کد خبر: ۱۱۶۲۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه همه ساله شاهد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع هستیم، گفت: مسوولان همه ساله در آتش‌سوزی‌ها غافلگیر می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، آتش یک هفته‌ای است که به جان جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد افتاده و از سردسیر تا گرمسیر در آتش‌سوزی‌هایی که علت برخی از آنها هنوز مشخص نشده می‌سوزد.

هفته گذشته آتش بیش از 200 هکتار از مراتع گچساران را نابود کرد و دو شبانه روز است که منطقه حفاظت شده خائیز دهدشت در حال سوختن است و ظهر روز گذشته هم ارتفاعات مشرف به روستاهای کره در منطقه سردسیری دنا طعمه حریق شد که با حضور محیط‌بانان در همان ساعات اولیه آتش مهار شد اما هنوز خطر آتش‌سوزی در این استان وجود دارد.

در مناطق سردسیری بویراحمد و دنا با بارش‌های خوب، علوفه‌های زیادی در مراتع و جنگل‌ها شاهد هستیم که با گرم شدن هوا و خشک شدن این علوفه خطر آتش‌سوزی وجود دارد که می‌طلبد قبل از اینکه فاجعه گچساران و دهدشت در این مناطق رخ دهد کاری صورت گیرد.

امید سجادیان فعال زیست محیطی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آتش‌سوزی‌ها به خبرنگار فارس گفت: با توجه به پوشش جنگلی همه ساله آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان را شاهد هستیم اما نکته جالب اینجاست که همه ساله مسوولان و مدیران ما در این آتش‌سوزی‌ها غافلگیر می‌شوند.

وی ادامه داد: در استان 6 ماه فصل بارندگی و 4 ماه فصل خشک داریم که مسوولان ما می‌توانند در فصول ترسالی برای ایام خشک که احتمال آتش‌سوزی‌ها وجود دارد برنامه‌ریزی کنند اما این کار را انجام نمی‌دهند و نتیجه‌اش می‌شود آنچه امروز در خائیز می‌بینیم.

این فعال زیست محیطی در ادامه افزود: در آتش‌سوزی خائیز نیروهای واحد و افراد آموزش دیده وجود ندارد، متاسفانه اختلاف مانع رسیدگی به وضع موجود و مهار آتش شده است، کاش مسوولان به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند و در آمادگی باشند که در صورت وقوع آتش، در همان ساعات اولیه مهار شود.

سجادیان در ادامه با اشاره به اینکه 80 تا 90درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است، گفت: زمین‌خواری، اختلاف میان جوامع محلی که منجر به آتش زدن جنگل‌ها و مراتع می‌شود، ذغال‌گیری و یا سودجویی شکارچیان و بی‌احتیاطی افراد در روشن کردن آتش و انداختن ته مانده سیگار همه از علل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع استان است.

وی با بیان اینکه طی سال‌های اخیر با حفاظت خوبی که در منطقه خائیز صورت گرفته بود شاهد افزایش گونه‌های جانوری و حتی گیاهی در این مناطق بودیم، گفت: با این آتش‌سوزی بخشی از جانوران از بین رفتند و آن تعدادی هم که زنده می‌مانند به دلیل نبود علوفه و مواد غذایی از منطقه خارج می‌شوند و وارد منطقه ناامن می‌شوند که متاسفانه توسط شکارچیان شکار می‌شوند.

انتهای پیام/82024

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار