کد خبر: ۱۱۵۶۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰
منتخب مردم خرم آباد در مجلس یازدهم با انتقاد از پول پاشی در طرح تحول سلامت گفت: مجلس یازدهم پیگیر پرونده الکترونیک سلامت و یکسان سازی تعرفه‌های درمانی خواهد بود.

مهرداد ویس کرمی منتخب مردم خرم آباد در مجلس یازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره اولویت‌های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس آتی گفت: طرح تحول سلامت از جمله موضوعاتی است که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم باید در صدد رفع ایرادات متعدد آن باشد. این طرح بار مالی بسیار زیادی را متحمل دولت و کشور کرده است. در جریان طرح تحول سلامت تعرفه‌های خدمات درمانی ( ضریب k) به طور غیرطبیعی  افزایش پیدا کرد.

** سیستم درمان به واسطه طرح تحول سلامت درمان محور شد

وی ادامه داد: یک طرح خوب و کارآمد طرحی است که در بلندمدت پایدار و بدون اثرات سوء باشد. متاسفانه تزریق پول به طرح تحول سلامت با هدف پیروزی در دور دوم انتخاب ریاست جمهوری بود و ریخت‌وپاش‌های زیادی به واسطه  طرح مذکور انجام شد؛ سیستم درمان کشور هم به واسطه طرح تحول سلامت درمان محور شد.

منتخب مردم خرم آباد در مجلس یازدهم با بیان اینکه پرونده الکترونیک سلامت از دیگر مواردی است که باید به آن پرداخته شود، گفت: پرونده الکترونیک سلامت مزایای فراوانی برای کشور دارد. کاهش خطای پزشکی، افزایش نظارت دارویی، صرفه‌جویی در مصرف دارو و کاهش هزینه‌های درمان از جمله مهم‌ترین آن هستند. پیگیری این موضوع ضرورتی راهبردی است که در مجلس یازدهم پیگیری خواهد شد.

**شاهد انحصار شدید پزشکان در برخی شهرها هستیم

وی در ادامه درباره یکسان‌سازی تعرفه‌های درمانی گفت: یکسان‌سازی تعرفه‌های خدمات درمانی بخش خصوصی و دولتی هم ازجمله مواردی است که در مجلس یازدهم باید در مسیر آن حرکت شود. بیمه‌های خدمات درمانی هم نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.

ویس کرمی درباره کمبود پزشک در کشور گفت: افزایش تعداد پزشک و نیروی انسانی هم برای کادر درمان بیمارستان‌ها الزامی و ضروری است. تعداد پزشک در کشور باید در حدی باشد که پزشکان نتوانند به وزارت بهداشت کشور زور بگویند. در حال حاضر شاهد انحصار شدید در این زمینه هستیم. 

** نباید پزشکان برای وزارت بهداشت ناز کنند

وی در ادامه افزود: باید آنقدر پزشک متخصص در کشور زیاد شود که شبانه روز در دسترس باشند. متاسفانه شاهد تعارض منافع در این بخش هستیم به طوری پزشکان از افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی و تخصص ناراحت می‌شوند. افزایش تعداد پزشک زمینه‌ساز رقابت سالم، افزایش کیفیت درمان، کاهش هزینه‌های مردم و نظام سلامت است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر13 فوق تخصص روماتولوژی در یک شهر باشند، دیگر نمی‌توانند برای سیستم درمان کشور ناز کند یا برای کشور خط و نشان کشد یعنی خیلی نازشان خریدار ندارد. ولی وقتی فقط یک متخصص روماتولوژی در یک شهر وجود داشته باشد برای خودش شروط می‌گذارد و زور کسی هم به او نمی‌رسد.

** مجلس یازدهم باید چشم طمع از منافع شخصی بردارد

منتخب مردم خرم آباد در مجلس یازدهم درخصوص تعارض منافع در نظام سلامت کشور، گفت: تعارض منافع در نظام سلامت کشور هم از دیگر مواردی است که باید به حال فکری شود. کمیسیون بهداشت درمان مجلس یازدهم حتما باید اعضای غیر پزشک داشته باشد. اینکه پزشکان برای خودشان در مجلس و وزارت بهداشت قانون‌گذاری می‌کنند در هیچ یک از کشور دنیا وجود ندارد. مجلس یازدهم اگر می‌خواهد واقعاً عدالت را به معنای واقعی دنبال کند باید چشم طمع از منافع شخصی و گروهی و جناحی و حزبی و باندی و طایفه‌ای بردارد.

وی ادامه داد: درحال حاضر رشته‌های بسیار خوبی همچون اقتصاد سلامت، جامعه شناسی، مدیریت و .. وجود دارند که کمیسیون بهداشت و درمان مجلس باید از آن‌ها استفاده کند. اینکه یک پزشک صرفا باید در کمیسیون بهداشت باشد پذیرفته نیست.

** لزومی ندارد وزیر بهداشت پزشک باشد

ویس کرمی در پایان تصریح کرد: اشکال ما این است که فکر می‌کنیم وزیر بهداشت حتماً باید پزشک باشد در خیلی از جاهای دنیا اینطوری نیست. یعنی لزومی ندارد وزیر بهداشت پزشک باشد. چراکه اگر پزشک باشد، پزشکان را بیشتر می‌بیند. این موضوع رانت‌های نامحسوسی هم دارد. مجلس یازدهم بسیاری از این تابوها را خواهد شکست. اگر مجلس ادعای انقلابی‌گری دارد، خیلی از این بت‌ها را اول باید در مجلس بشکند.

انتهای پیام/ 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار