کد خبر: ۱۱۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
 گاهی اوقات ممکن است در دهان خود مزه آزار دهنده ای مثل تلخی ،فلزی و... احساس کنید که تمام این مزه ها دلایل خاصی دارد

 گاهی اوقات ممکن است در دهان خود مزه آزار دهنده ای مثل تلخی ،فلزی و... احساس کنید که تمام این مزه ها دلایل خاصی دارد

 به چه دلیل دهان بد مزه میشود؟

در پزشکی، به تغییر مداوم مزه ی دهان اصطلاحاً دیسگوسیا گفته می شود. این مزه ناخوشایند است و می تواند تا برطرف شدن علت اصلی ادامه داشته باشد.
افرادی که دچار دیسگوسیا می شوند ممکن است به طور مداوم مزه ای در دهان خود احساس کنند که اغلب با یکی از این عناوین توصیف می شود: تلخ، فلزی، ترشیدگی یا گندیدگی، و شور.

این مزه می تواند برای فرد آزاردهنده باشد و ممکن است حتی تشخیص مزه ی بقیه ی مواد غذایی را به هنگام خوردن و آشامیدن سخت کند. این مزه ممکن است حتی بعد از زدن مسواک هم وجود داشته باشد. این افراد بسته به علت مشکل ممکن است علائم دیگری هم داشته باشند.

دلایل تلخی دهان

اغلب دلایل تلخی دهان جدی نیستند. با این حال، این مشکل می تواند برای فرد آزاردهنده باشد و ممکن است رژیم غذایی فرد یا زندگی روزمره ی او را مختل کند.
این موارد می توانند علت تلخی دهان باشند:

خشکی دهان

خشکی دهان یا زروستومیا زمانی رخ می دهد که بزاق کافی در دهان تولید نشود. بزاق دهان به کاهش باکتری های دهان کمک می کند.

افراد مبتلا به زروستومیا احساس خشکی و چسبندگی در دهان خود دارند. مصرف برخی داروها، بیماری های زمینه ای، مصرف تنباکو و گرفتگی بینی (که باعث می شود فرد از دهان نفس بکشد) عواملی هستند که می توانند موجب خشکی دهان شوند.
در صورتی که از خشکی مداوم دهان رنج می برید باید به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات دندانی

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان هم می تواند باعث تلخی دهان شود. این مسأله می تواند موجب پوسیدگی دندان، عفونت و بیماری لثه هم شود.
بسیاری از مشکلات رایج دندانی با استفاده ی منظم از مسواک و نخ دندان قابل پیشگیری هستند. استفاده از زبان شور هم می تواند کمک کننده باشد.
استفاده از دهانشویه هم ممکن است به کاهش باکتری هایی که مسبب مزه ی بد دهان هستند کمک کند.

بارداری

احساس مزه ی تلخ یا فلزی در دهان یکی از مشکلات رایج در سه ماه ی اول دوران بارداری است.
نوسانات هورمونی دوران بارداری می توانند روی حواس زنان تأثیر بگذارند، مسأله ای که باعث ایجاد ویارهای خاصی در آن ها می شود و بعضی مواد غذایی و بوها را برای آن ها غیر قابل تحمل می کند.

تغییر مزه ی دهان در دوران بارداری معمولاً بعد از مدتی در همان دوران یا پس از زایمان از بین می رود.

سندرم سوزش دهان

سندرم سوزش دهان باعث احساس سوزش در دهان می شود. این احساس در هر کسی می تواند شکل متفاوتی داشته باشد اما بسیاری آن را شبیه به تجربه ی خوردن فلفل های تند توصیف می کنند. بعضی افراد هم ممکن است مزه ای تلخ یا ترشیده در دهان خود احساس کنند.

نشانه های سندرم سوزش دهان ممکن است به صورت پراکنده بروز پیدا کنند اما در عین حال می توانند شکلی مزمن داشته باشند و تا مدت ها ادامه داشته باشند.
این سندرم خوردن و آشامیدن را برای برخی دشوار می کند اما بعضی افراد هم هستند که خوردن و آشامیدن نشانه های سندرم را در آن ها کاهش می دهد.

یائسگی

یائسگی هم به دلیل کاهش سطح هورمون استروژن در این دوران می تواند باعث احساس مزه ی تلخ در دهان شود، مسأله ای که می تواند به ایجاد یک مشکل ثانویه مثل سندرم سوزش دهان منجر شود. تلخی مزه ی دهان در دوران یائسگی می تواند به دلیل خشکی مداوم دهان هم باشد.

رفلاکس اسید معده

رفلاکس اسید معده می تواند باعث تلخی مزه ی دهان شود.
این مشکل به دلیل تضعیف ماهیچه ای رخ می دهد که در بالای معده وجود دارد، مسأله ای که اجازه می دهد اسید معده به مری برگردد. این اتفاق باعث احساس سوزش در قفسه سینه یا شکم می شود و می تواند مزه ای تلخ یا گندناک هم در دهان ایجاد کند.

 برفک دهانی

برفک دهانی یک عفونت قارچی در دهان است که باعث ایجاد لکه هایی سفید رنگ روی زبان، دهان یا گلو می شود و ممکن است مزه ای تلخ یا ناخوشایند هم در دهان به وجود آورد که تا از بین رفتن عفونت ادامه داشته باشد.

سندرم دانه کاج

در بعضی افراد خوردن دانه ی کاج می تواند باعث ایجاد مزه ای تلخ یا فلزی در دهان شود، مسأله ای که اغلب بعد از یک تا ۳ روز بعدی خوردن دانه ها رخ می دهد.
این سندرم نشانه ی دیگری ندارد و بعد از چند هفته خود به خود از بین می رود.

اضطراب و نگرانی

اضطراب و نگرانی زیاد می تواند باعث تحریک واکنش اضطرابی بدن شود، مسأله ای که اغلب موجب تغییر مزه ی دهان فرد می شود. اضطراب می تواند باعث خشکی دهان شود که عمدتاً موجب تلخ شدن مزه ی آن می شود.

آسیب عصبی

پرزهای چشایی ما مانند دیگر حواس ما مستقیماً به اعصاب مغزی ما متصل هستند. وارد شدن آسیب به این عصب ها می تواند نحوه ی تجربه ی مزه ها را در فرد تغییر دهد.
این آسیب عصبی می تواند در نتیجه ی وارد شدن ضربه به سر یا مشکلات دیگری از جمله صرع، ام اس، تومورهای مغزی، فلج بل و زوال عقل رخ دهد.

داروها و مکمل های خوراکی

برخی داروها یا مکمل ها ممکن است باعث تلخ شدن مزه ی دهان در برخی افراد شوند. این مسأله ممکن است به خاطر تلخ بودن مزه ی دارو یا به دلیل مواد شیمیایی درون آن ها باشد.
در صورتی که داروهای مصرفی تان مزه ی دهان شما را تلخ می کند باید این مسأله را با پزشک خود در میان بگذارید.
برخی داروهایی که ممکن است باعث تلخ شدن مزه ی دهان شوند عبارتند از: بعضی آنتی بیوتیک ها، بعضی داروهای مخصوص بیماری های قلبی، ویتامین های حاوی مواد معدنی یا فلزاتی همچون مس، آهن یا زینک، و داروهای لیتیوم.

بیماری ها

بعضی بیماری ها مثل عفونت سینوسی یا سرماخوردگی می توانند با احساس تلخ شدن مزه ی دهان همراه باشند.
این مسأله در نتیجه ی واکنش دفاعی بدن در برابر بیماری رخ می دهد که ممکن است با تأثیر گذاشتن روی زبان و پرزهای چشایی باعث تلخی مزه ی دهان شود.

درمان سرطان

افرادی که تحت درمان سرطان هستند ممکن است هنگام خوردن و آشامیدن مزه ی ناخوشایندی در دهان خود احساس کنند.
شیمی درمانی و پرتو درمانی در بعضی افراد ممکن است باعث تحریک پرزهای چشایی شود، به گونه ای که فرد حتی هنگام خوردن چیزهای ساده ای مثل نان یا آب ساده مزه ای تلخ یا ناخوشایند در دهان خود احساس کند.

بیشتر بدانید : مزه فلز در دهان را چگونه رفع کنیم

بیشتر بدانید : علت مزه و بوی بد دهان چیست؟ و چگونه درمان می شود؟

بیشتر بدانید : علت شوری دهان چیست + درمان خانگی شوری دهان 

گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع :rooziato.com

برچسب ها: یائسگی ، دهان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار