کد خبر: ۱۱۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
رئیس جمهور گفت: دلیل تاخیر در فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شدن شرکت‌های فرانسوی و چینی بود.

روحانی: ویروس تحریم و کرونا ما را متوقف نمی کند

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز پس از افتتاح پروژه‌های بزرگ صنعتی و عمرانی کشور شامل پروژه‌های بخش آب و کشاورزی استان سیستان و بلوچستان و آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بیان داشت: استان سیستان و بلوچستان برای ما بسیار مهم است و دولت یازدهم و دوازدهم طرح های زیادی در این استان داشته است.

او ادامه داد: در سیستان و بلوچستان احیای معادن، بندر چابهار، طرح‌های گازی و همین طرح ۴۶ هزار هکتاری برای ما مهم است. معروف است که سیستان و بلوچستان پیشانی امنیت ما است که حرف درستی است. یکی از مسائل مهم سیستان و بلوچستان، این است که کریدور جنوب به شمال کشور است.

روحانی با اشاره به بندر اقیانوسی چابهار، اظهار داشت: خیلی دوست دارم در این دولت راه‌آهن چابهار به زاهدان حداقل تا ایرانشهر افتتاح شود. مردم برای امنیت سیستان و بلوچستان خیلی تلاش کردند و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم امنیت خوبی ایجاد شد و وحدت شیعه سنی برای ما مهم است. من از همه علمای شیعه و سنتی بخاطر وحدت و برادری در این استان تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور با اشاره به آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در بوشهر، گفت: پارس جنوبی برای ما مهم بود، یک مخزن بزرگ بود که کشور همسایه ما قطر از آن استفاده می‌کرد و طرح های آن از زمان آقای خاتمی شروع و در زمان آقای احمدی نژاد ادامه یافت. ده فاز در مجموع در پارس جنوبی افتتاح شد و خیلی خوشحالم در دولت یازدهم و دوازدهم ۱۷ فاز تکمیل شد و باید بگوییم در پارس جنوبی کار تمام شده و فقط فاز ۱۱ باقی مانده است.

او بیان داشت: ما در فاز ۱۱ یک مقداری معطل شدیم تا با حضور شرکت‌های خارجی اینکار انجام شود و دلیل آن هم طرح فشارافزایی در چاه‌ها بود و اینکه با شرکت‌های فرانسوی و چینی راحت‌تر به آن می‌رسیدیم اما آنها رفتند.

روحانی افزود:ما باید در چاه‌های گازمان حفظ فشار کنیم، فشار افزایی جزو طرح‌های مهمی است که باید دنبال کنیم. در آغاز دولت در سال ۹۲، پارس جنوبی کلاً ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز گاز تحویل می‌داد، اما امروز به ۷۰۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است و امیدواریم تا سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب دیگر اضافه شود. یکی از افتخارات ما در دولت یازدهم و دوزادهم در زمینه نفت و گاز است.

رئیس جمهور از مهندسان، شرکت‌های دانش بنیان و مدیریت وزارت نفت تشکر کرد و گفت: یکی از مهمترین افتخارات ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه نفت و گاز است. با اکتشاف عظیمی که صورت گرفت ۵۳ میلیارد بشکه میدان جدید اکتشاف شد که در سال گذشته به مردم اعلام شد. اقدامات عظیمی در غرب کارون انجام گرفته و در حال ادامه است.

روحانی در ادامه افتتاح این طرح ها  ضمن  تبریک عید فطر خدمت مردم عزیز و بزرگوار ایران  و روز مهم قدس که از یادگاران امام است را ،گفت: امروز بسیار خوشحالم که دو اقدام بسیار مهم در دو استان سیستان و بلوچستان و بوشهر انجام گرفت. در استان سیستان و بلوچستان طرح‌های مهمی را وزارت نیرو و کشاورزی داشتند.

او افزود:مردم شاهد بودند که آب اشامیدنی در بخش‌های مختلف و اراضی کشاورزی که ۴۶ هزار هکتار اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان است با آبیاری مدرن تامین می‌شود وما شاهد یک تحول بزرگ هستیم.

رئیس جمهور ادامه داد:حدود یک میلیون تن مواد غذایی را این اراضی در اختیار مردم قرار می‌دهد و یک حرکت و اشتغال خوبی در سیستان است. استان سیستان و بلوچستان برای ما مهم است و طرح‌های مهمی را در این استان داشتیم یکی از آن‌ها همین طرح ۴۶ هزار هکتاری است.

روحانی گفت:استان سیستان و بلوچستان  برای ما بسیار مهم است و یک طرح مهم دیگر ما در سیستان بلوچستان احیا و فعال کردن بندر مهم ما در چابهار بود که مرتب در حال توسعه است و برخی فاز‌های مهم آن در این دولت به بهره برداری رسیده است. راه آهن و گازرسانی هم از اهداف مهم ما در آن استان بود. در سیستان و بلوچستان احیای معادن برای ما مهم بود.

رئیس جمهور ادامه داد:این استان از لحاظ امنیت ملی استان حساسی است و پیشانی امنیت ملی ایران است. سیستان و بلوچستان استانی است که با دو همسایه خوب ما پاکستان و افغانستان هم مرز است دارای منابع ذی قیمت است که باید در معادن کار بزرگی انجام گیرد.

سیستان و بلوچستان مسیر اصلی اتصال جنوب به شمال است و کریدور ترانزیت جنوب به شمال از سیستان و بلوچستان باید عبور کند. الان بخشی از این طرح از هرمزگان عبور می‌کند و بندر اقیانوسی ما در ایران در چابهار است که بسیار اهمیت دارد و با این مسیر می‌توانیم منطقه اقیانوس هند و افریقا را به آسیای مرکزی متصل کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر این که مشکلات را با خوبی پشت سر خواهیم گذاشت، گفت: نمی‌گذاریم لبخندی روی صورت مستبدین کاخ سفید بنشیند و کاری می‌کنیم که غم اندوه در مسیر غلط سیاسی آن‌ها باشد.

روحانی افزود: تحریم های شدیدو  بی سابقه بر حرکت ملت نمی تواند، تاثیر بگذارد. آمریکا نمی تواند ملت را به زانو در بیاورد. دلیل آن این افتتاح طرح هایی است که در سال ۱۳۹۹ بعد از ۲ سال و چند ماه تحریم شدید داریم اجرا می کنیم.

او تاکید کرد: کرونا و مشکلاتی از قبیل این‌ها نمی تواند تولید ما را متوقف کند. البته هریک از این‌ها ممکن است، تاثیرگذار باشد یعنی هم ویروس آمریکایی و هم ویروس کرونا هردو ویروس بی تاثیر نیستند اما هیچ یک از این ویروس ها ما را متوقف نخواهد کرد و ما به تولید خود ادامه می دهیم. ما با تمام توان تلاش می کنیم هدفی که رهبری امسال برای جهش تولید تعریف کردند اجرایی کنیم و تلاش می کنیم هر هفته تا پایان سال افتتاح های بزرگ داشته باشیم.

رئیس جمهور گفت: ملت ما سرافراز است و سرافرازتر خواهد بود و ما از این مشکلات به خوبی عبور خواهیم کرد و دیگران را هم یاری و کمک خواهیم کرد و همیشه یار مظلومان و یار ملت فلسطین هستیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار