کد خبر: ۱۱۴۵۱۵
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛
قم - رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: حضرت امام خمینی(ره) با نام‌گذاری روز جهانی قدس، ضمن این‌که مسئله فلسطین را زنده نگه داشتند، باعث روش شدن شعله‌های بیداری اسلامی شد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: بیش از ۷۲ سال از جنایت و اشغال قبله نخست مسلمانان به دست رژیم صهیونیستی می‌گذرد؛ اشغال قدس یکی از تلخ‌ترین حوادث تاریخ دنیای اسلام است. ۷۲ سال از تأسیس یک رژیم جعلی و یا به تعبیری غده سرطانی می‌گذرد، به قدری این روز برای مردم فلسطین شوم و تلخ است که روز نکبت نامیده شده است.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) با توجه به اهمیت مسئله فلسطین و اشغال شهر مقدس قدس که شهر ادیان ابراهیمی و توحیدی است، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به نام روز «قدس» نامیدند و اکنون که بیش از ۴۰ سال از عمر انقلاب گذشته، روز قدس مسئله فلسطین را برای جهان اسلام زنده کرده و امروز باعث شده شعله‌های بیداری اسلامی روشن و مسئله قدس و فلسطین در اولویت جهان اسلام قرار گیرد.

با گذشت سالیانی از نام‌گذاری روز قدس، امت اسلامی هم دست‌خوش حوادث و تلاطم‌های ناگواری شد. شکل‌گیری گروه‌های تکفیری که هدف آن‌ها تغییر شکل و جهت پیکان مبارزه از رژیم اسرائیل به سمت کشورهای اسلامی بود، امروز با سدی محکم و فولادین به نام «جبهه مقاومت» روبه‌رو شده است؛ جبهه‌ای که پرچم‌دار و علم‌دار آن، سردار شهید «قاسم سلیمانی» بود که با تربیت جوانانی از کشورهای محور مقاومت از سوریه، عراق، یمن و فلسطین و لبنان، تکفیری‌ها را بر سر جای خود نشاند و امت اسلامی و جوانان اسلامی را بیدار کرد و این خط مقاومت بیش از ۳۰ سال خانه عنکبوتی رژیم غاصب اسرائیل و استعمار را به لرزه درآورد.

امسال در زمانی قدس را زنده نگه می‌داریم که علم‌دار جبهه مقاومت، شهید قاسم سلیمانی در میان ما نیست ولی راه او زنده است؛ هرچند امسال بحران کرونا و رعایت فاصله‌های اجتماعی و دستورهای بهداشتی، امت اسلامی را از برگزاری نمادین روز قدس بر حذر داشته است.

ملت‌های آزاده جهان اسلام از مسئله فلسطین و آرمان امام و رهبری فاصله نگرفته‌اند؛ کرونا جبهه مقاومت را تضعیف نکرد بلکه ذهن‌ها را متوجه ویروسی خطرناک‌تر از کرونا کرد، آن هم ویروس رژیم غاصبی به نام اسرائیل که می‌اندیشید با بحران کرونا، امت اسلامی از یاد فلسطین غافل هستند. حال شاهد آن هستیم که بحران کرونا باعث تقویت اسلام و تضعیف دشمنان اسلام شد.

خبرنگار مهر با توجه به اهمیت مسئله فلسطین، با حجت‌الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب درباره اهداف مهم امام خمینی (ره) در نام‌گذاری روز قدس و هم‌چنین طرح معامله قرن و تأثیر کرونا بر برگزاری روز قدس گفت‌وگویی انجام داده است که بدین شرح است:

حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیان‌گذار انقلاب اسلامی چه اهدافی را برای نام‌گذاری روزی به نام روز قدس داشتند؟

از آغاز نهضت پربرکت انقلاب اسلامی از سال ۴۲، حضرت امام خمینی (ره) مسئله فلسطین را مطرح کردند و این مسئله را جزو مسائل و اهداف خود قرار دادند. تقریباً ۱۴ سال از سال ۱۳۲۸ یعنی آغاز حکومت اسرائیل بر سرزمین‌های اشغالی می‌گذشت، یعنی ایشان ۵۷ سال قبل از آغاز نهضت، مسئله فلسطین را جزو اهداف نهضت خود قرار دادند.

امام خمینی (ره) بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۵۸، جمعه آخر ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس اعلام کردند که باید این مسئله از چند جهت مورد بررسی قرار داد، چراکه ایشان روز قدس را در ماه مبارک رمضان اعلام کردند؛ ماه رمضان ماه همه مسلمانان است و بدین ترتیب مسئله فلسطین و قدس را زنده نگاه داشتند.

اعلام روز قدس باعث شد که اسم یک سرزمین اسلامی به عنوان خط قرمز امت اسلامی مطرح شود

سرزمین فلسطین و شهر قدس، ادیانی‌ترین شهر جهان است. شهری است که هیکل یا معبد سلیمان در آن قرار دارد؛ انبیا بنی‌اسرائیل در این سرزمین حکم‌رانی می‌کردند. شهر ناصره در قدس، شهری است که ولادت حضرت عیسی علیه‌السلام در آن واقع شده و شهر خاطرات این پیامبر است.

هم‌چنین معراج پیامبر (ص) از قدس شروع شد. خداوند متعال در سوره اسرا می‌فرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْری بِعَبْدِهِ لَیلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذی بارَکْنا حَوْلَه». پس معراج از اینجا آغاز شده است و این مکان، قبله اول مسلمانان و مرکز همه ادیان توحیدی و ابراهیمی است.

این سرزمین نباید زیر دست رژیم نژادپرست اسرائیل باشد. لذا امام خمینی (ره) توجه همه را به این مسئله جلب کرد و شعله‌های بیداری اسلامی را روشن کرد و اگر مسئله فلسطین را زنده نگه نمی‌داشتیم، همه سرزمین‌های اسلامی را یکی پس از دیگری از دست می‌دادیم؛ این امر باعث بیداری اسلامی شد و مقام معظم رهبری هم این مسئله را در طول این ۳۰ سال پیگیری کرده‌اند.

اعلام روزی به نام روز قدس باعث شد که اسم یک سرزمین اسلامی به عنوان خط قرمز امت اسلامی مطرح شود. این نکته مورد توجه امام خمینی (ره) و حتی رهبری بود. حتی تکفیری‌ها هم که آمده بودند تا جهت و حرکت مبارزه را از اسرائیل به سمت کشورهای اسلامی تغییر دهند، با مقاومت رزمندگان اسلام و در رأس همه آن‌ها سردار شهید قاسم سلیمانی روبه‌رو شدند. فداکاری این شهید و هم‌رزمان او در کشورهای عراق، ایران، لبنان، یمن و سوریه موجب شکست این مسئله گشت و قدس، مسئله مهم امت اسلامی شد.

از نظر افرادی که خود را سکولار می‌نامند، مسئله فلسطین و حوادثی که در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و مانند آن رخ می‌دهد، ارتباطی به سیاست خارجی ما ندارد، دیدگاه شما چیست؟

در جواب این سوال باید از خود سکولارها سوال کرد که آسیای دور، جنوب شرق آسیا، ژاپن و فیلیپین چه ارتباطی به آمریکا دارد؟ چرا باید تمام دنیا در سیاست خارجی آمریکا مطرح باشد؟ ناوگان آمریکا در خلیج فارس چه می‌کند؟ یا در جنوب آفریقا و خلیج عدن و مدیترانه به دنبال چیست؟

چرا در سیاست خارجی کشور فرانسه، باید غرب آفریقا جزو سیاست این کشور باشد؟ چرا باید بانک مرکزی و واحد پول ۱۵ کشور آفریقایی را فرانسه مدیریت کند؟ چرا انگلیس در کانادا و اسرائیل دخالت می‌کند و دو فرماندار کل آن را باید ملکه انگلیس منصوب کند؟ به ما که می‌رسند، می‌گویند فلسطین و مسئله آن ربطی به شما ندارد! مگر ما یک ملت و یک هویت نداریم؟ مگر اسلام جزئی از هویت و ملیت ما نیست؟

معامله قرن، سیاستی است که مانند همه سیاست‌های آمریکا و رئیس‌جمهور آن ترامپ، خام و شکست خورده است

چرا مسئله فلسطین نمی‌تواند در سیاست خارجی ما باشد، اما همه جهان در سیاست خارجی آمریکا باشد؟ چرا باید جغرافیای ما تنها به یک کشور محدود باشد و مسئول کشور خودمان باشیم؟ این یک سیاست استعماری است؛ امروز کشور چین در همه کشورهای آفریقایی حضور دارد. ترکیه به ۳۷ کشور آفریقایی پرواز دارد و تبادل تجاری دارد. ترکیه با همه وجود از کشور لیبی دفاع می‌کند و در سوریه و شمال عراق دخالت دارد.

ایران باید فقط تابع این شعار باشد که فقط ایران؟ کدام کشور که قبله این افراد سکولار است، این منطق، این ادبیات و این سیاست خارجی را قبول دارد؟ این یک سیاست استعماری است.

مسئله فلسطین جزو لاینفک هویت دینی و گفت‌وگوی ما است؛ مقام معظم رهبری هم یک طرح کاملاً دموکراتیک برای مردم فلسطین ارائه کرده‌اند و آن هم این‌که همه فلسطینیانِ صاحب شناسنامه، در یک رأی‌گیری مشارکت کنند و همه نتیجه این رأی‌گیری را به رسمیت بشناسند. قبله اول مسلمین، همیشه مورد توجه ما است و ما در سیاست خارجی خود به این مسئله توجه ویژه‌ای داریم.

به نظر می‌رسد مسئله قدس با توجه به طرح معامله قرن آمریکا وارد مرحله تازه‌تری شده است. امت اسلامی و کشورهای منطقه در این باره چه وظایفی بر عهده دارند؟

معامله قرن، سیاستی است که مانند همه سیاست‌های آمریکا و رئیس‌جمهور آن ترامپ، خام و شکست خورده است. در واقع هیچ طرح موفقی از سوی ترامپ در جهان مطرح نشد اما این طرح برای شعله‌ور کردن جبهه مقاومت و ایستادگی محور مقاومت، مؤثر بود. هم‌چنین در جدی کردن مردم هم منشأ خیر بود و باعث شد مسئله فلسطین جاودانه‌تر شود و این مسئله، روحیه انقلابی مردم و نسل جوان و جوانان مقاومت را بیشتر کرد؛ بنابراین معامله قرن، هیچ مسئله جدیدی نیست و مسلمانان جهان را نسبت به مسئله قدس بیدارتر کرد.

روز قدس را در حالی برگزار می‌کنیم که فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی در جبهه مقاومت احساس می‌شود. این شهید عزیز چه نقشی در جبهه مقاومت داشتند؟

سردار شهید قاسم سلیمانی ضمن این‌که سهم خود را در جبهه مقاومت به بهترین شکل ادا کرد و به آرزوی خود که همان شهادت در راه خدا بود، رسید اما یادآور می‌شوم که در سال ۶۰ انقلاب اسلامی دست‌خوش حوادث و ترورهایی شد و هر روز بزرگانی را از دست می‌دادیم، مانند شهیدان رجایی، باهنر، بهشتی و ۷۲ تن از یارانش، شهدای محراب و هم‌چنین دادستان کل کشور، رئیس پلیس کشور و تعدادی از فرماندهان را از دست دادیم ولی خللی به انقلاب ما وارد نشد.

رساندن پیام فلسطین و روز قدس فقط از طریق راهپیمایی میسر نمی‌شود

پس با شهادت سردار شهید سلیمانی هم هیچ خللی به نهضت و جریان انقلاب وارد نشد. علم از دست سردار افتاد ولی هزاران سردار هستند که این پرچم را بگیرند. ۳۱ سال است که امام ما از دنیا رفته‌اند اما روح امام و معنویت امام و فرهنگ و راه او زنده‌تر از سال قبل حضور دارد.

این سردار هم سرباز امام بود و ۳۰ سال پرچم‌دار جبهه مقاومت بود و در جهان یاد و راه مقاومت را پی گرفت و اکنون مانند درختی بالنده شده است و جوانان مقاومت، راه او را بدون خلل و ضعف ادامه خواهند داد.

همان‌طور که می‌دانید، بحران کرونا مراسم روز قدس را دست‌خوش تغییراتی کرده است. آیا بحران کرونا می‌تواند بهانه‌ای برای فراموشی و مغفول ماندن مسئله فلسطین باشد؟

کرونا اسلام را تضعیف نکرد، کرونا اسلام را تقویت کرد؛ کرونا دشمنان اسلام را تضعیف کرد. اسلام‌هراسی را از بین برد. روح مقاومت را تضعیف نکرد و مردم هم در این ماه‌ها در فضای مجازی با فلسطین زندگی کرده‌اند. اکنون همه بر این امر واقف هستند که ویروسی به نام اسرائیل از ویروس کرونا هم خطرناک‌تر است و هیچ مشکلی برای جهان اسلام وجود نیاورده است.

این مسئله پیوندهای مردمی را تقویت کرد و ایران اسلامی هم به عنوان پرچمدار مقاومت در بحران کرونا خوش درخشید و نشان داد که کشور لایقی است و توانست بر این مسئله پیروز شود؛ بنابراین کرونا به مسئله فلسطین خدمت کرد.

مسئله فلسطین تضعیف نشده است. امسال روز قدس به طرق دیگری برگزار خواهد شد. رساندن پیام فلسطین و روز قدس فقط از طریق راهپیمایی میسر نمی‌شود و می‌توان با اطلاع‌رسانی، این مسئله را زنده نگه داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: