کد خبر: ۱۱۸۳۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹

سلامت نیوز: در شرایطی که تا روز گذشته بنا بر اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان، مجموع تعداد مبتلایان به کرونا در کشور به ۱۷۵ هزار و ۹۲۷ نفر رسید و چند برابر شدن شمار مبتلایان به کرونا در روزهای اخیر باعث نگرانی از موج دوم شیوع شده است، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های نوپدید و بازپدید انستیتو پاستور ایران اعلام کرد: «بر اساس یافته‌ها شاید حدود ۱۵ میلیون نفر جمعیت کشور از اول اپیدمی تاکنون آلودگی را تجربه کرده‌اند.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این درحالی است که روند افزایش موارد جدید بیماری از یک ماه قبل شروع شد. یعنی از ۱۳ اردیبهشت که ۸۰۰ مبتلا شناسایی شدند و بعد به‌تدریج به بالای سه هزار در روز نفر رسید، اما دکتر احسان مصطفوی معتقد است: این موضوع پیام خوبی دارد؛ یعنی اینکه اگر بپذیریم حدود ۱۵ میلیون نفر مبتلا به ویروس شدند، یعنی اینکه میزان کشندگی ویروس خیلی کمتر از چیزی است که تصور ما و جامعه جهانی بوده و با ویروس خوش‌خیم‌تری مواجه هستیم.

وی در این باره افزود:«در استان‌هایی که سِرو مثبت بودن کمتر است، انتظار داریم در روزها و هفته‌های آینده دچار پیک‌های بیشتری شوند، اما استان‌هایی مثل قم و گیلان و اصفهان و البرز شواهد می‌گوید درصد قابل توجهی از جمعیت شاید بیماری را گرفته باشند و انتقال در جمعیت عمومی آنها شاید کمتر خواهد شد. اما سیر انتقال بیماری قطعا در تابستان هم ادامه خواهد داشت و انتظار داریم درصد سرومثبت شدن جمعیت از حدود ۱۵ میلیون نفر بالاتر رود و این یعنی پیش آگاهی خوب برای پاییز خواهد داد که در فصل زمستان با مساعد شدن شرایط انتقال ویروس، اما سیکل انتقال کمتر شود.»

این گفته‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد طی ۱۰ روز اخیر (۱۰ تا ۲۰ خرداد) به‌طور متوسط در هر ساعت، حدود ۱۱۲ نفر در ایران مبتلا و دو تا سه نفر قربانی این ویروس شده‌اند. همچنین در هر ساعت ۹۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند.بعد از گذشت 110 روز از شیوع ویروس کرونا در کشور، یکی از موضوعات چالش برانگیز فارغ از موضوع سلامت عمومی، ارائه اعداد و ارقام رسمی ارائه شده از سوی وزارت بهداشت است.

بعد از مشاهده اولین مورد ابتلا به کرونا در ایران و شهر قم، وزارت بهداشت اعلام کرد این وزارتخانه مرجع رسمی ارائه آمار است و مردم به آمارهای دیگر توجهی نداشته باشند. این ادعا در حالی مطرح می‌شد که شبکه‌های اجتماعی اخباری در رابطه با شیوع کرونا بیش از آمار رسمی در کشور منتشر می‌کردند و صحبت‌های ضد و نقیض برخی از مسئولان استانی نیز به این امر دامن می‌زند و آنها معتقد بودند که آمار استانی که از سوی وزارت بهداشت مطرح می‌شود، بخش کوچکی از تعداد مبتلایان در استان متبوع‌شان است.

در این بین از روز ابتدای اسفند که وزارت بهداشت آمار مربوط به کرونا را روزانه اعلام می‌کرد، کیانوش جهانپور، مدیر روابط عمومی و ارتباطات وزارت بهداشت، مسئول ارائه آمار روزانه و مرجع رسمی پاسخ به سوالات خبرنگاران در رابطه با شیوع کرونا شد.

خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نیز از کیانوش جهانپور به عنوان سخنگوی این وزارتخانه نام می‌بردند، بدون اینکه وزارتخانه وزارت بهداشت واکنشی نشان دهد، تا اینکه روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت در حکم انتصاب سیما سادات لاری به عنوان سخنگو، خطاب به او نوشت:

«از آنجا که هرگونه اظهارنظر سخنگو، دیدگاه رسمی دستگاه و وزیر مربوطه تلقی می‌شود لذا قبل از طرح موارد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ضروری است هماهنگی لازم با اینجانب به‌عمل آید». نمکی همچنین نوشته است: «قبلا هیچکدام از همکاران به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منصوب نشده‌اند».


با توجه به این موضوع لاری با حفظ سمت معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به عنوان سخنگوی این وزارتخانه منصوب شده است و در اولین ارائه آمار رسمی‌اش اعلام کرد: «از دوشنبه (19 خرداد) تا سه‌شنبه (20 خرداد) 2095 بیمار جدید کووید 19 در کشور شناسایی شدند و مجموع بیماران کووید 19 در کشور به 175 هزار و 927 نفر رسید.

همچنین در طول این مدت، 74 بیمار کووید 19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به هشت هزار و 425 نفر رسید. خوشبختانه تاکنون 138 هزار و 457 نفر از بیماران، بهبودیافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین 2639 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.» لاری درباره جزئیات دیگر شیوع کرونا در کشور و شهرهای قرمز و زرد توضیحی ارائه نداد.

برچسب ها: کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار