کد خبر: ۱۱۴۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
رئیس اداره ترویج منابع طبیعی سمنان:
سمنان- رئیس اداره ترویج منابع طبیعی سمنان از اجرای طرح توانمندسازی جوامع محلی حوزه آبخیز چاشتخوران خبر داد و گفت:این اقدامات کاهش فشار دام بر مراتع و حفظ پایدار منابع طبیعی را به دنبال دارد.

الهام امینی در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه طرح توانمندسازی جوامع محلی حوزه آبخیز چاشتخوران سمنان اجرا شد، ابراز داشت: برای توانمندسازی جوامع محلی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی هزینه شد تا مجموع این اقدامات بتواند ضمن بهره‌گیری از قابلیت‌های اقلیمی، محیطی و جمعیتی منطقه به احیا و حفاظت منطقه نیز کمک کند.

وی بابیان اینکه تشکل‌های مردمی در اجرای پروژه‌های آبخیزداری از جمله احداث بند خاکی، عملیات بیولوژیک احیای پوشش گیاهی، قرق و حفاظت منطقه مشارکت دارند، افزود: درخواست همکاری جوامع بومی نشان دهنده تغییر در رویکرد جوامع مردمی نسبت به اقدامات سازمان‌های دولتی است.

مسئول آموزش و ترویج اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان ضمن بیان اینکه مجموع سه اصل گفتمان، اجتماع و رضایتمندی سبب بهبود کیفیت مشارکت جوامع بومی می‌شود، ابراز داشت: به همین منظور دولت برای ارائه خدمات به تعاونی‌ها تشکل‌های فعال در حوزه منابع طبیعی و کمک به رفع مشکلات و موانع تلاش می‌کند.

امینی بابیان اینکه هدف از اجرای طرح‌های توانمندسازی در واقع کاهش فشار دام بر مراتع جنگل‌ها و در نتیجه حفظ پایدار این سرمایه‌های ملی است، تصریح کرد: از این‌رو دولت پیشنهاد تشکیل صندوق‌های حمایت از توسعه منابع طبیعی و به‌تبع آن توسعه کسب کارهای خانگی در تعاونی‌ها می‌دهد.

وی بابیان اینکه منابع طبیعی نقش بسیار مهمی در درآمدزایی و توسعه روستایی دارد، افزود: اکنون با بهره‌برداری بیش از حد و غیر اصولی منابع طبیعی در معرض نابودی قرارگرفته است و علی رغم اقدامات سخت‌گیرانه تخریب منابع طبیعی همچنان ادامه دارد و این مسئله نیاز به مدیریتی سازگار برای حفاظت با تاکید بر همکاری جوامع محلی دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: