کد خبر: ۱۱۵۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹
۸ فیلم از کارنامه کاری کریستوفر نولان در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان سایت IMDB قرار دارد. او همین حالا از بیشتر بازیگران مشهور هالیوود، محبوبیت بیشتری دارد؛ بنابراین اکران فیلم «انگاشته» اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند 

۸ فیلم از کارنامه کاری کریستوفر نولان در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان سایت IMDB قرار دارد. او همین حالا از بیشتر بازیگران مشهور هالیوود، محبوبیت بیشتری دارد؛ بنابراین اکران فیلم «انگاشته» اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند 

از جدیدترین ساخته کریستوفر نولان چه اطلاعاتی دارید؟

آیا واقعا کریستوفر نولان یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما است؟ این سوال در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین سوالاتی بوده که هواداران سینما از یکدیگر می‌پرسند. وقتی به نام کریستوفر نولان می‌رسیم، هواداران سینما در دو گروه کاملا متفاوت قرار می‌گیرند. گروه اول اعتقاد دارند نولان با روایت‌های غیرخطی و مفاهیم عمیق سینمایی می‌تواند یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینما باشد. اما گروه دوم اعتقاد دارند نولان تنها روح تازه‌ای به برخی کلیشه‌های رایج سینمای هالیوود بخشیده و صرفا کارگردان باهوشی است. نیازی به یادآوری نیست که گروه دوم در برابر گروه اول در اقلیت قرار می‌گیرند.

بیشتر بدانید : گذری کوتاه به 6 فیلم کریستوفر نولان و بعضی شباهت‌های آن‌ها

آخرین فیلم کریستوفر نولان Tenet
آخرین فیلم کریستوفر نولان Tenet 

حتی با وجود همه بحث‌ها و صحبت‌های بی‌پایان، کریستوفر نولان یکی از کارگردانان توانمند و صاحب‌سبک در قرن ۲۱ است. شهرت او با موفقیت فیلم «ممنتو» در سال ۲۰۰۰ آغاز شد و با ساخت سه‌گانه مشهور شوالیه تاریکی به اوج خود رسید و البته اهالی سینما او را با فیلم‌هایی مانند «تلقین» و «میان ستاره‌ای» هم به یاد می‌آورند؛ بنابراین طبیعی است که همه عاشقان هنر هفتم برای تماشای جدیدترین فیلم او هیجان داشته باشند. اما از جدیدترین ساخته کریستوفر نولان چه اطلاعاتی داریم؟

«انگاشته» رکورد‌های کریستوفر نولان را می‌شکند؛ طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین

نخستین بار در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ۱۳۹۷) اطلاعاتی از فیلم جدید کریستوفر نولان منتشر شد. استودیوی برادران وارنر، سازنده این فیلم، اطلاعات زیادی درباره آن نداد و تنها اعلام کرد ساخته جدید نولان در تاریخ ۱۷ جولای ۲۰۲۰ (۲۷ تیر ۱۳۹۹) اکران می‌شود. با این حال از دو سال پیش تا امروز، اطلاعات بسیار زیادی درباره اثر جدید کریستوفر نولان به دست آورده‌ایم. نام جدیدترین ساخته کریستوفر نولان Tenet است که شاید نزدیک‌ترین کلمه به معنای آن در زبان فارسی، «انگاشته» باشد.

بازیگران فیلم Tenet فیلم جدید کریستوفر نولان 
بازیگران فیلم Tenet فیلم جدید کریستوفر نولان

فیلم Tenet یا همان «انگاشته» قرار است به طولانی‌ترین فیلم کریستوفر نولان تبدیل شود. هواداران کریستوفر نولان با ارجاع به مصاحبه رابرت پتینسون (یکی از بازیگران فیلم) به این باور رسیده‌اند که فیلم جدید نولان حداقل ۴ ساعت داستان‌سرایی می‌کند. رابرت پتینسون گفته بود این فیلم به اندازه سه فیلم طول می‌کشد. از سوی دیگر، انگاشته با بودجه‌ای فراتر از ۲۲۵ میلیون دلار به پرهزینه‌ترین فیلم کریستوفر نولان تبدیل می‌شود که براساس فیلم‌نامه غیراقتباسی ساخته شده است. «انگاشته» پس از «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» که با بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده دومین فیلم پرخرج کارنامه کارگردانی نولان هم لقب می‌گیرد.

نقد و بررسی فیلم انگاشته Tenet  
نقد و بررسی فیلم انگاشته Tenet 

این فیلم در ۷ کشور دنیا فیلم‌برداری شده و علاوه بر کارگردانی، نویسندگی فیلم‌نامه آن هم توسط کریستوفر نولان انجام شده و لودویک گورانسون (برنده جایزه اسکار بهترین موسیقی متن برای فیلم «پلنگ سیاه») وظیفه آهنگ‌سازی «انگاشته» را برعهده دارد؛ بنابراین فیلم جدید کریستوفر نولان به اولین فیلم او از سال ۲۰۰۸ تا امروز تبدیل می‌شود که آهنگسازی آن برعهده هانس زیمر نیست.

فیلم جدید نولان چه بازیگرانی دارد؟

نولان در چند سال اخیر ثابت کرده فیلم‌های او معمولا عناوین پرستاره‌ای هستند. او در فیلم «تلقین» با بازیگرانی مانند تام هاردی، کیلیان مورفی و لئوناردو دی‌کاپریو همکاری کرد. نولان در «میان ستاره‌ای» به سراغ آن هت‌وی و متئو مک‌کانهی رفت و حتی در آخرین ساخته‌اش یعنی «دانکرک» هم دوباره با تام هاردی و کیلیان مورفی کار کرد. با این حال «انگاشته» یکی از کم‌ستاره‌ترین فیلم‌های او لقب می‌گیرد.

فیلم سینمایی Tenet  
فیلم سینمایی Tenet 

رابرت پتینسون که این روز‌ها به عنوان بازیگر جدید بتمن شناخته می‌شود، یکی از ستاره‌های اصلی فیلم نولان است. جان دیوید واشنگتن، فرزند دنیزل واشنگتن که بازیگر مشهور هالیوود نیز نقش مهمی در فیلم «انگاشته» دارد. در این کنار این دو بازیگر که به نظر می‌رسد بار اصلی داستان فیلم را به دوش می‌کشند، مایکل کین برای چندمین بار با نولان همکاری می‌کند. کنت برانا و الیزابت دبیکی هم از بازیگران مهم فیلم هستند.

ظاهرا کریستوفر نولان وسواس شدیدی روی فیلم «انگاشته» دارد. مایکل کین، یکی از بازیگران ثابت فیلم‌های نولان و دوست صمیمی او، در یک مصاحبه فاش کرده بود نحوه حضور او در فیلم‌برداری فیلم به شکلی بوده که تنها در سکانس‌های لازم حاضر شده و اطلاعات زیادی از فیلم ندارد.

داستان فیلم Tenet درباره چیست؟ از سفر در زمان تا نظریه‌های کوانتومی

این یک حقیقت غیرقابل‌انکار به نظر می‌رسد که کریستوفر نولان علاقه بسیار زیادی به دنیای فیلم‌های علمی تخیلی دارد. ترکیب عناوین علمی تخیلی با داستان‌سرایی‌های ویژه او باعث شده هواداران سینما همیشه برای فیلم‌های جدید او هیجان داشته باشند و فیلم «انگاشته» هم از این قاعده مستثنی نیست. او در فیلم «انگاشته» دوباره به سراغ زمان می‌رود و این بار داستان جدیدی برای روایت‌کردن را انتخاب می‌کند؛ دو جاسوس بین‌المللی باید در مقابل توطئه‌ها ایستادگی کنند تا مانع آغاز جنگ جهانی سوم شوند!

فیلم علمی تخلیلی و اکشن Tenet انگاشته 
فیلم علمی تخلیلی و اکشن Tenet انگاشته

ظاهرا داستان فیلم تحت تاثیر نظریه‌های کوانتومی است. گروهی از هواداران کریستوفر نولان، اعتقاد دارند فیلم «انگاشته» تحت تاثیر فیلم مشهور آلفرد هیچکاک یعنی «شمال از شمال غربی» ساخته می‌شود. ادعایی که هرگز از سوی عوامل فیلم تایید نشده و به نظر می‌رسد صرفا یک شایعه یا حدس باشد. اگر شناختی از این فیلم آلفرد هیچکاک ندارید، باید به شما بگوییم این فیلم درباره مردی است که به اشتباه متهم به قتل شده و باید از دست قانون فرار کند. عده‌ای از منتقدان اعتقاد دارند فیلم «انگاشته» تنها در یک قسمت تولید نمی‌شود و احتمالا فیلم‌هایی در دنباله این اثر ساخته خواهد شد.

آیا با وجود ویروس کرونا، فیلم «انگاشته» در تاریخ مشخص‌شده اکران می‌شود؟

تا پیش از شیوع ویروس کرونا، هیچکس نگران تاریخ اکران فیلم Tenet نبود. هواداران سینما امیدوار بودند در تاریخ مشخص‌شده یعنی ۱۷ جولای ۲۰۲۰ (۲۷ تیر ۱۳۹۹) فیلم به سالن‌های سینما راه پیدا کند، اما شیوع ویروس کرونا همه چیز را تحت تاثیر قرار داده است. از اوایل ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۹۸) سالن‌های سینما در بیشتر نقاط دنیا تعطیل شده‌اند و هنوز هم شرایط برای بازگشایی آن‌ها فراهم نشده است. با این حال کریستوفر نولان شدیدا تلاش می‌کند تا فیلم «انگاشته» را در تاریخ تعیین‌شده اکران کند. او از استودیوی برادران وارنر که تهیه‌کننده فیلم جدیدش بوده، درخواست کرده تا شرایط با دقت بررسی شوند.

تصاویر فیلم Tenet کریستوفر نولان 
تصاویر فیلم Tenet کریستوفر نولان

محبوبیت شگفت‌انگیز نولان در دنیای سینما باعث شده مدیران سینما‌های آمریکا برای اکران فیلم او پس از ماه‌ها تعطیلی، سیاست‌های جالبی را اتخاذ کنند. آن‌ها آماده هستند تا با رعایت نکات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، همه سانس‌های خود را به فیلم «انگاشته» اختصاص دهند و از نمایش بیش از حد تبلیغات هم امتناع کنند. با این حال اگر شرایط مدیریت بحران کرونا تا نیمه ماه جولای (روز‌های پایانی ماه تیر) تغییر نکند، کریستوفر نولان و همکارانش مجبور می‌شوند تاریخ اکران فیلم «انگاشته» را تغییر دهند. نولان مدتی پیش با انتشار بیانیه‌ای از اهمیت سینما در روز‌های فعلی گفته بود.

فیلم Tenet می‌تواند اقتصاد سینما را پس از پایان ویروس کرونا نجات دهد

تاریخی که استودیوی برادران وارنر برای اکران فیلم «انگاشته» در نظر دارد، یکی از مهم‌ترین روز‌های سال برای این فیلم‌ساز قدرتمند است. آن‌ها در سال‌های گذشته عناوینی مانند «شوالیه تاریکی»، «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، «دانکرک» و «تلقین» را در این روز اکران کرده‌اند و حتی سه قسمت از فیلم‌های «هری پاتر» هم ۱۷ جولای سال‌های گذشته اکران شده است. تقریبا همه فیلم‌هایی که در قرار بود در ابتدا تابستان ۲۰۲۰ اکران شوند، تاریخ انتشار خود را به تعویق انداخته‌اند و همین باعث شده فیلم «انگاشته» امید اول هواداران سینما و البته سینماگران برای بازگشت به روز‌های همیشگی باشد.

فیلم Tenet کریستوفر نولان 
فیلم Tenet کریستوفر نولان

فراموش نکنید ۸ فیلم از کارنامه کاری کریستوفر نولان در لیست ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه مخاطبان سایت IMDB قرار دارد. او همین حالا از بیشتر بازیگران مشهور هالیوود، محبوبیت بیشتری دارد؛ بنابراین اکران فیلم «انگاشته» اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. اگر این فیلم در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ اکران شود، امید به اکران دوباره فیلم‌های سینمایی روی پرده نقره‌ای زنده خواهد شد. 

 

بیشتر بدانید : هیجان انگیزترین فیلم های جهان در سال 2020 + عکس

بیشتر بدانید : فیلمی که دی کاپریو پس از 10 سال هنوز پایانش را درک نکرده! + عکس

بیشتر بدانید : در میان ستارگان، تازه‌ترین فیلم کریستوفر نولان

بیشتر بدانید : کارگردانی که رابرت پتینسون را در یک اتاق زندانی کرد!!

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر سیمرغ
seemorgh.com/culture
منبع: life.irna.ir


برچسب ها: نقد فیلم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار