کد خبر: ۱۱۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، مرد استرالیایی، از اوقات خود در قرنطینه استفاده کرد تا یک کوکابورای (نوعی پرنده استرالیایی که طبق افسانه‌های بومیان استرالیا وقتی صدای خنده سر می‌دهند از موجودات آسمانی می‌خواهند آتشی بیفروزند تا زمین را گرم و روشن کند و روز آغاز شود) غول‌پیکر خندان بسازد. کاری که به گفته او می‌تواند در این روزهای شیوع کرونا، مردم را خوشحال کند.

دکتر فروردین دلیری، هنرمند و استاد دانشگاه، در هفته‌ای که گذشت این پرنده را به خیابان‌های بریزبن استرالیا آورد و به زودی آن را به شمال، به فستیوال فرهنگی تانزویل می‌برد. 

دلیری می‌گوید: «من ساخت را کریسمس آغاز کردم. بعد طراحیش تغییر کرد و تصمیم گرفتم آن را خندان درست کنم، در حالی که حرکت هم داشته باشد و چیزهای دیگر. کامل نشد. تا اینکه قرنطینه (به خاطر شیوع کرونا) اتفاق افتاد و من زمان کافی داشتم تا برایش خنده بسازم.»

او که اهل تازنویل است و اکنون به خاطر وضع قوانین محدودیت‌های سفر در بریزبن است، می‌گوید که این مجسمه برای شرکت در یک جشنواره چندفرهنگی ساخته شده است. او که متولد ایران است، پیش از مهاجرت به استرالیا، در هند در رشته مجسمه‌سازی تحصیل کرده است. او سازنده مجسمه پایتون فرش عظیم‌الجثه در بوردکین است که از جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. 

او می‌گوید: ساخت این مجسمه کاری از سر عشق است. فستیوالی که در تازنویل برگزار می‌شود قدمتی ۲۵ ساله دارد و شعار آن وحدت در گوناگونی (فرهنگی) است. ما با همه پرندگان و حیوانات بومی به یک شیوه مرتبطیم. این مرحله انتقال است؛ از من یک مهاجر هستم، به من «رسیده‌ام». این توتم‌ها کمک می‌کند که احساس کنیم دیگر «رسیده‌ایم». 

دلیری ادامه می‌دهد: «این یک زمین مشترک است؛ یک سرزمین و یک زیستگاه که برای هزاران سال در مالکیت ساکنان بومی بوده است. این همان چیزی است که هست. در این سرزمین پرندگان به ما می‌خندند.» 

این پرنده اکنون به سایر چیزهای غول‌پیکر مشهور استرالیا می‌پیوندد؛ از گوسفند مرینوس غول‌پیکر گرفته تا موز و هندوانه عظیم‌الجثه. برعکس، دلیری می‌گوید کوکابورای او به شکل شگفت‌آوری جمع و جور و سبک است. ارتفاع آن ۴ و نیم متر، درازای آن ۸ و نیم متر و پهنایش ۲ و نیم متر است و بر روی یک یدک‌کش قایق سوار شده است. به گفته دلیری، محصول نهایی او حاصل تعدادی کار ابتکاری است. در بدنه این پرنده، بیش از ۱۰۰ حلقه فولادی در هم‌تنیده به کار رفته است. نوک مجسمه کوکابورا از فایبرگلس ساخته شده و سیستم صوتی مخصوصی برای تولید صدای خنده ویژه در آن به کار رفته است. همچنین او می‌تواند پرنده‌ها را به راحتی تکان دهد و به اطراف بچرخاند، چرا که در ناحیه دم تعادل ایجاد شده و همه وزن مجسمه در آن نقطه متمرکز نشده است. 

دلیری می‌گوید از زمانی که دخترش ویدیویی کوتاه از آزمایش این مجسمه را در توییتر منتشر کرده، از سیل پیام‌های محبت‌آمیز غافلگیر شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار