کد خبر: ۱۱۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینگه برای بازگشایی سینماها در هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: نباید فکر کنیم که مسابقه‌ای برای بازگشایی بین بخش‌های مختلف وجود دارد و احتمالاً اگر تاپایان خرداد اتفاقی رخ ندهد، شاهد بازگشایی اماکن فرهنگی باشیم.

وارد موج دوم شیوع کروناویروس در ایران شده‌ایم؟

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینگه برای بازگشایی سینماها در هفته آینده تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت: نباید فکر کنیم که مسابقه‌ای برای بازگشایی بین بخش‌های مختلف وجود دارد و احتمالاً اگر تاپایان خرداد اتفاقی رخ ندهد، شاهد بازگشایی اماکن فرهنگی باشیم.

دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان اینکه بازگشایی در کشورهای دنیا که درگیر با بیماری کرونا بودند و در دوره افول موج اول به سر می‌برند، آغاز شده و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، گفت: بازگشایی‌ها تدریجی و مرحله‌ای صورت می‌گیرد و دو متغیر و معیار برای بازگشایی‌ها مد نظر داریم.

وی ادامه داد: بازگشایی‌ها بر اساس دو متغیر ضروری بودن مشاغل و کم‌خطر بودن آن‌ها با اولویت انجام می‌شود و گام آخر در بازگشایی‌ها، مشاغلی است که ضرورت کمتری دارند و یا لوکس تلقی می‌شوند.

جهانپور درباره بازگشایی سینماها تصریح کرد: در گام نخست، بازگشایی برای تولیدات سینمایی و تلویزونی با ابلاغ پروتکل‌ها توسط معاونت بهداشت اتفاق افتاده است؛ در گام بعدی، برای زمان‌بندی بازگشایی اماکن و مراکز فرهنگی از جمله سینماها تصمیم‌گیری خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: نباید فکر کنیم که مسابقه‌ای برای بازگشایی بین بخش‌های مختلف وجود دارد؛ آن‌چه مهم است، ارزیابی ریسک در هر مقطع است و اگر ارزیابی خطر نشان‌دهنده این باشد که گام اول با کم‌ترین عوارض و خطر طی شده، برای گام‌های بعدی نیز تصمیم‌گیری خواهد شد؛ تقویم بازگشایی سینماها نیز در هفته آینده در دستور کار ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به ثبات نسبی در روزهای اخیر و روند کاهشی بستری و مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا در هفته‌های اخیر بیان کرد: فکر نمی‌کنم که در روزهای آتی تصمیم‌گیری برای تاخیر در بازگشایی مرحله‌ای و تدریجی صنوف، مشاغل و مکان‌های مختلف از جمله اماکن فرهنگی و هنری داشته باشیم مگر این‌که اتفاق جدیدی در روزهای آتی رخ دهد و تحلیل اعداد تغییر یابد.

وی افزود: آن‌چه امروز می‌دانیم این است که ظرف هفته‌ آینده در این مورد تصمیم‌گیری می‌شود و احتمال دارد اگر تا پایان خرداد ماه اتفاق غیرمترقبه‌ای رخ ندهد شاهد بازگشایی بسیاری از اماکن فرهنگی و هنری باشیم.

وی ادامه داد: برخلاف مطالبی که در نتیجه برداشت اشتباه از اطلاعات خام منتشر می‌شود، به‌هیچ‌وجه هنوز شاهد پیک دوم نیستیم و همچنان در موج اول ابتلای بیماری هستیم و روند نزولی نیز داریم؛ این‌که تعداد موارد شناسایی‌شده امروز نسبت به اواسط فروردین مساوی یا بیشتر است دلیل بر این نیست که ما پیک مجددی را تجربه می‌کنیم؛ ما صرفاً بیماریابی فعال‌تری داریم و تعداد موارد شناسایی‌شده افزایش یافته است‌.

وی خاطرنشان کرد: معیارهایی مانند تعداد موارد فوتی، بستری و بیماران دارای وضعیت بحرانی کاهش یافته است و موارد بستری امروز، یک پنجم اواسط فروردین‌ ماه است؛ موارد بحرانی و شدید حتی با این‌که همکاران ما آستانه بستری در ICU را نیز کاهش داده‌اند و سریع‌تر بیماران را به ICU منتقل می‌کنند، باز هم کمتر از نصف مواردی است که در اوج بیماری مشاهده می‌کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار