کد خبر: ۱۱۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
قیمت‌های دلبخواهی و آشفتگی همیشگی بازار مسکن؛

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه املاک کرج گفت: تصویب لایحه اعمال مالیات بر خانه‌های خالی نیز می‌تواند تا حدی به تعادل در بازار مسکن و تعدیل اجاره خانه‌ها کمک کند چون با اخذ مالیات از خانه‌های خالی صاحب خانه‌ها نسبت به اجازه خانه خود اقدام می‌کنند و از این طریق مستاجران قدرت انتخاب بیشتری خواهند داشت.

به گزارش سلامت نیوز، محمد قمی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تعداد بنگاه‌های مشاور املاک کرج اظهار کرد: تا کنون حدود ۴۵۰۰ مجوز فعالیت برای بنگاه‌های مشاور املاک کرج صادر شده است.

وی ادامه داد: البته تعدادی بنگاه فاقد مجوز نیز در این شهرستان فعالیت دارند که تعداد آنها کمتر از ۲۰۰ مورد است.

این مسئول توضیح داد: با توجه به اینکه مشاورین املاک برای هرگونه فعالیت اعم از خرید و فروش و ... به کد رهگیری نیاز دارند، بدون اخذ مجوز قادر به کد رهگیری نیستند به همین دلیل هر روز از تعداد بنگاه‌های بدون مجوز کرج کاسته می‌شود.

قمی در پاسخ به اینکه چرا قیمت اجاره خانه‌ها افسارگسیخته و بدون قاعده بالا می‌رود، گفت: از آنجایی که قانونی در خصوص چگونگی روند افزایش اجاره خانه‌ها، رهن و ... وجود ندارد این امر به صورت توافقی بین مستاجر و صاحبخانه اتفاق می‌افتد و بنگاه‌ها نمی‌توانند هیچ دخالتی در این زمینه داشته باشند.

این مسئول اضافه کرد: قرار بود قانونی در این خصوص تدوین و به تصویب مجلس برسد تا وضعیت افزایش اجاره خانه‌ها شکل و شیوه‌ای مشخص به خود بگیرد ولی متاسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر چون برخورد اغلب مردم در مقابل گرانی و گران فروشی نخریدن نیست صاحب خانه‌ها می‌دانند هرچقدر هم که نرخ اجاره بها و رهن خانه خود را بالا ببرند باز مشتری دارند.

وی اظهار کرد: اگر مستاجران برای مدتی نسبت به تمدید قرارداد خود اقدام نکنند و زیر بار افزایش قیمت‌های نجومی نروند صاحب خانه‌ها ناچار به اصلاح قیمت‌ها خواهند شد.

قمی گفت: البته تصویب لایحه اعمال مالیات بر خانه‌های خالی نیز می‌تواند تا حدی به تعادل در بازار مسکن و تعدیل اجاره خانه‌ها کمک کند چون با اخذ مالیات از خانه‌های خالی صاحب خانه‌ها نسبت به اجازه خانه خود اقدام می‌کنند و از این طریق مستاجران قدرت انتخاب بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: در فرایند گرانی اجاره خانه و قیمت مسکن تنها بنگاه‌های معامله املاک مقصر نیستند وتمامی ارگان‌ها و دستگاه‌های درگیر با این موضوع باید سهم خود در این بازار آشفته را بپذیرند.

رئیس اتحادیه املاک کرج توضیح داد: تا زمانی که قانونی در خصوص چگونگی افزایش سالانه کرایه خانه و قیمت مسکن به تصویب نرسد به نظر نمی‌رسد وضع موجود تغییر چندانی داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار