کد خبر: ۱۱۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸
تسنیم نوشت: امروز سومین سالگرد حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی است به همین بهانه به بازخوانی آن حادثه تاریخی پرداخته‌ایم.

۱۷ خرداد یادآور یکی از حوادثی است و هیچگاه از خاطره ملت ایران پاک نخواهد شد؛ حادثه تروریستی ۱۷ خرداد ماه ۱۳۹۶ و حمله گروهک تروریستی داعش به مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام خمینی(ره) است.

در این روز دو تیم تروریستی به حمله به ساختمان مراجعات مردمی مجلس شورای اسلامی و حرم حضرت امام حمله کردند که پس از درگیری با نیروهای امنیتی همه آنها به هلاکت رسیدند. به همین مناسبت در ادامه به بازخوانی این حادثه مهم خوایم پرداخت.

حدود ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه صبح ۱۷ خرداد صدای تیر اندازی از میدان بهارستان و ساختمان مجلس شورای اسلامی به گوش رسید.کم کم اخباری مبنی بر تیراندازی در ساختمان مجلس شورای اسلامی منتشر شد. در ابتدا گمانه زنی هایی مبنی بر اعتراض یکی از مراجعین به ساختمان مجلس مطرح شد اما اندکی بعد حادثه ابعاد گسترده تری پیدا کرد و مشخص شد موضوع چیزی فراتر از یک اعتراض است و پای یک حمله تروریستی در میان است.

چند دقیقه بعد مشخص شد سه تروریست مسلح با ورود به ساختمان مراجعات مردمی مجلس شورای اسلامی و تیراندازی به سمت مردم و ماموران امنیتی قصد ورود به ساختمان اداری و صحن مجلس شورای اسلامی را داشته اند که با هوشیاری پاسداران حفاظت مجلس از راهیابی به ساختمان اداری و صحن علنی مجلس باز می مانند و مجبور می شوند در طبقات ساختمان مراجعات مردمی و دفاتر نمایندگان به درگیری با نیروهای حفاظت مجلس ادامه دهند.

مجلس شورای اسلامی ایران , حملات تروریستی تهران , داعش | گروه تروریستی داعش , سپاه پاسداران | سپاه , حملات موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
درب ورودی ساختمان مراجعین مردمی مجلس شورای اسلامی محلی که تروریست‌ها از آنجا عملیات خود را شروع کردند و در حین وزود با تیر اندازی چندتن از مردم را به شهادت رساندند

۱۰ دقیقه بعد در حالی که همچنان درگیری در ساختمان مجلس ادامه دارد یک تیم تروریستی به حرم مطهر امام خمینی حمله می کند. در این حمله یکی از ترویست ها در حیاط مقابل صحن شبستان جلیقه انتحاری خود را منفجر می کند و یه تروریست دیگر توسط ماموران نیروی انتظامی به هلاکت می رسند.

در جریان این درگیری متاسفانه دو نفر از هموطنانمان به شهادت می رسند و با حضور نیروهای امنیتی در حرم امام راحل اوضاع تحت کنترل قرار می‌گیرد.

مجلس شورای اسلامی ایران , حملات تروریستی تهران , داعش | گروه تروریستی داعش , سپاه پاسداران | سپاه , حملات موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
محلی که یکی از تروریست‌ها در حرم امام جلیقه انتحاری خود را منفجر کرد

درگیری همچنان در ساختمان مجلس شورای اسلامی ادامه دادر و نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس مشغول کار خود هستند.

سه نفر از نیروهای حفاظت مجلس در درگیری با تروریست ها زخمی می شوند و ساعت۱۰:۴۰ یکی از آنان به نام جواد تیموری بر اثر جراحت وارده به شهادت می رسد. همچنین تعدادی از مراجعه کنندگان مردمی به مجلس نیز بر اثر تیراندازی مهاجمان به شهادت می رسند.

به‌شعاع پانصد متر دورادور ساختمان مجلس شورای اسلامی نوار امنیتی کشیده می‌شود و هرگونه ترددی ممنوع اعلام می‌شود. پلیس راهور تهران بزرگ هم اعلام کرد: در مسیرهای اطراف مجلس تدابیر ویژه ترافیکی انجام شده و تردد خودروهای شخصی به‌سمت مجلس ممنوع است. برای تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی مسیرهای ویژه در نظر گرفته شده است.

تیم رهایی گروگان سپاه وارد ساختمان مجلس می شود و به درگیری با ترویست ها می پردازد و موفق می شود یکی ازتروریست ها را به هلاکت برساند. در حالی که همچنان درگیری ادامه دارد . چندتن از فرماندهان سپاه از جمله سردار سلامی جانشین و قت فرمانده سپاه، سردار پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه، سردار غیب پرور رئیس وقت سارمان بسیج برای هدایت عملیات ضد تروریستی در محله حادثه حاضر می شوند.

ساعت ۱۴:۰۰ سرلشکر جعفری فرمانده وقت کل سپاه شخصا در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می کند و از نزدیک بر عملیات ضد تروریستی نظارت می‌کند.

در ادامه تروریست های داعشی با حمله به دفتر برخی نمایندگان مجلس دو نفر از اعضای دفتر حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر را به شهادت می رسانند و فیلم آن را در نیز در فضای مجازی منتشر می کنند.

با ورود نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مجلس و تنگ تر شدن حلقه محاصره یکی از تروریست ها خود را منفجر می کند.باقی تروریست ها نیز در درگیری با نیروهای امنیتی به هلاکت می رسند و بالاخره ساعت ۵ بعد ازظهر این عملیات با هلاکت تمام تروریست ها و شهادت چند تن از هموطنانمان به پایان می رسد.

مجلس شورای اسلامی ایران , حملات تروریستی تهران , داعش | گروه تروریستی داعش , سپاه پاسداران | سپاه , حملات موشکی سپاه به مواضع داعش در دیرالزور سوریه , اخبار نظامی | اخبار دفاعی ,
جنازه یکی از تروریست های داعشی که پس از اتمام مهماتش خود را با نارنجک منفجر کرده

چند روز این حادثه تروریستی رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن با عنوان ترقه بازی یاد می کنند و می فرمایند: «این ترقه بازی ها تاثیری در اراده ملت ایران ندارد».

۲۹ خرداد و تنها پس از گذشت ۱۲ روز از عملیات تروریستی داعش نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عملیات لیله القدر با ۶ فروند موشک بالستیک میان برد ذوالفقار و قیام مواضع گروهک تروریستی داعش در استان دیر الزور سوریه را هدف قرار داد و تلفات سنگینی به این گروهک تروریستی وارد کرد.

چندی بعد نیز تمامی عوامل تروریستی دخیل در این عملیات که وظیفه پشتیبانی از تیم ترویستی را بر عهده داشتند توسط نیروهای امنیتی دستیگر شده و پس از برگزاری دادگاه علنی همگی به اعدام محکوم شدند.

نحوه برخورد و پاسخ جمهوری اسلامی به این این اقدام تروریستی داعش به نحوی بود که این گروهک تروریستی دیگر قدرت عرض اندام و اجرای عملیات های مشابه در خاک ایران را پیدا نکرد و حدود یکسال بعد بود که بساط حکومت داعش در عراق و سریه برچیده شد.

2727

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار