کد خبر: ۱۱۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست، درگذشت بهنام بهرامی کاریکاتوریست ایرانی را در سوئیس قتل دانست و از او با عنوان شهید یاد کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه به تازگی توضیحات دیگری داده است 

دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست، درگذشت بهنام بهرامی کاریکاتوریست ایرانی را در سوئیس قتل دانست و از او با عنوان شهید یاد کرده و سخنگوی وزارت امور خارجه به تازگی توضیحات دیگری داده است 

مرگ مشکوک بهنام بهرامی، کاریکاتوریست مشهدی در سوئیس 

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور هولوکاست، ۱ خرداد ماه در صفحه شخصی خود از درگذشت یک کاریکاتوریست ایرانی در سوییس خبر داد و این اتفاق را یک قتل دانست و از این کاریکاتوریست با عنوان شهید یاد کرد. همچنین کانال بنیاد روایت فتح در تلگرام این اتفاق را در غفلت دستگاه دیپلماسی کشورمان دانست.

واکنش وزارت امور خارجه به درگذشت بهنام بهرامی کاریکاتوریست

اما به تازگی سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح این اتفاق اعلام کرده است که بهنام بهرامی به سوییس پناهنده شده و ماجرای درگذشت او بنا بر تشخیص اولیه پلیس سوییس، خودکشی ذکر شده است.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی روز گذشته در صفحه خود چنین نوشت: «بهنام بهرامی در مسابقه هولوکاست که بنده برگزارکننده آن بودم شرکت کرد که یک طرح از ایشان خیلی زیاد دیده شد. این کاریکاتور تصویری از یک صهیونیست بود که مثل پینوکیو دماغش دراز شده و باعث مرگ پرنده صلح شده است.

کاریکاتور بهنام بهرامی از یک اسرائیلی
کاریکاتور بهنام بهرامی از یک اسرائیلی

ایشان بعد از برگزاری این نمایشگاه برای ادامه تحصیل به سوئیس سفر کردند و یک نمایشگاه هم برگزار کرد. بر اساس اطلاعات رسیده منافقین رد ایشان را می زنند و این نمایشگاه را با شعار «مرگ بر بسیجی» به هم می ریزند و بعد از آن هم پلیس سوئیس به جای حمایت از بهرامی ایشان را احضار و مورد بازخواست قرار می دهند و به ایشان می گوید که مسئله هولوکاست برای ما بسیار مهم است و ما باید در این باره پاسخگوی اسرائیل باشیم.

بعد از این اتفاق شهید بهرامی مورد حمله عده ای قرار می گیرد و تمامی اسناد و مدارک و کامپیوتر شخصی شان سرقت می شود. این اتفاقات باعث می شود تا در آبان ماه سال گذشته شهید به خانواده اش اعلام کند که به محض آماده شدن مدارکش به ایران بازمی گردد. اما به یکباره در آذرماه زمانی که اینترنت دچار اختلال شد به خانواده ایشان خبر می دهند که ایشان کشته شده است.

از آن زمان تاکنون هیچ گزارش مستند و مستدلی از چگونگی نحوه کشته شدن ایشان در اختیار اعضای خانواده قرار نگرفته است. خانواده شهید بهرامی کرارا از طریق سفارت ، وزارت امور خارجه و… پیگیر چگونگی قتل ایشان بوده اند.

تمامی این اتفاقات در حالی است که بر اساس صحبت تلفنی که امروز با خانواده اش داشتم، شهید بهرامی با اسکورت نیروهای پلیس سوئیس دفن می شود و در گواهی مرگ شان که ده روز پیش به دست خانواده شان می رسد علت مرگ «نامعلوم» ذکر شده است. خانواده شهید این روزها مظلومانه از امور خارجه پیگیر هستند تا اطلاعات شفافی در خصوص نحوه این جنایت به دست آورند.

سوال اصلی ما این است که چرا وزارت امور خارجه و سفارت جمهوری اسلامی ایران که باید حافظ منافع اتباع ایرانی باشند در این مورد مماشات کرده، اینها قطعا باید پاسخگو باشند. من به شخصه و به عنوان دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور هولوکاست پیگیر جدی این اتفاق خواهم بود.»

ماجرای پناهندگی چیست؟

اما به تازگی سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درگذشت بهنام بهرامی در سوییس در جمع خبرنگاران چنین توضیح داده است: «حسب اطلاعات دریافتی، متوفی در آذر ماه ۱۳۹۷ به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوییس مراجعه و ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ از ایران خارج و سپس به سوییس پناهنده شده و گذرنامه‌اش در مسیر عزیمت به این کشور در آبهای ترکیه و یونان مفقود شده، تقاضای صدور گذرنامه جدید می کند که برای وی صادر و تحویل می شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: پلیس سوییس در آذر ماه سال ۹۸ طی مکتوبی خطاب به سفارت ایران در برن، ضمن اعلام اینکه جسد متوفی را در منزل شخصی‌اش پیدا کرده، تشخیص اولیه در خصوص علت مرگ را خودکشی ذکر و تاکید می کند جنازه متوفی به پزشکی قانونی ژنو منتقل شده است که بلافاصله پس از دریافت گزارش پلیس پیگیری های سفارت ایران در سوییس و شخص سفیر از طرق مختلف برای تماس با خانواده مرحوم و کسب نظر آنها در خصوص انتقال جنازه متوفی به ایران انجام می شود.

مکتوب پدر آن مرحوم مبنی بر موافقت با دفن پیکر فرزندش در شهر ژنو در تاریخ ۲۷ آذر ۹۸ از طریق دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در مشهد مقدس به سفارت کشورمان در سوئیس ارسال می شود و بر این اساس متوفی با همکاری مرکز اسلامی ژنو و با رعایت شئونات اسلامی در سوییس به خاک سپرده می شود.

موسوی در خاتمه افزود: پیگیری های سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوییس با مقامات ذیربط این کشور برای دریافت گزارش رسمی پزشکی قانونی درباره علت مرگ متوفی همچنان ادامه دارد.»

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: khabargozarisaba.com


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار