کد خبر: ۱۱۴۴۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۳

سلامت نیوز:فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران علت افول و کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در تهران را رعایت متعهدانه بهداشت فردی از سوی شهروندان دانست و در عین حال گفت: هرگونه خسته شدن مردم مبنی بر عدم توجه به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند کاهش چشمگیر کرونا را دستخوش تغییر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،علیرضا زالی در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: گرچه آمارهایی مبنی بر کاهش ویروس کووید ۱۹ مشاهده می‌شود ولی کماکان این ویروس در کشور و مشخصا در تهران همچنان باقی است. وی افزود: مسیر استقرار و لانه‌گزینی ویروس کرونا در سطح شهر وجود دارد و همچنان شواهدی مبنی بر این که این ویروس از سطح شهر زدوده شده باشد، وجود ندارد. وی با اشاره به اینکه عدم‌رعایت توصیه‌ها و ملاحظات بهداشتی بزرگ‌ترین نگرانی سیستم بهداشت و درمان است، خاطرنشان کرد:

هرگونه رفتار پرخطر و بی‌توجهی به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند ابعاد فریبنده و خطرناک کرونا را بیش از پیش نمایان کند. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه ماهیت کووید ۱۹ ماندگاری بالا در سطوح است، تا بتواند در اسرع وقت میزبانی زنده را برای استمرار بقای خود پیدا کند، ادامه داد: تغییر رفتار ویروس کرونا دور از ذهن نیست و این ویروس کشنده می‌تواند میزبان‌های جدید خود را با شدت علایم بیشتر درگیر و شکار کند. بنابراین تا زمانی که زنجیره انتقال ویروس قطع نشده باید توصیه‌ها با شدت و قوت ادامه یابد.

وی همچنین درباره ضرورت استفاده از دستکش نیز توضیح داد: در صورتی که شرایط مهیا باشد استفاده از دستکش گزینه مناسبی است. مادامی که دستکش استفاده نمی‌کنید باید از شستن دست‌ها غافل نشوید.

مراقب «مثلث خطر» صورت باشید

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران توصیه کرد: قبل از شستن دست‌ها و مادامی که در خارج از منزل هستید، مراقب باشید به مثلث خطر صورت دست نزنید، قسمت‌های میانی صورت شامل چشم‌ها، بینی و دهان از سوی محققان مثلث خطر نام گرفته است.

این قسمت‌ها دارای مخاط هستند و ویروس کرونا می‌تواند از طریق مخاط وارد بدن انسان شود. بنابراین با دست‌های آلوده هرگز به صورت خود دست نزنید. زالی با بیان اینکه استفاده از ماسک می‌تواند به صورت جدی مانع از ابتلا به کرونا شود تاکید کرد: دست نزدن به قسمت‌های میانی صورت یکی از مزایای استفاده از ماسک است. همچنین در محیط‌هایی که فاصله‌گذاری اجتماعی به صورت محدودتری رعایت می‌شود استفاده از ماسک ضروری و موجب کاهش انتقال ویروس می‌شود.

وی در بخش دیگری درباره نگرانی بانوان باردار مبنی بر تهدید کرونا اعلام کرد: به طور کلی خانم‌های باردار در گروه افراد با ریسک بالای ابتلا به بیماری‌ها قرار دارند و این موضوع مرتبط با تغییرات هورمونی و سیستم ایمنی است که فرد در طول بارداری شرایط متفاوت‌تری را تجربه می‌کند. وی افزود: نباید بانوان به دلیل اپیدمی کرونا یا سایر بیماری‌ها از فرصت بارداری خود صرف‌نظر کنند؛ چرا‌که زمان باروری به لحاظ فیزیولوژیک بدن خاص و محدود است.

این تصور که ترس از کرونا باید منجر به تعویق انداختن بارداری شود، غلط است و بانوان می‌توانند با رعایت توصیه‌ها و هشدارها دوران بارداری مناسبی را تجربه کنند. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران با بیان اینکه کووید ۱۹ توانایی عبور از جفت جنین را ندارد، افزود: تاکنون هیچ مورد مستندی مبنی بر انتقال ویروس از مایع آمونیاک به جنین، شیر مادر و سایر ترشحات زایمانی گزارش نشده است.

‌وی به مادرانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند نیز توصیه کرد: قبل از شیردهی از نوک انگشتان تا آرنج خود را بشویند و سعی کنید به صورت مداوم دست‌ها و سینه‌های خود را بشویید. وی همچنین ادامه داد: ویروس کرونا باعث زایمان زودرس و ایجاد عوارض جنینی نمی‌شود و این مطالعات به تایید سازمان‌های معتبر علمی همانند سازمان بهداشت جهانی نیز رسیده است.‌ فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران در ادامه با اشاره به این که یکی از تظاهرات بالینی کرونا می‌تواند بروز علائم گوارشی باشد، خاطرنشان کرد:

علائم بالینی گوارش همانند دردهای عضلانی، اسهال همراه با ضعف و بی‌حالی نیز می‌تواند از علائم کرونا باشد، ولی این موضوع که فردی که علائم گوارشی دارد به قطعیت بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به کروناست، تصوری بی‌اساس است.

بازگشایی‌ها به صورت پلکانی

زالی از رصد و اعلام آمار مبتلایان ویروس کرونا به صورت مستمر در شهر تهران خبر داد و گفت: تمامی موارد ابتلا و شرایط اپیدمی ویروس کووید ۱۹ به صورت مداوم مورد رصد قرار می‌گیرد و در ادامه بازگشایی‌ها به صورت پلکانی و با رعایت ملاحضات انجام می‌شود.

وی کاهش محسوس مبتلایان به کرونا در تهران را رعایت متعهدانه بهداشت فردی از سوی شهروندان دانست و هشدار داد: هرگونه خسته شدن مردم مبنی بر عدم‌توجه به توصیه‌های بهداشتی می‌تواند کاهش چشمگیر کرونا را دستخوش تغییر کند. فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران یادآور شد: آمار مبتلایان به کرونا با شیب ملایم در حال نزول و افول است و بخش زیادی از این دستاورد به رفتارهای بهداشتی صحیح تهرانیان برمی‌گردد. توصیه می‌کنم مردم کماکان ضمن رعایت بهداشت فردی به سطوح آلوده و عمومی دست نزنند، از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار