کد خبر: ۱۱۶۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان‌غربی از تحت کنترل قرار گرفتن وضعیت داروی انسولین قلمی در استان خبر می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، در هفته‌های اخیر کمبود انسولین قلمی که جزو داروهای وارداتی است، موجب نگرانی بیماران دیابتی در استان شده است؛ به طوری که نمی توانند انسولین قلمی مورد نیاز را به راحتی تهیه کنند.

آخرین وضعیت انسولین قلمی

فاطمه آقازاده مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی در زمینه علت کمبود داروی انسولین قلمی در بازار و ارائه راهکارهای لازم در این زمینه گفت: طی چند هفته اخیر ما با مشکل کمبود یک سری از اقلام انسولین از جمله انسولین قلمی و پر مصرف خارجی novorapid مواجه بودیم که کمبود سراسری بوده و نتیجتا در استان ما هم کمبود آن محسوس است. که بطور جدی موضوع از سوی مسئولین سازمان غذا و دارو در دست پیگیری است.
مدیر نظارت و ارزیابی مواد و فرآورده های داروئی معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی معاونت غذا و دارو  مشکل در حال رفع می باشد و طی هفته جاری تعداد محدودی از این دارو بصورت سهمیه از سوی سازمان غذا و دارو به این استان اختصاص یافته که به تدریج در داروخانه های معین استان توزیع می شود.

آقازاده گفت: به منظور تامین نیاز بیماران استان در مرحله اول در اواخر هفته گذشته تعدادی از این داروها در سطح استان توزیع شده و مرحله دوم در حال توزیع می‌باشد.

وی تصریح کرد: شهروندان عزیز برای اطلاع از لیست داروخانه های معین در کلیه نقاط استان می توانند از ساعت ۸ صبح الی ۲۰ عصر با شماره تلفن رایگان ۱۹۰ تماس بگیرند و از داروخانه های معین مطلع گردند تا بدون اتلاف وقت داروی مورد نیاز را تهیه فرمایند.

از خرید ماسک های تقلبی اجتناب کنید

مینا عبدالعلی زاده مسئول روابط عمومی معاونت غذا و داروی آذربایجان‌غربی گفت: در شرایط فعلی کمبود جهانی ماسک، عده‌ای افراد سودجو اقدام به تهیه این ماسک‌های سه لایه می‌کنند که در ظاهر شبیه ماسک‌های سه لایه هستند ولی در باطن فاقد هر گونه لایه محافظتی می‌باشند.

وی ادامه داد: این موارد تخلف در خصوص ماسک‌های سوپاپ دار (N۹۵، N۹۹،FFP۲، FFP۳) که در بین مردم به فیلتردار مصطلح است نیز مشاهده می‌شود؛ عدم استفاده از لایه‌ای حفاظتی باعث می‌شود به جای کارایی ۹۴ درصد و به بالای این نوع ماسکها، فقط ۱۰ درصد از ورود ذرات ممانعت می‌کند، لازم به ذکر است دوخت استفاده شده در تولید ماسک‌های پزشکی دوخت اولتراسوند می‌باشد که درزهای ایجاد شده توسط آن غیر قابل نفوذ میکرو ارگانیسم‌ها است. ماسک‌های تولیدی در کارگاه‌های زیرزمینی و عدم انجام فرآیند استریلیزاسیون که می‌تواند عامل انتقال میکروب باشد.

وی گفت: از خرید ماسک‌های تقلبی اجتناب کنید؛ ماسک‌هایی که در زیرپله‌ها و ‌واحدهای غیرمجاز تولید می‌شود، نه‌تنها هیچ‌گونه مجوز تولید ندارد بلکه با قیمت‌های گزاف و ‌گاهی با برچسب‌های تقلبی خارجی فروخته می‌شود. ‌این ماسک‌های تقلبی که اکثراً بدون نام و نشان و فقط در یک بسته‌بندی ساده پلاستیکی عرضه می‌شود، فاقد ‌کارایی مطلوب است و با بررسی اولیه برخی از آنها متوجه می‌شویم که فاقد لایه‌های فیلتری مناسب مثل اسپان باند و ملت بلون هستند و در عین حال در قسمتی که سوپاپ هوا ‌نصب شده، شکافی وجود دارد که هوا و عوامل بیماری‌زا بدون عبور از هیچ لایه‌ای وارد مجاری تنفسی شخص می‌شود و ‌نمی‌تواند مانع تنفس ذرات بیماری زا شود.‌

عبدالعلی زاده در خصوص قیمت ماسک توزیعی افزود: برخی افراد نیز با آگاهی از نیاز مردم، به تهیه ماسک به عنوان عامل ایجاد کننده آرامش روانی، با تولید در کارگاه‌های زیرزمینی غیر مجاز تلاش دارند تا به قیمت چند برابری در بازار بفروشند. همین امر باعث شده که قیمت هر عدد ماسک ساده و سوپاپ دار نیز به چندین برابر قیمت واقعی برسد.

معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی به منظور ساماندهی قیمت ماسک های تنفسی در جلسه ای که در مورخ یازدهم فروردین ماه سال جاری با حضور تولیدکنندگان استانی، نماینده سازمان صمت، مدیر نظارت و ارزیابی ملزومات و تجهیزات پزشکی برگزار شد، قیمت مصوب ماسک سه لایه و پنج لایه و کارگاهی به شرح زیر اعلام کرد:

ماسک سه لایه کاسه ای با برند سین لس ۱۶۰۰۰ ریال (قیمت درب کارخانه)، ۱۸۸۰۰ ریال (قیمت توزیع کننده)، ۲۳۵۰۰ ریال (قیمت مصرف کننده) تعیین گردید.

ماسک پنج لایه درمان کار ۵۰۷۰۰ ریال (قیمت درب کارخانه)، ۵۸۳۰۰ ریال(قیمت توزیع کننده)، ۷۰۰۰۰ ریال (قیمت مصرف کننده) و همچنین قیمت ماسک های سه لایه تولیدی کارگاه های فعال در استان نیز ۱۲۰۰۰ ریال (قیمت درب کارگاه)، ۱۳۸۰۰ ریال (قیمت توزیع کننده)، ۱۶۵۰۰ ریال (قیمت مصرف کننده) تعیین گردید.

48

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار