کد خبر: ۱۱۷۰۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به حمایت برخی کشورها از ژنرال خلیفه حفتر، گفت که ابوظبی، طرفی است که از وی با پول و سلاح حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه بار دیگر تأکید کرد که امارات عربی متحده به لیبی سلاح ارسال کرده است.

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از اوغلو گزارش داد که «مصر، فرانسه و مزدورانی از کشورهای همسایه، از حفتر حمایت می‌کنند، ولی ابوظبی، طرفی است که از وی با پول و سلاح حمایت می‌کند».

وی در عین حال گفت که ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نیروهای شرق لیبی نخواهد توانست جنگ در لیبی را به سود خود به پایان برساند.

این دیپلمات ترکیه‌ای همچنین تأکید کرد که «هر گونه توافقی که در شرق دریای مدیترانه حاصل شود و ترکیه، یک طرف آن نباشد، باطل است».

اوغلو در واکنش به کشته شدن شهروند سیاه پوست آمریکا توسط پلیش این کشور هم گفت که «غیر قابل قبول است که پلیس، شخصی را به این شیوه به قتل برساند».

منابع خبری آمریکا گزارش دادند که در پی اعتراضات و ناآرامیها در ایالات این کشور که به دنبال قتل وحشیانه «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی شروع شده است طی چند روز گذشته حداقل یازده نفر کشته شده‌اند. 

 کشته شده‌ها از شهروندان شیکاگو در ایلینوی، دیترویت در میشیگان، اوماها در نبراسکا، دیونپورت در آیووا، اوکلند در کالیفرنیا و لوئیسویل در کنتاکی هستند و بیشتر قربانیان هم از سیاه پوستان هستند. 

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

ترکیه از زمان موافقت پارلمان این کشور با اعزام نیروی نظامی به لیبی جهت حمایت از دولت وفاق ملی که از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده، رسماً از این دولت حمایت سیاسی و نظامی می‌کند.

در همین ارتباط، احمد المسماری، سخنگوی نیروهای وابسته به ژنرال خلیفه حفتر، مدعی شد که ترکیه یک کشتی حامل تانک به دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج ارسال کرده است.

به گفته المسماری، نیروهای تحت امر حفتر، یک کشتی باری ترکیه را که در بندر مصراته لیبی پهلو گرفته رصد کرده است. براساس ادعای نیروهای حفتر، این کشتی حامل تانک‌های «ام 60» بوده است.

به گفته نیروهای حفتر، کشتی پهلو گرفته در بندر مصراته، متعلق به یک شرکت ترکیه‌ای است و ناوچه‌های ترکیه این کشتی را تا بندر مذکور همراهی کرده‌اند.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

ژنرال حفتر از ۱۵ فروردین سال ۱۳۹۸ با چراغ سبز عربستان سعودی و حمایت سیاسی و تسلیحاتی این کشور و کشورهای عربی مصر و امارات درصد تصرف شهر طرابلس (پایتخت رسمی لیبی و محل استقرار دولت سراج) برآمد ولی با ورود نظامی ترکیه و حمایت‌های قطر این حملات بی‌نتیجه ماند و طی چند ماه گذشته نیروهای حفتر متحمل شکست‌های سنگینی شده‌اند.

انتهای پیام/م

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار