کد خبر: ۱۱۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
رییس جمهوری آمریکا در پیام توییتری از ایران به خاطر همکاری و آزادی مایکل وایت تشکر کرد

رییس جمهوری آمریکا در پیام توییتری از ایران به خاطر همکاری و آزادی مایکل وایت تشکر کرد

تشکر ترام‍پ از ایران به خاطر آزادی مایکل وایت

دونالد ترامپ در صفحه شخصی توییتری خود نوشت: به ایالات متحده امریکا! ما از زمان تصدی مسئولیت، بیش از ۴۰ گروگان و بازداشت شده آمریکایی را به خانه بازگرداندیم.

وی افزود: تشکر از ایران، این (تبادل زندانیان) نشان می‌دهد که یک معامله امکان پذیر است!

به نوشته ترامپ، من به تازگی با مایکل وایت گروگان سابق آمریکایی تلفنی صحبت کرده‌ام وی پس از آزادی از ایران هم اکنون در زوریخ است. وایت به زودی در یک هواپیمای آمریکایی قرار خواهد گرفت و در حال آمدن به خانه است.

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران نیز در توئیتی با تائید آزادی مجید طاهری از زندان آمریکا نوشت که این روند می‌تواند برای همه زندانیان رخ بدهد. وزیر امورخارجه ایران در این توئیت افزود: خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده هایشان می پیوندند. او ادامه داد: خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری نیز به جمع خانواده خود بازگشت.ظریف نوشت: این اتفاق می‌تواند برای همه زندانیان اتفاق افتد. نباید (فقط برخی از آنها) دستچین شوند. وزیر امور خارجه ایران افزود: گروگان‌های ایرانی که در دست ایالات متحده و یا به نیابت از این کشور اسیر شده‌اند باید به خانه خود باز گردند.

دادگاه آمریکا، پرونده پزشک ایرانی مقیم این کشور را که به دور زدن تحریم‌های یکجانبه آمریکا متهم شده بود، مختومه اعلام کرد و وی می‌تواند به ایران بازگردد. طاهری پزشک ایرانی است که ۳۳ سال در آمریکا اقامت دارد و در فلوریدا مشغول به کار بوده است. دولت آمریکا او را به دور زدن تحریم‌ها علیه ایران متهم کرد و نزدیک به ۱۶ ماه در بازداشت قرار داشت.  با پیگیری‌های به عمل آمده از طریق سفارت سوئیس که حفاظت منافع آمریکا در ایران را هم بر عهده دارد، وایت به زوریخ منتقل و منتظر آزادی طاهری هستند.

توضیح وزارت خارجه درباره آزادی طاهری و وایت

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص آزادی مجید طاهری و مایکل وایت توضیحاتی ارائه کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت: با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، روز گذشته با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد شد. موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سویس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

سوئیس: ما در تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا میانجیگری کردیم

وزارت خارجه سوئیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ما در تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا میانجیگری کردیم. دولت فدرال سوئیس آمادگی دارد به عنوان یک میانجی بی طرف مبادلات بیشتری از زندانیان دو طرف را تسهیل کند.


گردآوری: گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع: irna.ir


برچسب ها: ترامپ
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار