کد خبر: ۱۱۶۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲
معاون اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان که حدود دو سال پیش به دلیل کوتاهی در پروژه انتقال گورخرهای ایرانی مقصر شناخته و عزل شده بود، همچنان معاون است!

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، اواسط سال 1397 بود که پنج رأس گورخر ایرانی در پروژه انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر تلف شدند و این امر، واکنش‌های متعددی را در رسانه‌ها به همراه داشت.

عزل معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان به دلیل قصور و کوتاهی در پروژه انتقال گورخر ایرانی مهم‌ترین خبری بود که آن زمان (نوزدهم مهرماه سال 1397) در رسانه‌ها منتشر و برجسته شد؛ چنانچه در تصویر و «اینجا» زیر مشاهده می‌شود:

مدیرکل وقت حفاظت محیط‌زیست استان سمنان که بعدتر او نیز به دلایل دیگر بازداشت شد، همان زمان از عذرخواهی رسمی و عزل معاون محیط طبیعی محیط‌زیست استان سمنان به دلیل قصور و کوتاهی در پروژه انتقال گورخر ایرانی خبر داده بود.

«عباسعلی دامن‌گیر» ضمن اظهار تأسف بابت تلف شدن پنج رأس گورخر در پروژه انتقال از پارک ملی توران به پارک ملی کویر، از تمام مردم، دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش و مسؤولان سازمان، رسماً عذرخواهی و معاون محیط‌زیست طبیعی آن استان را از سمتش عزل کرده بود.

وی هدف از این پروژه را حفظ این‌گونه بومی ایران بیان کرده و افزوده بود: یکی از دلایلی که این اتفاق ناگوار رخ داده قصور، کوتاهی و اشتباه کارکنان در این امر خطیر است و به همین دلیل معاونت محیط طبیعی استان به‌عنوان مدیر پروژه از سمتش عزل شد و با تمام کسانی که به‌طور مستقیم در جریان انتقال این‌گونه ارزشمند جانوری دخیل بوده و اشتباهات آن‌ها برای این اداره محرز شده از جمله رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان برخورد قاطع و قانونی به عمل خواهد آمد.

اما بررسی‌های خبرنگار فارس نشان می‌دهد که «بهرام‌علی ظاهری»، معاون وقت محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان نه‌تنها از سمت خود عزل نشده، بلکه با همان سمت «معاون محیط‌طبیعی» درباره حیات‌وحش و کبک دری در یک برنامه تلویزیونی گفت‌وگو می‌کند.

او دیگر در حوزه حیات‌وحش کار نمی‌کند!

خبرنگار فارس برای پیگیری بیشتر ماجرا با «امیر عبدوس»، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان گفت‌وگو کرد.

عبدوس در پاسخ به چرایی حضور معاون برکنارشده در برنامه تلویزیونی می‌گوید: «وقتی من به سمنان آمدم، ایشان دوباره آمد؛ اما دیگر در حوزه حیات‌وحش کار نمی‌کند. او از حوزه حیات‌وحش برکنار شده و دیگر در این حوزه کار نمی‌کند؛ اما "معاون محیط طبیعی" است»!

وی در پاسخ به این پرسش که آقای ظاهری همان موقع هم معاون محیط‌طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان بود و الآن هم هست و این شائبه به وجود می‌آید که این برکناری صوری بوده، تصریح کرد: «حوزه حیات‌وحش بر اساس تشکیلات، از حوزه محیط طبیعی جدا شده و ایشان "معاون فنی" است»!

وقتی از مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان پرسیدیم پس چرا ایشان درباره حیات‌وحش و کبک دری با همان عنوان «معاون محیط طبیعی» در تلویزیون سخن می‌گوید، گفت: «حیات‌وحش زیر نظر معاون فنی نیست؛ حوزه حیات‌وحش زیر نظر معاونت نظارت و پایش امور را پیگیری می‌کند».

به گزارش فارس؛ نکته مهم در این ماجرا، دوگانگی سخنان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان است که یک‌بار درباره بهرام‌علی ظاهری می‌گوید او «معاون محیط طبیعی» است و بار دیگر سمتش را «معاون فنی» عنوان می‌کند.

از طرفی، مخاطبان رسانه‌ها و دوستداران محیط‌زیست و حیات‌وحش از چرایی این برکناری صوری پرسش می‌کنند؛ فردی که در یک پروژه مهم قصور داشته و عزل شده، امروز در همان معاونت یا معاونت مشابهی مسؤولیت دارد و این امر باید پیگیری شود.

انتهای پیام/2249/م/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار