کد خبر: ۱۱۸۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
از حواشی مراسم تشییع فلوید سفید پوشیدن بسیاری از مهمانان مراسم تشییع در کلیسا بود. این افراد با سفید پوشیدن پیام آغاز دوران جدیدی را با مرگ فلوید دادند؛ دورانی که در آن رنگ پوست دلیلی بر اعمال تبعیض و خشونت نبوده و داشتن پوست سیاه دلیلی بر مجرمیت تلقی نگردد.

شرکت‌کنندگان در مراسم تدفین جورج فلوید خواستار برابری نژادی شدند

شرکت‌کنندگان در مراسم خاکسپاری جورج فلوید، مرد سیاهپوستی که با خشونت پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس کشته شد و پس از آن اعتراضات گسترده‌ای به جریان افتاد، خواستار برابری نژادی شده‌اند.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، سخنگویان مراسم در کلیسایی در شهر هیوستون در ایالت تگزاس یکی پس از دیگری مردی را به یاد آوردند که "جرم او چیزی نبود جز اینکه سیاه‌پوست به دنیا آمده باشد."

جورج فلوید روز ۲۵ ماه مه به دست یک افسر سفیدپوست که برای حدود ۹ دقیقه زانویش را روی گردن او می‌فشرد، کشته شد. لحظات مرگ دلخراش او در دوربین تلفن‌های رهگذران ثبت شده است. چهار مامور پلیس که در بازداشت او نقش داشتند اخراج شده و رسما متهم شده‌اند.

تابوت فلوید بعد از این مراسم در آرامستانی در کنار مادرش دفن شد.

بروکلین ویلیامز، دختر خواهر فلوید خواستار تغییر در قوانینی شد که به استدلال او برای قرار دادن سیاه‌پوستان در موقعیت باخت طراحی شده‌اند. او تاکید کرد: "چرا باید این سیستم فاسد و بی‌اثر باشد؟ قوانینی وضع شده که هدف آن ناکام گذاشتن جامعه سیاه‌پوستان آمریکاست و این قوانین باید تغییر کنند. خواهش ما این است؛ جرایم برخاسته از نفرت بس است! یکی گفت "دوباره آمریکا را باعظمت کنیم"، اما آمریکا چه زمانی عظمت داشته است؟"

"دوباره آمریکا را باعظمت کنیم" شعار انتخاباتی دونالد ترامپ است.

در این مراسم پیامی ویدئویی از جو بایدن، نامزد حزب دموکرات آمریکا در انتخابات نوامبر هم پخش شد. او گفت: "وقتی عدالت در مورد پرونده جورج فلوید اجرا شد، آن وقت است که واقعا در مسیر برابری نژادی در آمریکا قرار گرفته‌ایم."

بایدن با انتقاد تند از دونالد ترامپ در روزهای اخیر او را به گمانه‌زنی "قابل سرزنش" در مورد فلوید متهم کرده است. با این حال بایدن خود اخیرا متهم شده بود که رای سیاه‌پوستان در انتخابات را بدیهی فرض می‌کند چون گفته بود سیاه‌پوستانی که به ترامپ رای بدهند "سیاه نیستند."

مراسم جورج فلوید

مراسم در کلیسای "فانتن آو پریز" با شرکت حدود ۵۰۰ مهمان از جمله سیاستمداران و چهره‌های سرشناس برگزار شد.

ال گرین، نماینده دموکرات کنگره آمریکا گفت: "زندگی جورج فلوید بی‌ارزش نبود - برای همین است که اینجا هستیم. جرم او این بود که سیاه به دنیا آمده بود."

تیم والز، فرماندار مینه‌سوتا، ایالتی که فلوید در سال‌های اخیر در آنجا کار و زندگی می‌کرد و درگذشت، از مردم خواست به احترام این مراسم هشت دقیقه و ۴۶ ثانیه سکوت کنند؛ مدت زمانی که فلوید پیش از مرگ زیر زانوی مامور پلیس گرفتار بود.

تابوت فلوید به گورستان پرلند در جنوب هیوستون منتقل شد. او در مراسمی خصوصی به خاک سپرده شد. هم‌زمان مراسمی در مینیاپولیس و کارولینای شمالی (محل تولد فلوید) برگزار شد.

امنیت مراسم تدفین فلوید از سوی اعضای گروه "ملت اسلام" و اداره پلیس هیوستون تامین شد. گروه مذکور یک جنبش سیاسی و مذهبی آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار است که سال ۱۹۳۰ در دیترویت میشیگان راه‌اندازی شد تا شرایط معنوی، روحی، اجتماعی و اقتصادی سیاه‌پوستان را ارتقا دهد و جزو مشهورترین سازمان‌های این جامعه است.  

اعتراضات ضدنژادپرستی که بعد از مرگ فلوید شروع شد، اکنون وارد سومین هفته شده است. در این مدت تظاهرات بزرگی در شهرهای مختلف آمریکا از جمله واشنگتن دی سی، نیویورک، شیکاگو، لس آنجلس و سانفرانسیسکو برگزار شده است. حساسیت به نژادپرستی در سایر کشورهای غربی هم در واکنش به مرگ فلوید شدت گرفته است.

در روزهای اخیر حزب دموکرات آمریکا که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارد، طرح‌های فراگیری را برای اصلاح پلیس معرفی کرده است. "قانون رعایت عدالت در کار پلیس" تحت پیگرد قرار دادن ماموران پلیس برای بدرفتاری را آسان‌تر می‌کند، مهار افراد هنگام بازداشت از ناحیه گلو و گردن را ممنوع می‌کند، و سعی می‌کند به مساله نژادی رسیدگی کند.

ترامپ اما با رد این طرح گفت که دموکرات‌ها "دیوانه" شده‌اند. ترامپ خود را نامزد "نظم و قانون" معرفی می‌کند. در روزهای نخست زمانی که اعتراضات علیه مرگ جورج فلوید با ناآرامی و گاه غارت مغازه‌ها همراه بود، او از مقام‌های ایالتی خواست بر خیابان‌ها "مسلط" شوند. انتظار می‌رود او ظرف دو هفته گردهمایی‌های انتخاباتی خود را که برای حدود سه ماه به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا معلق مانده بود، از سر بگیرد.

در این مراسم "تیم والز" فرماندار ایالت مینه‌سوتا(ایالت محل سکونت و مرگ فلوید) در سخنان خود از حاضران خواست به احترام فلوید 8 دقیقه و 46 ثانیه سکوت کنند.

سکوت و زانو زدن به مدت 8 دقیقه و 46 ثانیه یکی از واکنش‌های رایج در جریان اعتراضات ضدنژادپرستی و ادای احترام به فلوید است که حتی در کنگره آمریکا و در گردهمایی نمایندگان دموکرات کنگره نیز انجام شد و مدت طولانی این سکوت به خاطر زمانی است که فلوید در زیر زانوی پلیس خاطی با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد و در نهایت زیر فشار زانوی پلیس سفیدپوست، جان سپرد.

"رودنی فلوید" برادر جورج فلوید نیز در سخنانی با تاکید بر اینکه مرگ برادرش جهان را تغییر خواهد داد، گفت مردم سراسر جهان برادرش را به یاد خواهند آورد و فراموش نخواهند کرد.

از حواشی مراسم تشییع فلوید سفید پوشیدن بسیاری از مهمانان مراسم تشییع در کلیسا بود. این افراد با سفید پوشیدن پیام آغاز دوران جدیدی را با مرگ فلوید دادند؛ دورانی که در آن رنگ پوست دلیلی بر اعمال تبعیض و خشونت نبوده و داشتن پوست سیاه دلیلی بر مجرمیت تلقی نگردد.

پس از پایان مراسم 4 ساعته کلیسا، تابوت حامل پیکر فلوید در درشکه‌ای شیشه‌ای به گورستان " پیرلند" در حومه شهر هوستون منتقل و در مراسمی خصوصی با حضور اعضای خانواده فلوید، در کنار قبر مادرش در این گورستان به خاک سپرده شد.

 
تصاویر برگزفته از آلبوم تصویری "رویترز" از مراسم تشییع پایانی فلوید
تصاویر برگزفته از آلبوم تصویری
 

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار