کد خبر: ۱۱۷۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
«الف» بررسی می‌کند
انگار هر چه رشته بودیم، پنبه شد. با اعلام آمارهای تازه، دوباره به وضعیت خطرناک شیوع بیماری کرونا بازگشته ایم !

امروز که این گزارش را می خوانید، در همان وضعیت خطرناک پیک بیماری در فروردین ماه هستیم. البته با یک تفاوت مهم. در فروردین، بسیاری از محدودیت های رفت و آمد هنوز برداشته نشده بود و مردم نیز با احتیاط بیشتری مراقب سلامتی‌شان بودند، اما امروز نه دیگر از محدودیت های سابق، خبری هست و نه خیلی از مردم دیگر پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند.

به گزارش «الف»، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز ضمن اعلام آمارهای قابل تامل، یادآور شده است: «در 24 ساعت منتهی به ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۳۵۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد. از بین مبتلایان جدید، ۴۹۴ مورد بستری و هزار و ۸۰ مورد از افراد معادل ۸۶ درصد از موارد جدید، در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. بنابراین مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۶۴ هزار و ۲۷۰ نفر رسید.»

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، فقط در همین بازه زمانی ۲۴ ساعته، ۵۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و در نتیجه مجموع جانباختگان این بیماری به ۸۰۷۱ نفر رسید. البته تا کنون ۱۲۷ هزار و ۴۸۵ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.

بر اساس اطلاعاتی که وزارت بهداشت اعلام کرده است، استان‌های هرمزگان، کردستان و کرمانشاه در وضعیت هشدار جدی قرار دارند و استان خوزستان نیز همچنان در وضعیت قرمز است. 

جهانپور یادآور شده است: « دو هزار و ۵۶۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تاکنون نیز یک میلیون و ۱۹ هزار و ۳۶۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.»

بیشترین آمار مبتلایان جدید در ایران در موج نخست کرونا به روز ۱۱ فروردین با ۳۱۸۶ مورد ابتلا برمی‌گشت، اما آمارهای جدید، رکوردی تازه ثبت کرده و موارد جدید ابتلا به کرونا از پیک فروردین‌ماه نیز عبور کرده است.

چرا موج دوم کرونا آغاز شد؟

کارشناسان به عوامل مختلفی اشاره می کنند که موجب شده است موج دوم بیماری کرونا در ایران با قدرت بیشتری نسبت به موج اول، آغاز شود.

رها کردن سیاست های محدود کننده تردد و اجتماعات، قطعا یکی از عمده عواملی است که موجب شده است موج دوم کرونا در کشور آغاز شود. 

بازگشایی اختیاری مدارس، فعالیت عادی و معمول پاساژها، مغازه ها و رستوران ها، بازگشایی حداکثری اداره ها و سازمان های دولتی و خصوصی  و در مرحله آخر بازگشایی اماکن مذهبی و لغو محدودیت تردد بین شهری، همگی از جمله عواملی هستند که در ایجاد موج دوم کرونا، بی تاثیر نبوده اند.

مجموع این اتفاقات موجب شده است که موج دوم کرونا البته در سایه رفتارهای غیراحتیاطی مردم آغاز شود. وضعیت ازدحام کوچه ها و خیابان ها در شهرهای مختلف هم نشان می دهد که انگار ترس مردم از کرونا ریخته است، یا اینکه از رعایت پروتکل های بهداشتی خسته شده اند.

 در این شرایط، انتظار این است که دولت بتواند با اتخاذ سیاست های کارشناسی و اعمال محدودیت های تازه با موج دوم بیماری کرونا مقابله کند. در این بین، نیاز است که رسانه ها نیز به طور مداوم به مردم و مسئولان گوشزد کنند که هنوز چیزی عوض نشده است و همچنان در وضعیت خطرناک بیماری قرار داریم.


سفرهای تفریحی، هرچه سریع‌تر متوقف شود

چند روز قبل مهران حسنی، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، اعلام کرد که فقط در 10 روز ابتدای خردادماه، حدود دو میلیون مسافر به استان مازندران وارد شده اند؛ طوری که با ترافیک سنگین در محورهای منتهی به شهرهای شمالی کشور، مواجه بودیم. 

دکتر هوشنگ ساغری، متخصص عفونی و استاد بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با «الف» تصریح می کند: «اگر می خواهیم موج دوم کرونا کنترل شود، یکی از مهم ترین راه های کنترل این بیماری این است که هر چه سریع تر، مسافرت ها را ممنوع کنند. خیلی از مسافرانی که در همین چند روز تعطیلات به شهرهای شمالی و سایر شهرها سفر کردند، ممکن است بیمارانی باشند که هنوز علائم بیماری کرونا را بروز نداده اند، اما ناقل بیماری هستند. این افراد با سفر آزادانه به سایر استان ها، بیماری را در سطح وسیعی گسترش می دهند.»

ساغری انتقاد می کند: «متاسفانه بسیاری از مردم در اماکن عمومی از ماسک استفاده نمی کنند، در حالی که باید همه ماسک بزنند. افراد با سنین بالا و افراد با بیماری های زمینه ای، بهتر است که این ایام  در منزل بمانند. دیگر افراد باید حتما فاصله اجتماعی را رعایت کنند، اما شواهد نشان می دهد که متاسفانه این فاصله را رعایت نمی کنند. متاسفانه افراد بدون پروا به مسافرت می روند، در حالی که باید این مسافرت ها قطع شود. شستن مداوم دست ها با صابون مایع، رعایت اصول بهداشتی و ایمنی و تعطیلی مراکز سیاحتی و خدماتی که موجب ازدحام مردم می شود، باید حتما در اولویت قرار بگیرد. اگر این کارها انجام نشود، زنجیره ابتلا به کرونا به این زودی ها قطع نخواهد شد.»

او پیشنهاد می دهد: «باید با اعمال قوانین و جبر قانونی، مانع از سفرهای تفریحی شد. این مسافرت های بی دلیل، بازی با جان مردم است. در همه جای دنیا، این افراد را جریمه می کنند، اما متاسفانه ما این سفرها را باز گذاشته ایم.»

برخلاف گمانه زنی ها، شروع فصل گرم هم نتوانسته است در مهار کرونا، کمک کننده باشد. شروع موج دوم کرونا در آغاز فصل گرما، این فرضیه را اثبات کرد که ما با یک بیماری ناشناخته و غیرقابل پیش بینی مواجهیم که دست کم گرفتن آن به تهدید جدی سلامت کل جامعه منجر می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار