کد خبر: ۱۱۶۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
مهر گزارش می‌دهد؛
شهرکرد- گل محمدی از محصولات جدید بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود که توسعه کشت این محصول نقش مهمی در تحقق شعار سال در این استان می تواند ایفا کند.

خبرگزاری مهر - گروه استان: گل محمدی از محصولات مهم بخش کشاورزی به شمار می‌رود که در صنعت تولید اسانس و گلاب مورد توجه قرار گرفته است. کشت گل محمدی در گذشته تنها در استان اصفهان کشت می شده است که هم اکنون این محصول بخش کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور از جمله چهارمحال و بختیاری در حال تولید است.

استقبال و خرید اسانس گل محمدی توسط کشورهای اروپایی از طرفی و نیاز پایین گیاه گل محمدی به آب سبب شده است که کشت این محصول بیش از گذشته مورد توجه قرار بگیرد.

اراضی زیر کشت گل محمدی در استان چهارمحال و بختیاری سال به سال در حال افزایش است و کشاورزان به سمت تولید گل محمدی گرایش پیدا کرده اند. هم اکنون بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به کشت گل محمدی اختصاص یافته است.

گل‌های محمدی تولیدی به کارخانه‌های اسانس گیری در استان‌های یزد و اصفهان ارسال می‌شوند و اسانس تولیدی توسط این کارخانه‌ها صادر می‌شود.

کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری از ۱۰ سال گذشته در این استان به صورت اقتصادی آغاز شده است و کشاورزان رضایت خوبی از کشت این محصول کشاورزی دارند مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: کشت گل محمدی در چهارمحال و بختیاری از ۱۰ سال گذشته در این استان به صورت اقتصادی آغاز شده است و کشاورزان رضایت خوبی از کشت این محصول کشاورزی دارند.

ابراهیم شیرانی با بیان اینکه هم اکنون بیش از ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری زیر کشت گل محمدی است، عنوان کرد: ۳۵۰ هکتار از اراضی زیر کشت بارور است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در سال گذشته ۶۰۰ تن گل محمدی در چهارمحال و بختیاری تولید شد.

وی با اشاره به اینکه میزان سطح بارور زیر کشت گل محمدی در این استان در سالجاری افزایش یافته است، بیان کرد: پیش بینی می‌شود که بیش از یک هزار تن گل محمدی در این استان در سالجاری تولید شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین اراضی زیر کشت گل محمدی در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و لردگان قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه کشت گل محمدی موجب ایجاد اشتغال شده است، گفت: هر هکتار زیر کشت گل محمدی حدود ۱۵ شغل ایجاد می‌کند.

هزینه‌های پایین کشت گل محمدی

نیاز پایین گل محمدی به آب و مقاوم بودن این گیاه به شرایط خشکسالی از امتیازهای مهم برای کشت این گیاه به شمار می‌رود.

کارشناس بخش کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار مهر عنوان کرد: گل محمدی درآمد بسیاری خوبی برای کشاورز به همراه دارد و هزینه‌های کشت، داشت و برداشت این محصول نسبت به سایر محصولات تولیدی بخش کشاورزی پایین‌تر است.

بهنام امینی با اشاره به اینکه نیاز پایین به آب، مقاوم بودن در برابر خشکسالی و آفات از ویژگی‌های مهم این گیاه به شمار می‌رود، بیان کرد: زمان مشخص یک ماهه برداشت از دیگر ویژگی‌های این گیاه به شمار رود که کشاورزان برنامه ریزی های لازم برای استخدام نیرو و فروش محصول می‌توانند انجام دهند.

این کارشناس گفت: برداشت محصول بسیار آسان است و نیاز به تجهیزات و هزینه‌های بالا ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کشت گل محمدی بسیاری اقتصادی است، عنوان کرد: گل محمدی به صورت تر یا خشک فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: هم اکنون گل محمدی خشک شده در صنعت شیرینی پزی مورد توجه قرار گرفته است و محصولات مختلفی با این محصول بخش کشاورزی تولید می‌شود.

این محقق و پژوهشگر با بیان اینکه شرایط آب و هوایی استان چهارمحال و بختیاری مناسب برای توسعه کشت گل محمدی است، بیان کرد: بررسی‌ها و پژوهش‌های انجام شده طی ۱۰ سال گذشته از کشت این محصول مشخص شده که کیفیت گل محمدی تولیدی چهارمحال و بختیاری به واسطه تولید در ارتفاعات بسیار بالا و دارای اسانس درجه یک است.

وی ادامه داد: واحدهای فرآوری تولید اسانس گل محمدی این استان را به واسطه کیفیت بالاتر با قیمت‌ها بالاتری نسبت به محصول سایر استان‌ها خریداری می‌کنند.

نبود کارخانه فرآوری و اسانس گیری از مهمترین مشکلات کشاورزان فعال در زمینه تولید گل محمدی است یکی از کشاورزان فعال در بخش تولید گل محمدی در گفت و گو با خبرنگار مهر با بیان اینکه از کشت گل محمدی درآمد خوبی دارم، بیان کرد: تولید کشت گل محمدی با توجه به هزینه‌های پایین صرفه اقتصادی خوبی دارد.

حسینی با بیان اینکه نبود کارخانه فرآوری و اسانس گیری از مهمترین مشکلات کشاورزان فعال در زمینه تولید گل محمدی است، تاکید کرد: کشاورزان مجبور هستند که محصولات تولیدی خود را به سایر استان‌ها ارسال کنند.

وی تاکید کرد: احداث کارخانه فرآوری و اسانس گیری در استان نقش مهمی در افزایش درآمد کشاورزان و کاهش ضایعات این بخش ایفا می‌کند و از مسئولان خواستار این هستیم که تمهیدات لازم را برای جذب سرمایه گذار و احداث کارخانه فرآوری در خود استان فراهم کنند.

توسعه کشت گل محمدی از ظرفیت‌های مهم در بخش کشاورزی این استان به شمار می‌رود و توسعه کشت این محصول نقش مهمی در تحقق شعار سال در این استان می‌تواند ایفا کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار