کد خبر: ۱۱۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
مدیرعامل بیمه دانا گفت: با حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ ثالث در نمایندگی‌ها و شعب شرکت‌های بیمه دیگر نیازی به دریافت مدارک نیست و طبق هماهنگی‌های انجام شده با راهنمایی و رانندگی، بیمه‌نامه جدید نیازی به چاپ ندارد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  بیمه مرکزی ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری در بخشنامه ای، تمامی شرکت‌های بیمه‌ای را موظف کرد تا به منظور تسهیل دسترسی بیمه‌گزاران بیمه شخص ثالث به اطلاعات بیمه‌نامه‌های خود و ارائه خدمات بیمه‌ای به آن‌ها بدون نیاز به ارائه نسخه فیزیکی بیمه‌نامه، از ابتدای خرداد ماه سال جاری اقدامات لازم را انجام دهند.
 

مدیرکل نظارت فنی بر بیمه‌های غیر زندگی بیمه مرکزی از حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث خبر داده و گفته است از ابتدای خرداد ماه دیگر نیازی به بیمه نامه به عنوان یک سند فیزیکی وجود ندارد و در این زمینه هماهنگی‌های لازم با ذی نفعان بیرونی صنعت بیمه مثل پلیس، قوه قضائیه، راهداری و وزارت کشور انجام شده است.
 

اگرچه حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث از ابتدای خرداد اجرایی شده است اما بسیاری از بیمه گذاران در جریان این موضوع نیستند و با مراجعه به دفاتر نمایندگان بیمه متوجه این موضوع می‌شوند که این مسئله نشانه ضعف در سیستم اطلاع رسانی و تبلیغاتی بیمه مرکزی و سایر شرکت‌های بیمه است.
 

این موضوع حتی نمایندگان شرکت‌های بیمه را نیز به دردسر انداخته است به طوری که باید ساعت‌ها وقت خود را صرف توجیه بیمه گذاران کنند و به آنها توضیح دهند که این یک بخشنامه سراسری است و عدم ارائه فیزیک بیمه نامه مشکلی را برای بیمه گذار ایجاد نمی‌کند.
 

اگرچه بسیاری از کارشناسان، حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث را اتفاقی می‌دانند که دیر یا زود باید اتفاق می‌افتاد اما در طرف مقابل برخی نیز نگران کار و کاسبی نمایندگان بیمه هستند که غالب آنها امروز صرفا مبادرت به صدور بیمه شخص ثالث می‌کنند و منبع درآمد دیگری غیر از این ندارند.
 

به نظر می‌رسد هدف بعدی بیمه مرکزی در حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث، حذف نمایندگان بیمه از چرخه صدور این نوع بیمه نامه است، بیمه نامه ای که منبع درآمد اصلی بسیاری از نمایندگان شرکت‌های بیمه است و اگر درآمد این بیمه از سبد درآمدی آنها حذف شود، دیگر باید عطای کار را به لقایش ببخشند.
 

در این میان این گمانه‌زنی نیز وجود دارد که کارمزد صدور بیمه شخص ثالث دیگر به نمایندگان بیمه تعلق نمی‌گیرد که این به منزله کاهش 50 درصدی درآمد نمایندگان شرکت‌های بیمه است که در این صورت هم ممکن است بسیاری از نمایندگان این صنعت را دچار دردسر کند و برخی نیز به دنبال لغو پروانه فعالیت خود باشند چرا که با افزایش سرسام آور کرایه دفاتر و مغازه، دیگر هزینه‌ها از درآمدها بیشتر خواهد شد و در نتیجه باید در انتظار تعطیلی دفاتر نمایندگان بیمه و در نتیجه افزوده شدن آنها به سیل جمعیت بیکاران در کشور نشست.

 

در همین رابطه ابراهیم کاردگر مدیرعامل بیمه دانا در گفتگو با خبرنگار اقتصاد ۲۴ درباره حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث عنوان کرد: حذف فیزیکی بیمه نامه هیچ ایرادی و یا مشکلی‌ برای بیمه گذاران ایجاد نمی‌کند و بیمه مرکزی از قبل به فکر راحتی مردم بوده است و پس از چند سال این طرح به واقعیت پیوست.

 

وی افزود: با توجه به پیشرفت تکنولوژی در تمام دنیا، صنعت بیمه هم نیازمند ایجاد تغییر و قدم گذاشتن در راه تکنولوژی بود که خوشبختانه بعد از گذشت سال‌ها این تکنولوژی به صنعت بیمه هم راه پیدا کرد و توانست بیمه نامه کاغذی شخص ثالث را حذف کند.کاردگر عنوان کرد: حذف کاغذ در هر صنعتی موجب پیشرفت آن صنعت می‌شود. با حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث مردم می‌توانند با نرم افزار تلفن همراه خود بیمه نامه خریداری کنند و دیگر نمی‌خواهد وقت خود را برای خرید بیمه نامه در نمایندگی‌های بیمه تلف کنند.

 

این کار باعث سهولت خدمات و جلوگیری از تلف شدن زمان برای خرید بیمه نامه می‌شود.مدیرعامل بیمه دانا درباره تاثیر حذف فیزیکی بیمه نامه بر ضریب نفوذ بیمه عنوان کرد: از آنجایی که بیمه شخص ثالث در کشور اجباری است و مردم مجبورند که این بیمه نامه را خریداری کنند پس حذف فیزیکی بیمه نامه تاثیری بر ضریب نفوذ بیمه در کشور ندارد.

 

 

وی افزود: با هماهنگی راهنمایی و رانندگی قرار است این طرح از اوایل خرداد ماه اجرایی شود و امیدواریم که راهنمایی و رانندگی همکاری لازم را برای اجرای این طرح داشته باشد تا این طرح با شکست روبه‌رو نشود.

 

مدیرعامل بیمه دانا در پاسخ به این سوال که با حذف بیمه فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث، تکلیف نمایندگان چیست؟ اظهار کرد: با حذف فیزیکی بیمه نامه شخص ثالث قرار نیست که فروش این نوع بیمه نامه از نمایندگان بیمه گرفته شود، آنها می توانند بیمه نامه را بدون کاغذ هم بفروشند و مشکلی از این بابت برای نمایندگان بیمه ایجاد نمی شود. 

 

ابراهیم کاردگر خاطرنشان کرد: نمایندگان شرکت های بیمه در کشور، بازوی آن شرکت بیمه و صنعت بیمه هستند؛ اگر نمایندگان بیمه حذف شوند، شرکت های بیمه تضعیف شده و در آخر از بین می روند.وی مطرح کرد: بیمه‌نامه با تاریخ شروع در سیستم سنهاب ثبت می‌شود و دارای اعتبار است، ضمن اینکه با دادن یک کد پیگیری به بیمه‌گذار و کنترل کد ملی، تمام اطلاعات وی روی سیستم قابل مشاهده است و از این رو نه مشکلی برای نمایندگان بیمه و نه مردم ایجاد نمی شود.

 

کاردگر خاطر نشان کرد: با حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص‌ ثالث در نمایندگی‌ها و شعب شرکت های بیمه دیگر نیازی به دریافت مدارک نیست و طبق هماهنگی‌های انجام شده با راهنمایی و رانندگی، بیمه‌نامه جدید نیازی به چاپ ندارد.

 

اقتصاد24

2025

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار