کد خبر: ۱۱۷۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵

جعفر قادری

نماینده شیراز در مجلس

در اینکه کشور با مشکلات بسیاری در همه حوزه ها دست به گریبان است، شکی نیست، اما بحث بر سر این است که مشکلات اقتصادی متفاوت از دیگر بخشهاست و نمیتوان مشکلات این حوزه را با تزریق یک آمپول یا یک حرکت حل کرد. برای حل مشکلات اقتصادی نقش دولت بسیار پررنگ است و چون مشکلات گسترده است، دولت باید در مجموعهای از بخشهای کشور بازنگری کند که برای تحقق این مهم باید در زمینه کنترل نقدینگی، افزایش درآمدهای مالیاتی، بهبود فضای کسب و کار، ایجاد محدودیت برای بخشهای غیرمولد، حمایت از تولید داخلی، تقویت شرکتهای دانش بنیان، جلوگیری از قاچاق، مبارزه با فساد، ارائه تسهیلات برای مسکن، بخشهای کلیدی مانند پوشاک، صنعت غذایی، پتروشیمی، تکمیل حلقههای بخش معدن و ... اقدامات اساسی انجام شود تا بتوانیم نتیجه مطلوب را بدست آوریم.

همچنین در بحث عرضه و تقاضا مشکل داریم که با رفع ایرادات بازار، باید نقدینگی را به سمت بخشهای مولد هدایت کرد. بانک مرکزی برای هدایت هر چه بهتر نقدینگی به سمت بخشهای مولد باید سهمی را که برای بخشهای مولد در نظر میگیرد واقعی کرده و آن را کنترل کند. بانکها میتوانند سپردههای مردم را به عنوان تسهیلات در اختیار تولیدیها قرار دهند.

قدم بعدی برای اصلاح امور اقتصادی، ناامن کردن فضا برای بخشهای نامولد است. برای جلوگیری از ورود نقدینگی به سمت احتکار خودرو یا مسکن میتوان مالیاتهایی را بر خودروهای اضافی و مسکنهای خالی
وضع کرد تا سود خریدو فروش مکرر این اقلام کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر مسکن و خودرو را باید از کالایی سرمایهای و لوکس به کالای مصرفی تبدیل کرد که در این رابطه وضع مالیات بر خودروها به صورت پلکانی یکی از راهکارهای مناسب است بطور مثال خودروی زیر ۱۰۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دو درصد مالیات و با بالا رفتن قیمت خودروها نرخ مالیاتی هم افزایش یابد و این فرمول را می توان در مورد مسکن نیز بکار برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار