کد خبر: ۱۱۴۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۷

شهاب الدین بی مقدار

نماینده تبریز در مجلس

اشتغالزایی را نمی توان در یک بسته محدود کرد بلکه باید از هر فرصت و راهکاری برای کاهش بیکاری و اشتغالزایی بهره گرفت. ایجاد سیستم های اقتصادی مادر- فرزندی یکی از روشهای اشتغالزایی است که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اجرایی شده و خوشبختانه به نتایج قابل قبولی در این عرصه دست یافته اند. بر اساس این سیستم، افرادی که در شرکت های فرزندی یا خوشه ها قرار دارند، خود سهام دار شرکت اصلی هستند، در نتیجه یک انسجامی میان شرکت اصلی و شرکت های زیرمجموعه با مردم ایجاد می شود.

خوشبختانه پس از مطالعات و بررسی های انجام شده و با تلاش های صورت گرفته، در برخی از شهرهای استان اذربایجان شرقی، شرکت های مادر در قالب تعاونی شکل گرفته و این شرکت ها خوشه های اقتصادی و اشتغال زایی ایجاد می کنند که افراد با استفاده تخصص و سرمایه اقدام به ایجاد مشاغل جدید می کنند، در این عرصه مشاغلی همچون کشاورزی، دامداری، نوغانداری و صنایع مختلف شکل گرفته است.

سیستم اقتصادی مادر- فرزندی در استان آذربایجان شرقی به عنوان استان پایلوت اجرایی شد و این مسئله ماحصل مطالعات بسیار در سال ۹۵ و اجرای آن در سال ۹۶ در شهرستان اسکو است، هدف اصلی شرکت های تعاونی مادر ارائه کمک های مالی، فنی و بازاریابی به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی است و در این عرصه توانستیم حجم گسترده ای از مشاغل خانگی را اجرایی کنیم. تشکیل شرکت های مذکور به خوداشتغالی جوانان و مردم کمک می کند، از طرفی مردم با فعالیت در این شرکت ها و خوشه های زیرمجموعه آن، محصول مورد نظر خود را تولید کرده و با کمک شرکت مادر آن ها را به فروش می رساند، با این اقدام، عملا واسطه ها حذف خواهند شد و سود چشمگیری نسیب تولیدکننده می شود.

هدف اصلی شرکت های تعاونی جدید، صادرات تولیدداخلی به خارج از کشور است، در شرایط کنونی شرکت های مادر از تولیدکنندگان و خوشه های زیرمجموعه حمایت مالی و فنی می کنند و این مسئله موجب تقویت این شرکت ها شده است.

اما دولت باید از منابع اعتباری صندوق توسعه ملی در قالب برنامه ششم توسعه برای حمایت از کسب و کارهای جدید و خوداشتغالی حمایت کند.
قطعا در صورت توسعه شرکت های مذکور، مهاجرت روستاییان به شهرها کاهش یافته و قطعا باید شاهد مهاجرت معکوس روستاییان باشیم، به نظر من بسیاری از استان ها از جمله استان های شمالی، خوزستان، تهران ظرفیت ایجاد شرکت های اقتصادی مادر- فرزندی را دارند که باید در این عرصه اقدامات لازم صورت گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار