کد خبر: ۱۱۷۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:
رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران گفت: عدم پرداخت‌ به موقع مطالبات کشاورزان از طرف دولت پای دلالان را به این حوزه باز کرده و کشاورزان حاضر به فروش زیر قیمت شده‌اند.

علی‌قلی ایمانی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه بی‌اعتنایی‌های دولت به هشدارها پای دلالان را به خرید گندم باز کرد، گفت: انتظار داریم که کشاورزان نزدیک به 14 میلیون تن گندم از مزارع برداشت کنند که از این میزان دولت می‌تواند 11 میلیون تن را خریداری کند. این درحالی است که هنوز دولت بخشی از مطالبات کشاورزان را پرداخت نکرده است و با فرا رسیدن فصل برداشت کشت در سایر شهرها این میزان مطالبات بیشتر خواهد شد.

وی تشریح کرد: در ابتدای فصل برداشت گندم خریدها به طور منظم صورت می‌گرفت و پرداخت‌ها نیز به موقع بود، بنابراین کشاورزان بدون دغدغه محصولات خود را به سیلوهای دولت می‌فروختند. اما در حال حاضر نزدیک به 3 هفته است که پرداختی بابت گندم از طرف دولت به کشاورزان صورت نگرفته است، این مسئله موجب ورود دلالان به این حوزه شده و کشاورزان به دلیل بدهی‌های خود ناچار به فروش گندم به دلالان شده‌اند. توجه شود که این دلالان گندم را در انبارها ذخیره کرده و در سال‌های بعد با قیمت‌های گزاف وارد بازار کرده و یا به دولت می‌فروشند.

ایمانی ادامه داد: کارخانه‌ای 4 هزارتن گندم را به صورت آزاد و فقط 50 تن از دولت خریداری کرده است، که این نشان‌دهنده این است که کشاورزان راغب به فروش گندم به دولت نیستند و حاضر هستند آن را به قیمت پایین‌تر در ازای پول نقد به دلالان بفروشند. همچنان که در سال قبل نیز این اتفاق رخ داد و دلالان گندم را با قیمت هزار و 700 تومان از کشاورزان خریداری کرده و همان گندم را به قیمت 2 هزار 500 تومان به دولت فروختند و در ظرف چند ماه 50 درصد سود دریافت کردند.

رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران ایران با بیان اینکه این مسائل موجب به هم ریختگی در بازار محصولات کشاورزی شده است، گفت: در بحث کلزا نیز همین موضوع مطرح است و عدم پرداخت هزینه کلزا به کشاورزان از طرف دولت، دلالان را به این حوزه وارد کرده و محصول کشاورز را به زیر قیمت خریداری می‌کنند و آن را با قیمت بالاتر به دولت می‌فروشد.

وی با اشاره به مشکلات سایر محصولات کشاورزی مانند سیب‌زمینی، پیاز، گوجه و غیره، تاکید کرد: با توجه به شعار "جهش تولید" سال جاری، باید عوامل تولید از جمله کشاورز توانایی برنامه‌ریزی برای تحقق این شعار را داشته باشد و اگر با تولیدکننده کشور به این شکل برخورد شود چگونه می‌توان شعار جهش تولید را محقق کرد؟

ایمانی افزود: بنابراین مقامات و مسئولین ما باید راه عملیاتی کردن این شعار را تسهیل کرده و به شخص کشاورز توجه داشته باشد تا او دغدغه تامین نقدینگی را نداشته باشد.

وی ادامه داد: با توجه به فرارسیدن فصل کشت دوم در برخی از شهرها این کشت نیاز به نهاده و نقدینگی دارد و زمانی که نقدینگی با تاخیر به دست کشاورز برسد، این تاخیر به خودی خود باعث کاهش عملکرد خواهد شد. بنابراین تقاضا داریم که دولتمردان ما توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشند و اقدامی انجام دهند که کشاورز انگیزه بیشتری برای تولید داشته باشد.

ایمانی با اشاره به محدودیت‌های صادراتی محصولات کشاورزی در سایر کشورها به دلیل تامین نیاز داخل خود، گفت: در برخی از کشورها با توجه به کرونا صادرات محصولات کشاورزی خود را به دلیل اولویت تامین مواد غذایی داخلی محدود کرده‌اند، درحالی که در کشور ما علی رغم تولیدات کافی با کشاورزان رفتار درستی صورت نمی‌گیرد.

وی هشدار داد: به عنوان نماینده این صنف موظف هستم تا صدای کشاورزان را در سال جهش تولید ملی به گوش مسئولین برسانم تا مسئولان با ارائه راهکارهای مناسب مانع از افزایش زیان این قشر زحمتکش و نابودی تولید شوند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار