کد خبر: ۱۱۷۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۰
حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۹ می‌گوید: بازار مسکن در فروردین ماه سال آینده به دلیل تعطیلی بازارها ثبات رسید، اما در اردیبهشت ماه قیمت‌ها خود را پیدا کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت مسکن در سال 99

به گزارش «انتخاب»، این روزها بیش از هر مساله دیگری تورم و افزایش قیمت کالاهای اساسی ذهن و تمرکز شهروندان ایرانی را به خود جلب کرده است. در این میان، قیمت مسکن در سال 99 به یکی از دغدغه‌های اساسی شهروندان تبدیل شده است. افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها طی دو سال گذشته، خریداران و فروشندگان مسکن را در وضعیتی از تعلیق قرار داده که عملا هیچ یک نمی‌دانند چه تصمیمی را اتخاذ کنند.

از یک سو، فروشندگان نسبت به این امر نگران هستند که مجددا قیمت ملک آن‌ها افزایش پیدا کند و از سوی دیگر، خریداران نگران هستند که با قیمت‌هی بالا رفته در چند وقت اخیر ملک را خریداری کنند و در آینده قیمت‌ها روند نزولی پیدا کند. در میانه این وضعیت اما کارشناسان نسبت به قیمت مسکن در سال 99 نظرات متفاوتی دارند که شرح آن‌ها در ذیل آمده است.

قیمت مسکن کاهش پیدا خواهد کرد

حسام عقبایی، نایب رییس اتحادیه مشاوران املاک درخصوص پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۹ می‌گوید: بازار مسکن در فروردین ماه سال آینده به دلیل تعطیلی بازارها ثبات رسید، اما در اردیبهشت ماه قیمت‌ها خود را پیدا کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد. به اعتقاد وی، آنچه که مشخص است، این‌که افزایش قیمت مسکن در سال ۹۹ در حد زیر خط تورم خواهد بود و این به معنای این است که اگر خط تورم ۳۰ درصد باشد، قیمت مسکن بسیار پایین‌تر از این عدد یعنی در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد خواهد کرد.

قیمت واقعی مسکن کاهش می‌یابد، نه قیمت اسمی مسکن

از سوی دیگر، حسین عبده‌تبریزی، اقتصاددان معتقد است در سال آینده با توجه به ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت‌های فعلی رایج در بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی مسکن سرعت خواهد گرفت. به این معنا که قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی افزایش خواهد داشت که در نهایت در میان‌مدت سبب می‌شود قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند. براساس نظر عبده‌تبریزی، در سال آینده قیمت واقعی مسکن کاهش می‌یابد، نه قیمت اسمی مسکن.

شاهد وضعیت رکود در بازار مسکن خواهیم شد

در سطحی دیگر، مهدی غلامی، کارشناس مسکن در گفتگو با تجارت نیوز بر این باور است که با بررسی روند چندین ساله بازار مسکن و جریاناتی که اتفاق افتاده است می‌توانیم وضعیت این بخش از اقتصاد را بررسی کنیم. جزئیات نشان می‌دهند که بازار مسکن بعد از افزایش قیمت شدیدی که در چند سال اخیر پیش تجربه کرد احتمالا باید یک دوران رکود را در پیش رو داشته باشد.

این کارشناس مسکن در ادامه اظهار کرد: «به عبارتی دیگر بررسی برخی از مولفه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که ما نباید افزایش شدید قیمتی در بازار مسکن داشته باشیم و اگر متغییرهای کلان اقتصادی در سال آتی با تغییرات ناگهانی همراه نشوند تورم بازار مسکن باید نزدیک به تورم عمومی و یا شاید کمی کمتر باشد، لذا افزایش شدید قیمتی نخواهیم داشت و برای افرادی که تصمیم دارند در این بخش سرمایه‌گذاری کنند و یا تقاضای واقعی خرید مسکن دارند این پیش‌بینی می‌تواند برای آنها اتفاق خوبی باشد». وی افزود: «تمام این شرایط هنگامی مناسب خواهد بود که متغییرهای کلان اقتصادی همانند نرخ ارز با نوسان همراه نباشد و شوکی به بازار مسکن وارد نشود».

قیمت مسکن هم‌راستای نرخ تورم افزیش خواهد داشت

علاوه براین، فرشید پورحاجت، دبیر کانون انبوه سازان در گفت و گو با ایسنا درباره پیش بینی از قیمت مسکن در سال ۱۳۹۹ معتقد است: اگر هیچ نوع تلاطمی در بازارهای موازی از جمله ارز و طلا نداشته باشیم حداقل افزایش قیمت مسکن معادل نرخ تورم خواهد بود که با توجه به تورم بیش از ۲۰۰ درصد در دو سال گذشته شاهد دور شدن متقاضیان واقعی از بازار مسکن خواهیم بود و عملاً با توجه به نرخ بالای سود بانکی، هیچ یک از تسهیلات فعلی جوابگوی نیاز این گروه نیست. به گفته پور حاجت، کاهش نرخ سود و افزایش مدت بازپرداخت وام های بانکی برای هر دو بخش عرضه و تقاضا یکی از اقدامات فوری برای برون رفت از رکود بخش مسکن است که دولت باید در سال ۱۳۹۹ به آن توجه کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار