کد خبر: ۱۱۶۳۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۵

سلامت نیوز:برای پیشگیری از بروز همه‌گیری بیماری‌های میکروبی یا ویروسی، توجه به نکات بهداشتی حین آماده‌سازی غذا براساس دستورالعمل وزارت بهداشت اهمیت زیادی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، البته باید توجه داشت که توجه به این دستورالعمل‌های بهداشتی مختص دوران همه‌گیری ویروس کووید-19 نبوده و بهتر است در مواقع بروز هرگونه همه‌گیری باکتریایی یا ویروسی به این مسائل بهداشتی توجه کنیم. احتمالا با برخی از اینها آشنا هستید، با این حال مرور این نکات مهم برای یادآوری همیشه الزامی است: افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی بهتر است در فرآیند آماده‌سازی غذا در منزل مشارکت نکنند.

در صورتی که مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مجبور به تهیه غذا هستند، حتما در آشپزخانه از ماسک استفاده کنند. قبل از انجام فرآیند آماده‌سازی و تهیه مواد غذایی، دست‌ها را با آب گرم و صابون به مدت 20 ثانیه بشویید و سپس دست‌ها را کاملا خشک کنید. حین آماده‌سازی غذا باید از دستکش استفاده شود. دستکش‌های یک‌بار مصرف برای این‌کار مناسب هستند و باید پس از اتمام کار در سطل زباله دور انداختهشوند.

به انتقال عوامل میکروبی از غذای خام به غذای پخته «آلودگی متقاطع» گفته می‌شود. برای پیشگیری از آلودگی متقاطع حین آماده‌سازی مواد غذایی باید دقت کرد ابزارهایی مثل چاقو و قاشق و... که در تماس با مواد غذایی خام بودند نباید با مواد غذایی پخته در تماس باشند. سطوح و تجهیزات مورد استفاده برای آماده‌سازی غذا در آشپزخانه باید ضدعفونی شوند تا احتمال انتقال میکروب‌های بیماری‌زا کاهش پیدا کند.

گفته شده است باید برای نظافت سطوح و تجهیزات از پارچه‌های جداگانه استفاده شود تا از پراکندگی احتمالی ذرات عفونی و میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا پرهیز شود.طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، برای ساخت محلول ضدعفونی‌کننده باید مقدار پنج میلی‌لیتر معادل یک قاشق چایخوری از محلول سفیدکننده خانگی را در 750 میلی لیتر آب معادل حدود چهار لیوان حل کرد. از این محلول برای ضدعفونی‌کردن ظروف، سطوح و پارچه‌های تنظیف می‌توان استفاده کرد. از آب‌جوش نیز می‌توان برای ضدعفونی‌کردن ظروف استفاده کرد.

برچسب ها: غذا ، نکات بهداشتی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار