کد خبر: ۱۱۶۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳

حسینعلی حاجی دلیگانی

نماینده مجلس

متاسفانه گرانی بدون هیچ نگرانی به راه خود ادامه می دهد، زیرا امیدی به مدیریت مسوولان برای کنترل گرانی و تورم نیست. اما از همه بیشتر در خصوص افزایش قیمت ارز نگرانی وجود دارد چرا که هر مقدار افزایش قیمت ارز ولو ناچیز، بسیاری از مبادلات اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و ثبات اقتصادی را متزلزل می‎کند. بنابراین بانک مرکزی بایدبه همراه تیم اقتصادی دولت تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت آن در نظر بگیرند.

البته بدترین حالت این است که افزایش قیمت ارز در کشور باعث بالا رفتن بیشتر قیمت کالاهای اساسی شود و این مساله بیشتر برای اقشار اسیب پذیر نگران کننده است. بی شک حقوق بگیران در کوران گرانی ها بیشترین لطمه را می بینند زیرا دریافتی مشخصی دارند و هرچقدر که قیمت ها بالا برود، تنها منبع درآمدی که بتوانند جبران گرانی ها را بکنند، حقوق ناچیزی است که سرماه دریافت می کنند.

البته با توجه به شناخت و عملکرد همتی رئیس بانک مرکزی در گذشته و اظهاراتی که به تازگی مطرح کرده، امید می رود هرچه زودتر با برنامهریزی نسبت به کنترل و نظارت بر قیمت ارز اقدام کند، اما این مهم باید هرچه زودتر انجام شود و نمی توان زیاد منتطر ماند تا گرانی ها هر بلایی که دلش می خواهد بروزگار مردم بیاورد.

از آنجا که بسیاری از مشاغل، گرانی ارز را بهانه ای برای گران کردن کالاها مطرح می کنند، افزایش قیمت ارز میتواند، بسیاری از مبادلات اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد. نکته مهمتر اینکه سرمایه و سرمایه گذار در شرایط ثبات تمایل به فعالیت سالم دارند و گرانی های بی حساب و کتاب، ثبات اقتصادی را متزلزل کند، بنابراین بانک مرکزی باید به همراه تیم اقتصادی دولت تدبیری برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز در نظر بگیرند. متاسفانه این نگرانی از عملکرد دولت وجود دارد که توجهی به شرایط ندارد و مشاهده برخی مباحث در کشور این فکر را تداعی میکند که دولت از افزایش قیمتها نه تنها بسیار ناراحت نمیشود، بلکه در برخی موارد به استقبال گرانی می رود. به طور مثال در زمان ارائه سهام شرکتهای خودش قیمت هر واحد را بالا نگه میدارد اما بعد در زمان واگذاری بیش از ۲۰ واحد بزرگ مانند نیشکر هفت تپه یا هپکو، آنها را با دهها برابر قیمت واقعی به اشخاص میدهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار