کد خبر: ۱۱۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
دربند منطقه‌ای زیبا و دلنشین با ترکیبی از طبیعت چشم‌نواز کوهپایه‌های تهران به همراه رستوران‌ها و استراحتگاه‌های سنتی است.
دربند تهران

دربند تهران مکانی عالی برای کوهنوردی، دورهمی و قرارهای دوستانه، تماشای مناظر زیبا و همینطور خوردن خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در قدم به قدم این منطقه وجود دارد. این منطقه تفریحی با ارتفاعی ۱۷۰۰ متری از سطح دریا، اصلی ترین مسیر برای صعود به بلندی‌های کوهستان البرز مرکزی است و هر ساله افراد بسیاری با گذر از این راه زیبا و دیدنی، خود را به قله توچال و دیگر قلل مرتفع می رسانند. با مجله دلتا صعودی دلپذیر به دربند داشته باشید.

آشنایی با دربند 

منطقه‌ای که امروزه به عنوان دربند بین تهرانی‌ها و گردشگران شهرت دارد، در واقع یکی از محله‌های قدیمی پایتخت در شمال این شهر محسوب می‌شود و بخشی از ناحیه شمیرانات تهران به حساب می‌آید. این محله جایگاه خاصی بین اهالی تهران برای تفریح و خوشگذرانی دارد و در نظرسنجی‌های مختلف، اولین گزینه پیشنهادی مردم برای پذیرایی از میهمانان خارجی و شهرستانی است.

این پاتوق قدیمی تهرانی‌ها، در ارتفاعی ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و اصلی‌ترین مسیر برای صعود به کوه‌های البرز مرکزی به ویژه قله توچال است. البته دربند تهران و تفرجگاه آن در کنار مسیر کوه‌نوردی معروف خود، به دلیل طبیعت زیبا، تله سیژ مشهور دربند و رستوران‌ها و کافه‌های متعددی که در گوشه و کنار این منطقه به چشم می‌خورد شهرت زیادی برای خود دست و پا کرده و به همین دلیل به یکی از پاتوق‌های اصلی تفریح در این شهر تبدیل شده است. در ضمن یکی از مشهورترین مجسمه‌های تهران، مجسمه کوهنورد در میدان اصلی دربند (میدان سربند) قرار دارد و سال‌ هاست که به عنوان نمادی از کوه‌نوردی در این منطقه شناخته می‌شود.

مجسمه دربند

حال و هوای خوش دربند

چرا دربند تا این حد محبوب است؟ پاسخ به این سوال بیشتر به حال و هوا و فضای خوش دربند باز می‌گردد. اینجا که هستید می‌توانید در محیطی کوهستانی قدم بزنید، همزمان از صدای رود لذت ببرید، غرق در همهمه حضور مردم شوید و در آب و هوای تازه منطقه نفسی تازه کنید. شب‌های دربند نیز بسیار معروف است و بسیاری برای لذت بردن از شب‌های اینجا، به دربند می‌آیند، زمانی که تمام رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌ها غرق در نور شده‌اند و آرامش شب در گوشه گوشه محله احساس می‌شود.

تله سیژ دربند

از جمله مهم‌ترین امکانات و تفریحاتی که در دربند تهران به آن دسترسی دارید، تله سیژ دربند است. تفریحی که در میان مردم محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است و امکان یک سفر کوتاه هیجان‌انگیز را به شما می‌دهد.

شکم‌گردی در دربند

برای خیلی‌ها، اصلی‌ترین تفریحی که آنها را به دربند می‌کشاند، شکم‌گردی و تنوع خوراکی‌هایی‌ ست که در این مکان ارائه می‌شود. لذت خوردن غذاهای محبوب و خوش‌طعم در هوایی تمیز و فرح‌بخش، در کنار منظره‌ای چشم‌نواز همراه با دوستان و خانواده فرصتی ‌ست که نمی‌توان مانند آن را به راحتی در جایی دیگر از تهران به دست آورد.

رستوران: از پرطرفدارترین مکان‌ها در دربند، رستوران‌های گوناگون آن با سبک‌های منویی متفاوت است. جایی که می‌توانید در فضای آزاد به سبک خانه‌های قدیمی ایرانی و تهرانی، روی تخت بنشینید و در حین لذت بردن از مناظر اطراف، غذاهای سنتی ایرانی میل کنید. یا اینکه به سراغ رستوران‌هایی با طراحی مدرن و منوی غذای فرنگی بروید و در محیطی خوش آب و هوا از خوردن غذای دلخواه‌تان لذت ببرید. البته باید توجه داشته باشید که رستوران‌های دربند تنها تا ساعت ۱۲ شب فعالیت دارند و پس از آن از مشتریان پذیرایی نمی‌کنند.

سفره‌خانه: سفره‌خانه‌های دربند نیز در کنار رستوران‌های آن از محبوبیت خاصی برخوردارند.

دربند تهران و تفریحات

کافه: قسمتی از خوشمزه‌گردی در دربند نیز به کافه‌های کوچک و بزرگ آن اختصاص دارد که منوهایی متنوع از انواع نوشیدنی ها، دسرها و … را در اختیارتان قرار می‌دهد.

غذاهای خیابانی: دکه‌های کوچک جگرکی و کبابی برای آنهایی که به دنبال غذاهای ساده و خیابانی هستند به وفور پیدا می‌شود. کافی است راه سنگفرش دربند را به سمت بالا در پیش بگیرید و خود را مهمان ضیافتی کوچک از لقمه‌های کباب کنید.

تنقلات و خوشمزه: از مشهورترین خوراکی‌هایی که در دربند می‌توان سراغ آنها را گرفت، انواع تنقلاتی‌ست که در مغازه‌ها و دکه‌های گاری شکل، در شکل‌های مختلف چیده شده و به رهگذران چشمک می زنند. لایه‌های ضخیم لواشک، انواع آلو و قیسی در کنار گاری‌های لبو و باقالی در پاییز و زمستان و بساط بلال فروشی در تابستان و پاییز، جمع خوردنی‌های دربند را کامل می‌کند.

البته باید دقت کنید که این گونه خوراکی‌ها به دلیل قرار گرفتن در معرض خاک و هوا و نداشتن پوشش مناسب و همچنین عدم رعایت نکات بهداشتی در هنگام تهیه آن، در اغلب اوقات مورد تایید کارشناسان بهداشت نیستند. بنابراین بهتر است خوراکی مصرفی خود را از مکان‌های مطمئن و معتبر تهیه کنید.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نزدیک تهران ”سفرهای یک روزه؛ روستای گچسر” را مطالعه کنید.

پیک‌ نیک و پیاده‌ روی در دربند

عده‌ای نیز در روزهای آخر هفته و تعطیل، برای پیک‌نیک روانه این مقصد جذاب در شمال پایتخت می‌شوند و با استفاده از تله سیژ یا پیاده‌روی، خود را به مکان‌های مناسب پیک‌نیک در دربند می‌رسانند. اگر نخواهید از تله سیژ برای رسیدن به مکان مورد نظر خود استفاده کنید، می توانید راه مارپیچی که از میان انبوه رستوران‌ها، سفره خانه‌ها و قهوه خانه‌ها می گذرد را انتخاب کرده و خود را مقصد برسانید. خوب است بدانید که مسیر در برخی قسمت‌ها شیب تندی پیدا می‌کند و از کنار رودخانه می‌گذرد.

*لازم است بدانید که مدت زمان پیاده‌روی برای رسیدن به مکان‌های مناسب پیک‌نیک، بسته به قدرت جسمانی شما و افراد همراه می‌تواند از ۱ تا ۳ ساعت به طول بینجامد.

رستوران های دربند

کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی

یکی از مشهورترین تفریحات دربند تهران، کوه‌نوردی ست. مسیر دربند به قله توچال، یکی از پرطرفدارترین مسیرهای کوه‌نوردی پایتخت محسوب می‌شود و کوه‌نوردان بسیاری با استفاده از این مسیر به این قله صعود می‌کنند. مسیر کوه‌نوردی دربند از دو طریق قابل دسترسی است؛ یا می‌توانید خود را به میدان سربند (نقطه ابتدایی این محله) برسانید و از آنجا راه خود را به سمت توچال ادامه دهید یا اینکه راه تله‌سیژ دربند را در پیش بگیرید و این مسیر را برای رسیدن به قله انتخاب کنید. راهی که در میانه، به روستای پس‌قلعه و سپس آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا می‌رسد و در انتها به قله توچال ختم می‌شود.

شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید، منطقه دربند و کوهستان‌های صخره ای واقع در این محله، یکی از مکان‌های مناسب برای ورزش سنگ‌نوردی در تهران است و بسیاری از حرفه‌ای‌های این رشته، در این منطقه به ورزش مورد علاقه خود می‌پردازند.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی با جاذبه های گردشگری تهران ”پارک جمشیدیه؛ بوستان سنگی تهران” را مطالعه کنید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار