کد خبر: ۱۱۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به شدت از ناکام بودن جنگ نرم رسانه‌های این کشور علیه تهران انتقاد کرده است.

عصبانیت برایان هوک از شکست جنگ تبلیغاتی آمریکا علیه ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، برایان هوک نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران به شدت از یکی از رسانه‌های این کشور بابت آنچه به ادعای او کم‌کاری در پخش اطلاعات ضدایرانی است انتقاد کرده است.

وی در یادداشتی در روزنامه نیویورک‌پست اشاره کرده بخش فارسی «صدای آمریکا» (VOA) باید عملکردش در انتشار اطلاعات ضد ایران را تقویت کند. او نوشته است: لازم است صدای آمریکا عملکرد بهتری در مقابله با پروپاگاندای ایران و انتشار اطلاعات نادرست از سوی این کشور داشته باشد. این برای دولت ترامپ اولویت است.

هوک در ادامه این یادداشت نوشته است: صدای آمریکا در سال ۱۹۴۲ برای منتقل کردن سیاست‌های آمریکا به مخاطبان جهانی پایه‌گذاری شد. بخش فارسی صدای آمریکا که از سوی کنگره تأمین مالی می‌شود سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون دلار بودجه از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی دریافت کرد. اما صدای آمریکا در معرفی آمریکا به ایران با مطالب واقعیت‌محور، قابل‌اعتماد و موثق ناکام بوده است.

کاخ سفید فروردین‌ماه سال جاری در انتقادی تند، شبکه «صدای آمریکا» را سخنگوی «دشمنان آمریکا» توصیف کرده بود. مدیر این شبکه آمریکایی نیز پاسخ تندی به این انتقادات داد.

کاخ سفید همچنین از شبکه صدای آمریکا به دلیل انعکاس سخنان اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در انتقاد از آمریکا نیز به شدت انتقاد کرده بود.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CJP) در واکنش به بیانیه کاخ سفید اعلام کرد که از بیانیه رسمی کاخ سفید در متهم کردن صدای آمریکا (VOA) به تبدیل شدن به «سخنگوی دشمنان آمریکا» و برجسته کردن تبلیغات چین در خصوص بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ بسیار متأسف شده است.

شبکه صدای آمریکا می‌گوید که تحت اداره سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا فعالیت دارد که بر دیگر رسانه‌های دولتی، چون رادیو آزاد اروپا و رادیو آزاد آسیا نیز نظارت دارد.

وزارت خارجه آمریکا هر ساله بودجه‌ای را برای ایجاد جنگ تبلیغاتی علیه ایران در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال این نهاد آمریکایی آبان‌ماه سال ۱۳۹۷ اعلام کرده بود ۴۰ میلیون دلار به نبرد تبلیغاتی با سه کشور ایران، روسیه و چین اختصاص داده است.

«رابرت پالادینو» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آن زمان در جمع خبرنگاران تصریح کرد این رقم را برای حمایت از طرح‌هایی اختصاص داده که به مقابله با «پروپاگاندا و اخبار ساختگی» منتشر شده از سوی کشور‌های خارجی بپردازند.

مقام آمریکایی گفت این بودجه را «مرکز تعاملات جهانی» (Global Engagement Centre) در پایان ماه سپتامبر در راستای این هدف اختصاص داده است.

مرکز تعاملات جهانی نام مرکزی است که زیر نظر وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند و آوریل سال ۲۰۱۶ برای آنچه مقابله با پروپاگاندا (هجمه‌های تبلیغاتی) و اطلاعات نادرست از سوی گروه‌های تروریستی و کشور‌های خارجی خوانده شده، تأسیس شد.

پالادینو گفت: در پایان ماه سپتامبر، مرکز تعامل جهانی ۴۰ میلیون دلار برای حمایت از طرح‌هایی جهت مبارزه با هجمه‌های تبلیغاتی و اطلاعات نادرست منتشر شده از سوی کشور‌های خارجی اختصاص داد.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: این بودجه صرف حمایت از مجموعه‌ای از اقدامات جهت مقابله با هجمه‌های تبلیغاتی و اطلاعات ساختگی منتشر شده از سوی ایران، روسیه و چین خواهد شد.

ادعا‌های واشنگتن در حالی مطرح شده که دولت آمریکا قبلاً هم بودجه‌ای برای هجمه رسانه‌ای و فضاسازی تبلیغاتی علیه ایران در نظر گرفته بود.

انتهای پیام/ 231

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار