کد خبر: ۱۱۷۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۰
قانونگذاران آمریکایی گفتند، طرح مجازات مقام‌های چینی بابت رفتارهایشان علیه اقلیت مسلمان اویغور این کشور، پیامی واضح در حمایت از این اقلیت است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح با هدف سوق دادن دولت واشنگتن در ترغیب پکن در زمینه حقوق بشر مطرح شده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در مراسم امضای این طرح گفت: در سال‌های گذشته، یک تعهد واقعی برای روشن کردن چراغ حقوق بشر در چین و افرادی که متاثر از آن بوده‌اند، وجود داشته است.

مجلس نمایندگان آمریکا تحت کنترل دموکرات‌ها و سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان این طرح را با اتفاق آرا برای اعمال تحریم‌ها علیه مسئولان سرکوب اویغورها در سین‌کیانگ چین و پس از آن تصویب کردند که سازمان ملل تخمین زده بیش از یک میلیون مسلمان در این استان غربی چین در بازداشت هستند.

در این طرح به "چن کوآنگو"، از اعضای کمیته مرکزی حزب حاکم چین به عنوان کسی اشاره شده که عامل اصلی نقض گسترده حقوق بشر علیه مسلمانان است.

کریس اسمیت، نماینده جمهوری خواهان و از حامیان اصلی این طرح گفت:‌ این یک نسل کشی است. بیش از یک میلیون انسان در اردوگاه‌های کار اجباری هستند. میلیون‌ها تن دیگر نیز هر روز مورد ارعاب قرار می‌گیرند.

چین این سوءرفتار را رد می‌کند.

ارسال این طرح برای امضا و تبدیل شدن به قانون یا وتو توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با یک بازه زمانی ۱۰ روزه بدون در نظر گرفتن روزهای یکشنبه آغاز می‌شود اما بدون امضای ترامپ هم به قانون بدل می‌شود.

رای گیری مجلس نمایندگان آمریکا برای این طرح نخستین استفاده از رأی‌گیری به صورت نیابتی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بود. جمهوری خواهان به دنبال جلوگیری از آن بودند، چون سوالاتی درباره سرنوشت آن مطرح شده بود.

روابط بین واشنگتن و پکن در حالی به شدت دچار تنش شده که ترامپ، چین را مقصر بدتر شدن پاندمی ویروس کرونا می‌داند. دولت واشنگتن اخیرا به دنبال پایان دادن وضعیت ویژه برای هنگ کنگ نیز بوده، چون پکن قانون جدید امنیت ملی را برای این دولتشهر وضع کرده است.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار