کد خبر: ۱۱۷۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
چندسالی است که قیمت مسکن در شهرستان گناوه به طور نجومی در حال افزایش است به نحوی که قیمت زمین در شهرستان گناوه با کلان شهرهای کشور رقابت می‌کند و با این افزایش خارج از اصول، خرید مسکن به رؤیایی تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان گناوه، مسکن از گذشته تاکنون جز نیازهای اصلی جوانان بوده و مسکن ارزان راهی برای تسهیل ازدواج جوانان و تشکیل خانواده است.

چندسالی است که قیمت مسکن در شهرستان گناوه به طور نجومی در حال افزایش است به نحوی که قیمت زمین در شهرستان گناوه با جمعیت کم و امکانات محدود شهری، با کلان شهرهای کشور رقابت می‌کند و با این افزایش خارج از اصول کرایه و رهن، تشکیل خانواده سخت و همچنین قدرت خرید مسکن برای بیشتر اقشار مردم به شدت کاهش یافته و خانه‌دارشدن به رؤیایی تبدیل شده است.

اما علت گرانی خارج از اصول مسکن در شهر و حتی روستاهای اطراف گناوه چیست؟

مشاورین املاک یکی از علل افزایش قیمت مسکن

قنواتی در این‌رابطه اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن و معامله باعث افزایش سود کمیسیون بنگاه‌داران و مشاورین املاک می‌شود و به همین دلیل عده‌ای از بنگاه‌داران با افزایش خارج از منطق و اصول قیمت مسکن، سعی در کسب سود بیشتر خود را دارند.

این شهروند گناوه‌ای ادامه داد: عده‌ای دیگر از بنگاه‌داران به طور مثال ملکی که از طرف مالک یک میلیارد تومان قیمت فروش آن اعلام شده با فروش بالاتر از قیمت اعلامی مالک، به دنبال سود حتی ده‌ها میلیونی هستند که به این شکل شاهد افزایش بی‌رویه قیمت مسکن هستیم.

کهزادی از شهروندان گناوه‌ای گفت: بنگاه‌دارانی وجود دارند در هنگام راکدی بازار با خرید و فروش سوری سعی در بالا نگه‌داشتن قیمت املاک می‌کنند.

یکی دیگر از شهروندان نیز بیان داشت: بعضی دیگر از مشاورین املاک، خود بعضی از املاک را خریداری می‌کنند و با افزایش قیمت چند برابر قیمت قبل می‌فروشند، عدم نظارت بر بنگاه‌داران سبب این اتفاق شده است که باید مسؤول صنف برای بنگاه‌ها سقف تعیین کند و دستگاه‌های نظارتی و بازرسین به طور مرتب کنترل کنند، دولت و قوه قضاییه بر بازار ارز و دلار نظارت می‌کنند اما بر بازار مسکن نظارتی وجود ندارد تا شاهد آن باشیم قیمت زمین در شهرستان گناوه با محلات بالا شهر تهران رقابت کند.

اما مشاورین املاک دلایل دیگری را عامل بالا رفتن قیمت ملک می‌دانند.

حسن دشتی نایب رییس صنف مشاورین املاک در رابطه با علت گرانی ملک در شهرستان گناوه اظهار داشت: فروشنده‌ها به دلیل تعیین قیمت توسط خود آن‌ها عامل بالا رفتن قیمت ملک هستند و ما نیز به دلیل امرار معاش خود مجبور به تبعیت از آن‌ها هستیم.

علی انصاریان مشاور املاک در گناوه، تعطیلی بازار و تجارت در ایام کرونا را عامل دیگر افزایش قیمت ملک می‌داند. وی می‌گوید: بعضی از سرمایه‌داران گناوه‌ای قبلا با خرید و فروش اجناس سرمایه خود را در گردش داشتند که با تعطیلی اکثر صنوف و تجارت با کشورهای خارجی، نقدینگی میلیاردی مازاد خود را وارد بازار مسکن می‌کنند.

غلامرضا خواجه‌گیری یکی دیگر از مشاوران املاک در گناوه نیز در این رابطه بیان داشت: نرخ ملک در شهر ما تنها فروشنده تعیین می‌کند و فروشنده به دلیل نیاز به خرید وسیله دیگر ملک خود را می‌فروشد که افزایش قیمت ملک ناشی از افزایش قیمت باقی اجناس و تورم در کشور است و قیمت املاک متناسب با بالارفتن قیمت سایر موارد مانند خودرو در کشور، بها ملک نیز بالا می‌رود.

عدم اجرای مالیات بر خانه‌های خالی عامل دیگر افزایش قیمت مسکن

یکی دیگر از شهروندان گناوه‌ای که نخواست نامش فاش شود گفت: بعضی از سرمایه‌داران، سرمایه خود را به بازار مسکن وارد کرده‌اند و یک فرد صاحب چندین خانه است و علاوه بر شغل اصلی خود، با اجاره به طور مثال پنج واحد مسکونی شخصی ماهانه چندین میلیون تومان کسب می‌کند.

وی افزود: چرا باید چنین فردی که صاحب چندین واحد مسکونی خالی است و سبب کاهش عرضه و بالارفتن قیمت مسکن می‌شود  و از این طریق علاوه بر کار ثابت خود درآمد کسب می‌کند، مالیاتی پرداخت نکند؟ این افراد سرمایه خود را به جای استفاده در تولید به بازار مسکن بدلیل عدم واریز مالیات وارد می‌کنند و باعث بالارفتن قیمت خرید، اجاره و رهن مسکن می‌شوند.

عدم تعدیل عرضه و تقاضا توسط دولت

شاعری شهروند گناوه‌ای از عوامل افزایش قیمت مسکن را عدم تعادل بین نیاز جوانان و وجود زمین و مسکن در شهرستان گناوه می‌داند. وی می‌گوید: در حالی‌که در دولت ریاست جمهوری ‌قبل با ایجاد طرح مسکن مهر بسیاری از جوانان به آسانی و با کمترین قسط و هزینه صاحب خانه شدند و از این طریق قیمت زمین و مسکن نیز تعدیل شد اما متاسفانه اکنون با تعطیلی طرح مسکن مهر توان خانه‌دار شدن به دلیل کاهش عرضه با قیمت در حد توان مردم و افزایش تقاضا به شدت بالا رفته است.

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار