطی به کرونا ندارد و فقط علایم آن‌ها مانند تب و گلو درد شبیه هم است، اما اگر در ابتدا و مراحل اولیه تشخیص داده شوند، پزشکان می توانند آن را درمان کنند و کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود یابند.


مردانی تصریح کرد: متاسفانه در برخی شبکه های اجتماعی شایعه ای در مورد رابطه کرونا و کاوازاکی شکل گرفته و نگرانی های بسیاری را در مردم ایجاد کرده، از این رو از مردم می خواهیم که به این شایعات توجه نکنند و فقط از منابع رسمی اخبار موثق را دریافت کنند.


وی گفت: بیماری کاوازاکی، علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی در ایالات‌ متحده است و عوارض جدی آن می‌تواند شامل گشاد شدن عروق کرونری شود و درمان استاندارد این بیماری آسپیرین بوده و می‌تواند جلوی ایجاد اختلالات عروق کرونری را به میزان قابل توجهی بگیرد.

برچسب ها: کاوازاکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار